RTX3070
80+ Platinum
- Katılım
- 23 Mart 2020
- Mesajlar
- 11,854
- En İyi Cevap
- 7
Dahası
- Reaksiyon skoru
- 9,058
- İsim
- RTX 3070
- İlgilendiği Kategoriler
- Windows ve teknik sorunlar
Herkese selamlar, bu konumda yanlış bilinen ama çokca rastladığım bir konuya değineceğim. Ama öncelikle, güçlü işlemcilerin kimlere göre olduğunu belirtmek isterim.
Buradaki güçlü kavramını çoklu çekirdek için kullanıyorum bu arada. Tekli çekirdek performansını zaten oyuncuların tercihini belirleyecek bir etmen olduğunu biliyorsunuz.
Sorunun cevabı basit. Çoğunlukla render/edit yapmak isteyenler (Backend servisleri hariç, onlar da zaten bu konuya dahil değiller). Solidworks gibi uygulamalarda bile artık GPU kullanılıyor. GPU'lardaki CUDA birimlerinin kullanımı artık gerçekten çok arttı. 3D objeleri CPU ile render'lamak gerçekten artık eskide kaldı. Kendiniz de deneyebilirsiniz. Blender indirin, bir de Blender Classroom Demo dosyasını indirin, oradan Cycles ve CPU'ya ayarladığınızda Blender özellikle OptiX destekleyen bir GPU'ya göre (aslında desteklemese bile) çok yavaş çalışacaktır. Bu GPU'lar CPU'lardan güçlü demek değil (bu saçmalık da yaygın), sadece artık her parçanın bazı spesifik özelliklerinden daha iyi yararlanılıyor.
Peki neden edit programları CPU'yu daha fazla kullanıyor? Video işlemede GPU accelerated efektler dışında (ki bunları kodlayacak bir GPU'nuz yoksa veya yazılım kodlaması yapıyorsanız bu da dahildir) geriye kalan efektler, klipler, ses stream'leri vs. CPU ile kodlanır. Eskiden burada Intel'in QuickSync avantajı çok büyüktü ancak zaman geçtikçe diğer GPU'lar da çok güçlü video işleme özelliklerine sahip oldu. Haliyle yazılımlar da bu yöne gelişti. Şu an Adobe'ye göre bir edit sisteminde 1. sırada GPU yükseltmesi geliyor hatta. Tabii bu çok detaylı olmamış, kişinin kullandığı efektlere, video ve ses stream'lerine vs göre bu değişkenlik gösterir. Her ne kadar GPU'lar gelişse de edit için hâlâ iyi bir CPU ve yüksek RAM kapasiteleri de lazım.
Peki yayıncılık? Yayıncılıkta evet, CPU kullanılabilir ama bu kısımda yine verimsiz kalıyor. Burada NVENC, Nvidia'nın 1000 serisi kartlarla duyurduğu kodlama sisteminden bahsedeceğim. AMD kartlar veya 900 ve altı serisi Nvidia kartlar için durum değişik olabilir. Konuya girmeden önce biraz ön bilgi vermek istiyorum. X264, yazılım kodlamasıdır ve CPU'ya yük bindiren bu kodlamadır. Intel QuickSync, Intel'in kendi kodlama yöntemidir (AMD işlemciler kendi başlarına donanımsal olarak kod çözemezler), genellikle X264'ten daha verimlidir ancak işlemci modeline göre değişmektedir. Şunu da söylemek lazım tabii ki, bunun için Intel grafik birimi lazım. NVENC bu ikisinden de daha verimli olan bir kodlama yöntemidir ve GPU'yu kullanır. Nvidia ekran kartınız varsa ve yayın açacaksanız kesinlikle tercihiniz bu olmalı. Nedeni ise, 10 serisinde olan NVENC x264 very fast'tan çok daha güzel performans veriyor (x264 kullanacaksanız zaten yüksek ihtimal bunu kullanırsınız). Üstüne üstlük, 16 (düz 1650 hariç, onunki 10 serisi gibi) ve 20 serisi (30 serisi belki bunlardan bir tık daha iyidir) kartlarda olan NVENC, x264 fast'ten daha iyi performans veriyor ve x264 medium ile aynı performansı veriyor. Eğer x264'ten uzaksanız bilgi vereyim, medium çok yüksek bir ayardır ve iki PC'li bir yayın sistemi gerektirir.
Tabii ki her teknolojinin bir de eksi noktaları olur. X264 hâlâ bazı yüksek hareketli sahnelerde daha iyi bir video çıktısı verebiliyor.
NVENC ise GPU kullandığından eğer sizin oynadığınız oyun GPU'yu zaten bolca kullanıyor ise bir miktar ayar kısmanız lazım olabilir.
Rehber denebilir mi bilmiyorum ama rehberim burada bitmiş bulunmaktadır. Umarım bu konuyu okuyanlar artık yayın için 5600X yerine 3700X önermeyi bırakır (bu iki ekstra çekirdek için özellikle bir nedeniniz yoksa), en azından birisi ayrı yayın PC'si toplamayacaksa ve genelde bu cihazlarda Threadripper işlemciler kullanılır. Bu bir yayıncı rehberi değildir bu arada ama Nvidia onu benim yerime yapmış:
Bu dediklerim bütün yayın tiplerine geçerli değil. Neyden bahsediyorum, bazı webcam'lerin video çıktısı CPU'yu da çok kullanır onu filan araştırmanız lazım.
Buradaki güçlü kavramını çoklu çekirdek için kullanıyorum bu arada. Tekli çekirdek performansını zaten oyuncuların tercihini belirleyecek bir etmen olduğunu biliyorsunuz.
Sorunun cevabı basit. Çoğunlukla render/edit yapmak isteyenler (Backend servisleri hariç, onlar da zaten bu konuya dahil değiller). Solidworks gibi uygulamalarda bile artık GPU kullanılıyor. GPU'lardaki CUDA birimlerinin kullanımı artık gerçekten çok arttı. 3D objeleri CPU ile render'lamak gerçekten artık eskide kaldı. Kendiniz de deneyebilirsiniz. Blender indirin, bir de Blender Classroom Demo dosyasını indirin, oradan Cycles ve CPU'ya ayarladığınızda Blender özellikle OptiX destekleyen bir GPU'ya göre (aslında desteklemese bile) çok yavaş çalışacaktır. Bu GPU'lar CPU'lardan güçlü demek değil (bu saçmalık da yaygın), sadece artık her parçanın bazı spesifik özelliklerinden daha iyi yararlanılıyor.
Peki neden edit programları CPU'yu daha fazla kullanıyor? Video işlemede GPU accelerated efektler dışında (ki bunları kodlayacak bir GPU'nuz yoksa veya yazılım kodlaması yapıyorsanız bu da dahildir) geriye kalan efektler, klipler, ses stream'leri vs. CPU ile kodlanır. Eskiden burada Intel'in QuickSync avantajı çok büyüktü ancak zaman geçtikçe diğer GPU'lar da çok güçlü video işleme özelliklerine sahip oldu. Haliyle yazılımlar da bu yöne gelişti. Şu an Adobe'ye göre bir edit sisteminde 1. sırada GPU yükseltmesi geliyor hatta. Tabii bu çok detaylı olmamış, kişinin kullandığı efektlere, video ve ses stream'lerine vs göre bu değişkenlik gösterir. Her ne kadar GPU'lar gelişse de edit için hâlâ iyi bir CPU ve yüksek RAM kapasiteleri de lazım.
Peki yayıncılık? Yayıncılıkta evet, CPU kullanılabilir ama bu kısımda yine verimsiz kalıyor. Burada NVENC, Nvidia'nın 1000 serisi kartlarla duyurduğu kodlama sisteminden bahsedeceğim. AMD kartlar veya 900 ve altı serisi Nvidia kartlar için durum değişik olabilir. Konuya girmeden önce biraz ön bilgi vermek istiyorum. X264, yazılım kodlamasıdır ve CPU'ya yük bindiren bu kodlamadır. Intel QuickSync, Intel'in kendi kodlama yöntemidir (AMD işlemciler kendi başlarına donanımsal olarak kod çözemezler), genellikle X264'ten daha verimlidir ancak işlemci modeline göre değişmektedir. Şunu da söylemek lazım tabii ki, bunun için Intel grafik birimi lazım. NVENC bu ikisinden de daha verimli olan bir kodlama yöntemidir ve GPU'yu kullanır. Nvidia ekran kartınız varsa ve yayın açacaksanız kesinlikle tercihiniz bu olmalı. Nedeni ise, 10 serisinde olan NVENC x264 very fast'tan çok daha güzel performans veriyor (x264 kullanacaksanız zaten yüksek ihtimal bunu kullanırsınız). Üstüne üstlük, 16 (düz 1650 hariç, onunki 10 serisi gibi) ve 20 serisi (30 serisi belki bunlardan bir tık daha iyidir) kartlarda olan NVENC, x264 fast'ten daha iyi performans veriyor ve x264 medium ile aynı performansı veriyor. Eğer x264'ten uzaksanız bilgi vereyim, medium çok yüksek bir ayardır ve iki PC'li bir yayın sistemi gerektirir.
Tabii ki her teknolojinin bir de eksi noktaları olur. X264 hâlâ bazı yüksek hareketli sahnelerde daha iyi bir video çıktısı verebiliyor.
NVENC ise GPU kullandığından eğer sizin oynadığınız oyun GPU'yu zaten bolca kullanıyor ise bir miktar ayar kısmanız lazım olabilir.
Rehber denebilir mi bilmiyorum ama rehberim burada bitmiş bulunmaktadır. Umarım bu konuyu okuyanlar artık yayın için 5600X yerine 3700X önermeyi bırakır (bu iki ekstra çekirdek için özellikle bir nedeniniz yoksa), en azından birisi ayrı yayın PC'si toplamayacaksa ve genelde bu cihazlarda Threadripper işlemciler kullanılır. Bu bir yayıncı rehberi değildir bu arada ama Nvidia onu benim yerime yapmış:
Bu dediklerim bütün yayın tiplerine geçerli değil. Neyden bahsediyorum, bazı webcam'lerin video çıktısı CPU'yu da çok kullanır onu filan araştırmanız lazım.
Son düzenleme: