conveyor belt overlord
80+ Silver
- Katılım
- 8 Aralık 2020
- Mesajlar
- 4,728
Bu yazıyı paylaşmamdaki amaç;
Aslında merak ettiğim bir gerçeği araştırırken siz değerli insanlarında yararlanmasını istememden kaynaklanıyor.
Ortaöğretimde Anlatılan İddianın Gerçekliği.
Okullarda öğretilen islama geçiş süreci benzerlikler üzerinden verilmiştir ama bu iddianın kökenine inelim;
İslam’a geçiş bizde de tek tanrı vardı onlarda da vb. tarzında cümleler ile anlatılır, oysa o dönem gök tanrı inancına inanan sayısı azdı çünkü Doğu Türkistan da Budizm Hristiyanlık ve Maniheizm inancı hakimdi1 2 3 4
(Daha fazla bilgi için bkz; Zekeriya Kitapçı - Doğu Türkistan ve Uygur Türkleri Arasında İslamiyet )
Bu iddianın savunucuları tarafından Talas savaşı öne çıkmaktadır ki Talas savaşının iç yüzüne baktığımız zaman Talas savaşında Taşkent Türk Beyliğini ortadan kaldırmaya çalışan Çinlilere kafa tutacak gücü olmadığını anlayan Taşkent Türk Beyinin oğlu tarafından Abbasilerden yardım istemesi üzerine Ebü Müslim El Horasaniden yardım istemişlerdir.5 6
Burada Ebü Müslim’in yardım etmesindeki amaç çinlilerin Abbasi İmparatorluğunun doğu sınırını tehdit etmesinden kaynaklıdır.5 6
Savaşı kazandıktan sonra çini yenmemizin tek kârı kağıt imalatını öğrenmemizdir islamiyete geçişimizin bu konuya gram alakası yoktur, ama bir çok tarihçi bu savaş ile geçtiğimizi öne sürer7 8
Türklerin İslamlaşması;
Türklerin islamiyete geçmesinde Abbasiler tarafından uygulanan büyük bir doğu politikası vardır. Bir rivayete göre o dönem Çin de çıkmış olan isyanları bastırmak için El-Mansur 4000 kişilik bir ordu göndermiştir. 9Onun yanında Doğu Türklerine ayrı bir hürmette bulunmuştur ve devlet işlerinde büyük yerlere getirmişdir.10
Bu olaylar üzerine Çin de Müslümanlaşma başlamıştır bu vakitlere yakın sırada El-Mansur ölür halife olarak oğlu el-Mehdi geçer ve babasının doğu politikasını takip eder.11 12
El-Mehdi Türk beyliklerine müslümanlığa geçmeleri için elçileri ile mektup gönderiyordu mektubun içeriği şudur;
*“Eğer siz Allah’ın birliğ ve Onun Rasulünü kabul ederseniz büyük faydalar elde edeceğiniz gibi, benden de yardım görürsünüz.”*13
Bu faaliyetleri en iyi şekilde kaleme alan İbn Vazıh El-Yakubi bizlere şu bilgileri vermektedir;
*“El-Mehdi (halife olduktan sonra) hükümdarlara, kendisine itaat etmeleri ve İslam dinine girmeleri için bir kısım elçiler gönderi. Onların çoğu da onun bu isteğini kabul etti. Bunlar arasında; Kabul Beyi Han hal, Taberistan beyi İsbehbiz Suğd beyi Ihşid, Fergane beyi Ferzan, Uşrusana beyi Afşin, Karluk beyi Yabgu, Sicistan beyi Rutbil, Türk beyi Tarhan, Vabrah vakfur, Tokuz Oğuz (Uygur) beyi Hakan (Kağan) da bulunuyordu.”*14
Kabul Etmelerindeki Sebep Hakkında;
Bu bahsettiğimiz tarihler 8. yüzyıl (775-785)15 olduğunu düşünürsek abbasilerin zengin ve güçlü olduğu bir dönemdir Türk Devletlerinin güçlü bir devletten yardım alması fikri çok caziptir ki o zamana kadar da düzgün bir din düzenleri olmaması bunu tetiklediğini düşünmekteyim.
Son Söz;
Umarım yardımcı olmuştur.
Kaynakça
Ortaöğretimde Anlatılan İddianın Gerçekliği.
1; el-Mesudi, Muruc, Tah. M.M. Abdu’l-Hamid, Mısır, 1964, I, s. 160, Şeşen, R. islam Coğrafyalarına Göre Türkler, Ankara, 1985, s. 288.
2; Gumilov, L.N., Eski TÜrkler, istanbul. 2002, s. 455.
3; Özkan, İ., Kutluk Bilge Kül Kağan Böğü Kağan ve Uygurlar, Ankara, 1986 s, 19
4; Bkz. Kitapçı ,2., Orta Asyada islamiyetin Yayılışı ve Türkler, s. 102
5; Esin, E., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi ve islama Giriş, İstanbul, 1978, s. 155.
6; izgi,6., Çin Elçisi Wang Yen-Te’nin Uygur Seyahatnamesi , Ankara, 1989, s.39.
7; Yıldız, H.D., islamiyet ve Türkler, istanbul, 1976, s. 37”38.
8; Kitapçı, z., Türk boyları Arasında İslam Hidayet Fırtınası, s. 136, 137, 139, 140.
Türklerin İslamlaşması;
9; Hee, Cemil, Lee, Soo., Çin md., TDVIA, Vlll, s. 325, krg. Hartman, Çin md., lA., lll, s. 409.
10; Kitapçı, Z., Saadet Asrında Türkler, Konya, 1997, s. 204
11; Raphael, israili, Müslim in China, A Study in Cultural Confarantation, London, 1980, P.80, Hee, Cemil., Lee, Soo, a.g.e., Vlll, s.325.
12; izgi, O., Çinde islamiyetin Yayılması ve Gelişmesi, Milli Kültür, il, no 1, (Haziran) 1980, s. 58 vd.
13; Panipati, ı., Şeyh, M. İslamın Yayılış Tarihi, Çev. A. Genceli İstanbul II, s. 902
14; el-Ya’kubi, ibn Vazıf, Tarihu’l-Ya’kubi, ll, s. 397.
Kabul Etmelerindeki Sebep Hakkında;
15; es-Suyuti, Tarihu’l-Hulefa, Mısır, 1952, s.259.
Aslında merak ettiğim bir gerçeği araştırırken siz değerli insanlarında yararlanmasını istememden kaynaklanıyor.
Ortaöğretimde Anlatılan İddianın Gerçekliği.
Okullarda öğretilen islama geçiş süreci benzerlikler üzerinden verilmiştir ama bu iddianın kökenine inelim;
İslam’a geçiş bizde de tek tanrı vardı onlarda da vb. tarzında cümleler ile anlatılır, oysa o dönem gök tanrı inancına inanan sayısı azdı çünkü Doğu Türkistan da Budizm Hristiyanlık ve Maniheizm inancı hakimdi1 2 3 4
(Daha fazla bilgi için bkz; Zekeriya Kitapçı - Doğu Türkistan ve Uygur Türkleri Arasında İslamiyet )
Bu iddianın savunucuları tarafından Talas savaşı öne çıkmaktadır ki Talas savaşının iç yüzüne baktığımız zaman Talas savaşında Taşkent Türk Beyliğini ortadan kaldırmaya çalışan Çinlilere kafa tutacak gücü olmadığını anlayan Taşkent Türk Beyinin oğlu tarafından Abbasilerden yardım istemesi üzerine Ebü Müslim El Horasaniden yardım istemişlerdir.5 6
Burada Ebü Müslim’in yardım etmesindeki amaç çinlilerin Abbasi İmparatorluğunun doğu sınırını tehdit etmesinden kaynaklıdır.5 6
Savaşı kazandıktan sonra çini yenmemizin tek kârı kağıt imalatını öğrenmemizdir islamiyete geçişimizin bu konuya gram alakası yoktur, ama bir çok tarihçi bu savaş ile geçtiğimizi öne sürer7 8
Türklerin İslamlaşması;
Türklerin islamiyete geçmesinde Abbasiler tarafından uygulanan büyük bir doğu politikası vardır. Bir rivayete göre o dönem Çin de çıkmış olan isyanları bastırmak için El-Mansur 4000 kişilik bir ordu göndermiştir. 9Onun yanında Doğu Türklerine ayrı bir hürmette bulunmuştur ve devlet işlerinde büyük yerlere getirmişdir.10
Bu olaylar üzerine Çin de Müslümanlaşma başlamıştır bu vakitlere yakın sırada El-Mansur ölür halife olarak oğlu el-Mehdi geçer ve babasının doğu politikasını takip eder.11 12
El-Mehdi Türk beyliklerine müslümanlığa geçmeleri için elçileri ile mektup gönderiyordu mektubun içeriği şudur;
*“Eğer siz Allah’ın birliğ ve Onun Rasulünü kabul ederseniz büyük faydalar elde edeceğiniz gibi, benden de yardım görürsünüz.”*13
Bu faaliyetleri en iyi şekilde kaleme alan İbn Vazıh El-Yakubi bizlere şu bilgileri vermektedir;
*“El-Mehdi (halife olduktan sonra) hükümdarlara, kendisine itaat etmeleri ve İslam dinine girmeleri için bir kısım elçiler gönderi. Onların çoğu da onun bu isteğini kabul etti. Bunlar arasında; Kabul Beyi Han hal, Taberistan beyi İsbehbiz Suğd beyi Ihşid, Fergane beyi Ferzan, Uşrusana beyi Afşin, Karluk beyi Yabgu, Sicistan beyi Rutbil, Türk beyi Tarhan, Vabrah vakfur, Tokuz Oğuz (Uygur) beyi Hakan (Kağan) da bulunuyordu.”*14
Kabul Etmelerindeki Sebep Hakkında;
Bu bahsettiğimiz tarihler 8. yüzyıl (775-785)15 olduğunu düşünürsek abbasilerin zengin ve güçlü olduğu bir dönemdir Türk Devletlerinin güçlü bir devletten yardım alması fikri çok caziptir ki o zamana kadar da düzgün bir din düzenleri olmaması bunu tetiklediğini düşünmekteyim.
Son Söz;
Umarım yardımcı olmuştur.
Kaynakça
Ortaöğretimde Anlatılan İddianın Gerçekliği.
1; el-Mesudi, Muruc, Tah. M.M. Abdu’l-Hamid, Mısır, 1964, I, s. 160, Şeşen, R. islam Coğrafyalarına Göre Türkler, Ankara, 1985, s. 288.
2; Gumilov, L.N., Eski TÜrkler, istanbul. 2002, s. 455.
3; Özkan, İ., Kutluk Bilge Kül Kağan Böğü Kağan ve Uygurlar, Ankara, 1986 s, 19
4; Bkz. Kitapçı ,2., Orta Asyada islamiyetin Yayılışı ve Türkler, s. 102
5; Esin, E., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi ve islama Giriş, İstanbul, 1978, s. 155.
6; izgi,6., Çin Elçisi Wang Yen-Te’nin Uygur Seyahatnamesi , Ankara, 1989, s.39.
7; Yıldız, H.D., islamiyet ve Türkler, istanbul, 1976, s. 37”38.
8; Kitapçı, z., Türk boyları Arasında İslam Hidayet Fırtınası, s. 136, 137, 139, 140.
Türklerin İslamlaşması;
9; Hee, Cemil, Lee, Soo., Çin md., TDVIA, Vlll, s. 325, krg. Hartman, Çin md., lA., lll, s. 409.
10; Kitapçı, Z., Saadet Asrında Türkler, Konya, 1997, s. 204
11; Raphael, israili, Müslim in China, A Study in Cultural Confarantation, London, 1980, P.80, Hee, Cemil., Lee, Soo, a.g.e., Vlll, s.325.
12; izgi, O., Çinde islamiyetin Yayılması ve Gelişmesi, Milli Kültür, il, no 1, (Haziran) 1980, s. 58 vd.
13; Panipati, ı., Şeyh, M. İslamın Yayılış Tarihi, Çev. A. Genceli İstanbul II, s. 902
14; el-Ya’kubi, ibn Vazıf, Tarihu’l-Ya’kubi, ll, s. 397.
Kabul Etmelerindeki Sebep Hakkında;
15; es-Suyuti, Tarihu’l-Hulefa, Mısır, 1952, s.259.