Neler Yeni

Freesync konusunu anlatır mısınız bana

Katılım
16 Eylül 2020
Mesajlar
346
Dahası  
Reaksiyon skoru
105
İsim
EMRE ERKMEN
Dostlar yeni PC topladım ekran kartım Nvidia GTX 1650 süper. Aldığım monitörde Raedon vsync özelliği var yazıyor ama Nvidia için Gsync gerekiyormuş ama galiba onun içinde display port ile bağlamak gerekiyormuş kafam çok karıştı. Şimdi ben Raedon vsync olan monitör HDMI ile Nvidia ekran kartı bağlasam o özelliği kullanamaz mıyım?
 

Barış Yalçın

80+ Platinum
Katılım
23 Mart 2020
Mesajlar
19,798
En İyi Cevap
20
FreeSync, oyunlarda gördüğümüz VSync özelliğinin yerini alması için AMD tarafından geliştirilen bir teknoloji. En kısa tabirle, oyunlarda oluşan ekran yırtılmalarını ortadan kaldıran bir özellik. Eğer bu kadar basit bir açıklama sizi tatmin etmiyorsa gelin daha ayrıntılı bir şekilde FreeSync teknolojisinin ne olduğuna da değinelim. İlk olarak ekran yırtılmasının ne anlama geldiğine bakalım.

Ekran yırtılması, oyun oynarken ekranda gösterilen saniye başına kare (FPS) miktarının monitörün tazeleme hızı değerinin (saniye başına gösterebildiği kare sayısı) üstünde olduğu anlarda ortaya çıkan bir görüntü sorunudur. Özellikle hareketin hızlı olduğu anlarda, dikey objelerde meydana gelir. Sorunun temel sebebi, monitörün ekran kartının ürettiği kare hızına yetişemeyip aynı anda iki farklı kareyi göstermeye çalışmasıdır.

FreeSync ise bu sorunun önüne geçebilmek adına AMD tarafından özel olarak geliştirildi. Görevi VSync ile aynı olsa da aslen VSync’ten farklı bir çalışma prensibine sahip olduğu için çok daha başarılı bir teknoloji. NVIDIA’nın G-Sync isimli aynı işleve sahip teknolojisine göre ise çok daha ucuz bir şekilde erişilebildiği için kısa bir sürede epey popüler bir hale geldi.


FreeSync kullanımda olduğunda monitörün tazeleme hızı sabit(statik) bir değer olmaktan çıkıp değişken(dinamik) bir değere dönüşür. Yani monitörün tazeleme hızı 60 Hz ise her saniye 60 Hz olmak yerine sürekli olarak farklı bir tazeleme hızı değerine sahip olur. Bu sayede ekran kartı monitörle iletişime geçerek monitörün tazeleme hızı limitini aşmayacak kadar kareyi monitöre yollar.

Eğer basit bir açıklamadan fazlasını, yani işin teknik tarafını da aydınlatan bir açıklama istiyorsanız ilk olarak AMD monitörlerde bulunan LFC (Low Framerate Compensation) özelliğini ve “FreeSync aralığı” değerinin ne anlama geldiğini bilmek gerekiyor. Çünkü bu iki terim birbiriyle uyum içinde çalışarak FreeSync teknolojisinin başarılı bir şekilde işlemesini sağlıyor.



FreeSync aralığı, FreeSync destekli monitörlerin değişken tazeleme hızının değişebildiği aralığı ifade eden bir terim. LFC ise oyun esnasında alınan FPS miktarı FreeSync aralığının altındaysa görüntüyü akıcılaştırmak için devreye girerek aynı karenin bir saniyede iki kere gösterilmesini sağlayan bir özellik. Örneğin 75 Hz bir monitörünüz varsa ve FPS 37 kareye kadar düşerse bu 37 kare saniyede iki kere gösteriliyor.

Saniyede iki kere gösterilen 37 kare, toplamda 74 kare gösterilmesine sebep oluyor. Görüntü de tam olarak bu şekilde daha akıcı hale getiriliyor. Her ne kadar gördüğümüz farklı kare sayısı 37 olsa da 74 kare görüldüğü zaman kareler arası yapılan geçiş insan gözüne daha pürüzsüz görünüyor.
 

RecepİvedikFanTR

80+ Bronze
Katılım
21 Nisan 2020
Mesajlar
935
En İyi Cevap
1
Dahası  
Reaksiyon skoru
465
İsim
Recep İvedik
freesync ekranda oluşan yırtılmaları kaldırıyor çok iyi bi özellik özellikle fps oyunlarında çok göze batıyor yaşamıştım
 

IronClaw

80+ Bronze
Katılım
1 Eylül 2020
Mesajlar
572
Dahası  
Reaksiyon skoru
232
İsim
Mustafa
Top Bottom