FreeSync,
oyunlarda gördüğümüz VSync özelliğinin yerini alması için AMD tarafından geliştirilen bir teknoloji. En kısa tabirle, oyunlarda oluşan ekran yırtılmalarını ortadan kaldıran bir özellik. Eğer bu kadar basit bir açıklama sizi tatmin etmiyorsa gelin daha ayrıntılı bir şekilde FreeSync teknolojisinin ne olduğuna da değinelim. İlk olarak
ekran yırtılmasının ne anlama geldiğine bakalım.
Ekran yırtılması, oyun oynarken ekranda gösterilen saniye başına kare (FPS) miktarının monitörün tazeleme hızı değerinin (saniye başına gösterebildiği kare sayısı) üstünde olduğu anlarda ortaya çıkan bir görüntü sorunudur. Özellikle hareketin hızlı olduğu anlarda,
dikey objelerde meydana gelir. Sorunun temel sebebi, monitörün ekran kartının ürettiği kare hızına yetişemeyip aynı anda iki farklı kareyi göstermeye çalışmasıdır.
FreeSync ise bu sorunun önüne geçebilmek adına AMD tarafından özel olarak geliştirildi. Görevi VSync ile aynı olsa da aslen VSync’ten farklı bir çalışma prensibine sahip olduğu için çok daha başarılı bir teknoloji. NVIDIA’nın G-Sync isimli aynı işleve sahip teknolojisine göre ise
çok daha ucuz bir şekilde erişilebildiği için kısa bir sürede epey popüler bir hale geldi.
FreeSync kullanımda olduğunda monitörün tazeleme hızı sabit(statik) bir değer olmaktan çıkıp
değişken(dinamik) bir değere dönüşür. Yani monitörün tazeleme hızı 60 Hz ise
her saniye 60 Hz olmak yerine sürekli olarak farklı bir tazeleme hızı değerine sahip olur. Bu sayede ekran kartı monitörle iletişime geçerek monitörün tazeleme hızı limitini aşmayacak kadar kareyi monitöre yollar.
Eğer basit bir açıklamadan fazlasını, yani işin teknik tarafını da aydınlatan bir açıklama istiyorsanız ilk olarak AMD monitörlerde bulunan LFC (
Low Framerate Compensation) özelliğini ve “FreeSync aralığı” değerinin ne anlama geldiğini bilmek gerekiyor. Çünkü bu iki terim birbiriyle uyum içinde çalışarak FreeSync teknolojisinin başarılı bir şekilde işlemesini sağlıyor.
FreeSync aralığı, FreeSync destekli monitörlerin değişken tazeleme hızının değişebildiği aralığı ifade eden bir terim. LFC ise oyun esnasında alınan FPS miktarı FreeSync aralığının altındaysa görüntüyü akıcılaştırmak için devreye girerek aynı karenin bir
saniyede iki kere gösterilmesini sağlayan bir özellik. Örneğin 75 Hz bir monitörünüz varsa ve FPS 37 kareye kadar düşerse bu 37 kare saniyede iki kere gösteriliyor.
Saniyede iki kere gösterilen 37 kare,
toplamda 74 kare gösterilmesine sebep oluyor. Görüntü de tam olarak bu şekilde daha akıcı hale getiriliyor. Her ne kadar gördüğümüz farklı kare sayısı 37 olsa da 74 kare görüldüğü zaman kareler arası yapılan geçiş insan gözüne daha pürüzsüz görünüyor.