Omnissiah
80+ Bronze
- Katılım
- 1 Eylül 2021
- Mesajlar
- 948
Nitelikleri oldukça farklı olmasına rağmen, F-4 Phantom ve MiG-21 savaşçıları Vietnam üzerindeki göklerde ölümcül düşmanlardı.
İlginç bir şekilde, ortak düşmanlar olmalarına rağmen, Phantom ve MiG-21'in görünüşleri neredeyse daha farklı olabilirdi. Büyük, iri Phantom yaklaşık 19 ton ağırlığındayken, MiG-21 10 tondan biraz daha hafifti. Phantom 63 feet uzunluğunda ve kanat açıklığı 38 feet'ten fazlaydı. Çok daha küçük bir profile ve daha çevik bir görünüme sahip MiG-21, 48 feet'in biraz altına gerildi ve kanat açıklığı 24 feet'in biraz altındaydı. Her iki uçak da en az Mach 2 hızına sahipti.
Her uçağın performansı göreceli güçlü ve zayıf yanlar göstermiştir. Çevik MiG-21 sırayla ölümcüldü ve siluetinin herhangi bir mesafede görsel olarak elde edilmesi zordu. Ağır F-4, büyük miktarda duman üreten jet motorları ile biliniyordu ve büyük boyutu nedeniyle uzaktan tanımlama kolaylığına katkıda bulundu. MiG-21'in genellikle daha manevra kabiliyeti olduğu düşünülürken, Phantom füzelerle iyi silahlanmış ve topun eklenmesiyle daha öldürücü ama hantaldı. MiG-21 kısa menzilli bir önleme uçağı olarak kullanıldı ve bunda başarılıydı, Phantomlar uzun menzilli bir uçaklardı ve ileri modellerinde gelişmiş sparrow füzeleri sayesinde ciddi avantajları vardı.
NATO isimlendirmesinde Fishbed olarak tanımlanan MiG-21, 1940'ların sonlarında ortaya çıkan MiG avcı serisinin devamıydı. MiG-21 1959'da hizmete girdi ve 1985'te üretim sona erdiğinde çeşitli konfigürasyonlarda 11.000'den fazla tamamlandı. Tarihin en yaygın dağıtılan ihracat avcı uçaklarından biri olan MiG-21, birçok ülkede aktif olmaya devam ediyor.
Mühimmatlar F4-E
F4-E sekiz farklı havadan havaya füze taşıyabilirdi bunlardan en meşhuru ısı güdümlü çalışan sidewinder füzeleridir ki
USAF'ın AIM-9J'si geliştirilmiş bir Aim-9e idi. Kısmi katı hal elektroniğine, daha uzun yanan bir gaz jeneratörüne (uçuş süresini arttıran) ve yeni kare uçlu çift delta kanatları tahrik eden daha güçlü aktüatörlere sahipti. Bu son özellik füzenin tek düzlemli “G” kabiliyetini iki katına çıkarmıştır. Sonunda 1972'den itibaren, çoğunlukla mevcut AIM-9B/E füzelerinin dönüştürülmesiyle yaklaşık 10,000 adet AIM-9J üretildi.
Çoğu Sidewinder gibi bu füze de 4,5 kg'lık bir harp başlığına sahiptir ve isabet ettiğinde yüksek tahrip oluşturmaktadır
AIM-7E-2, 9 kg PBXN-4 yüksek patlayıcı ile 30 kg (65 lb) MK 38 MOD 0 sürekli çubuk savaş başlığına sahiptir. Çoğu durumda avcı uçağı büyüklüğündeki hedefleri tek bir vuruşla imha edebilir.
Bunun yanında çeşitli kalibrede bulunan bombaları ve güdümlü füzeleri ve yanıcı bombaları taşıyabilirdi yani bomba yükü tam olan tek bir f4 ile düşman hatlarına oldukça yüksek bir zaiyat verebilirdiniz. Bunun yanında e versiyonunda dahili 20mm vulkan topu vardı ki bu top halen modernize edilerek kullanılan çok etkili bir silahtır
Mühimmatlar mig 21 bis
Vympel R-60M (NATO raporlama adı: AA-8 “Aphid”) Sovyet savaş uçakları tarafından kullanılmak üzere tasarlanmış kısa menzilli hafif kızılötesi güdümlü bir havadan havaya füzedir. İlk olarak 1982'de tanıtılan füze geniş çapta ihraç edilmiş ve halen BDT ve diğer birçok ülkede hizmet vermektedir.
R-60M, R-60'ı gimbal limitinde 21º'lik bir artışın yanı sıra karşı tedbirlere daha dayanıklıdır ama aim9 sidewinder kadar fazla bir patlayıcı kapasitesi yoktur, ona rağmen bu füzeler özellikle İsrail uçaklarına karşı başarıyla kullanılmıştır
R13m1
R-13M1, R-13M tanıtılmadan önce de üzerinde çalışılmakta olan R-13M'nin bir geliştirmesidir. Vympel, R-13M'nin geliştirilmesi üzerinde 1973 yılında çalışmaya başlamış (R-13M 1974 yılında tanıtılmıştır) ve 1975 yılında testlere başlayarak 1976 yılının sonlarında tanıtılmıştır. Bu dönemde, belirtilmemiş bir MiG-21 versiyonu ile birlikte bir MiG-21bis, iki MiG-23 ve bir MiG-23ML, R-13M1'in toplam 19 telemetri ve 19 muharebe test örneğini fırlattı. Buna ek olarak, bir MiG-23 ile birlikte iki MiG-23ML ve bir ihracat MiG-23MS devlet inceleme programı için ayrıldı. R-13M'ye göre yapılan değişiklikler arasında, 70'lerin başında Güney Kore hava üssünden çalınan AIM-9J örneklerinden etkilenen yeni kanard tasarımı da yer almaktadır. Yeni kanardlar manevra kabiliyetini önemli ölçüde arttırdı ve R-13M'nin INEY-70 arayıcı başlığı, füzenin görüş açısını 28°'den 40°'ye çıkaran INEY-M ile değiştirildi. Füze 11.3 kg'lık savaş başlığını, 4.5 saniyelik yanma süresine sahip DWP-240 roket motorunu ve 54 saniyelik aynı uçuş süresini korudu.
Michael Haskew tarafından
Vietnam üzerindeki göklerde uzun süren hava savaşı sırasında, iki avcı önleme ve hava üstünlüğü uçağı, türlerinin en önemli uçağı olarak ortaya çıktı. Bunlar McDonnell Douglas F-4 Phantom ve Mikoyan Gurevich MiG-21 idi. Bu süpersonik savaşçılar savaşta bir araya geldiğinde, bireysel pilotların becerileri ve bazen de şanssızlık genellikle belirleyici faktörlerdi ve ABD'nin Vietnam Savaşı tartışmasına katılımının sona ermesinden 40 yıl sonra öldürme oranlarının ve iddialarının doğruluğu konusunda devam ediyor her iki tarafça yapılan.İlginç bir şekilde, ortak düşmanlar olmalarına rağmen, Phantom ve MiG-21'in görünüşleri neredeyse daha farklı olabilirdi. Büyük, iri Phantom yaklaşık 19 ton ağırlığındayken, MiG-21 10 tondan biraz daha hafifti. Phantom 63 feet uzunluğunda ve kanat açıklığı 38 feet'ten fazlaydı. Çok daha küçük bir profile ve daha çevik bir görünüme sahip MiG-21, 48 feet'in biraz altına gerildi ve kanat açıklığı 24 feet'in biraz altındaydı. Her iki uçak da en az Mach 2 hızına sahipti.
Göreceli Güçler ve Zayıf Yönler
MiG-21 tipik olarak AA-2 Atol ve 23 mm dahili top gibi havadan havaya füzelerle silahlandırıldı. Phantom genellikle AIM-7 Sparrow veya AIM-9 Sidewinder havadan havaya füzelerle silahlandırıldı. Her biri de bomba yükü taşıyabiliyordu ama mig21'lerin taşıma yükü çok daha azdı. Vietnam'a konuşlanan f4'ler ilk başta sadece füzelerle silahlandırıldı. Bir topa sahip olmayan bu savaşçılar, MiG-21 ve diğer Sovyet ve Çin tarafından üretilen savaş uçakları ile it dalaşlarında genellikle dezavantajlıydı. Daha sonraki modellerde dahili 20mm M61 Vulcan dahili döner top vardı. Phantom, genellikle sekize kadar füze taşırken MiG-21 sadece iki tane taşıyabilirdi.Her uçağın performansı göreceli güçlü ve zayıf yanlar göstermiştir. Çevik MiG-21 sırayla ölümcüldü ve siluetinin herhangi bir mesafede görsel olarak elde edilmesi zordu. Ağır F-4, büyük miktarda duman üreten jet motorları ile biliniyordu ve büyük boyutu nedeniyle uzaktan tanımlama kolaylığına katkıda bulundu. MiG-21'in genellikle daha manevra kabiliyeti olduğu düşünülürken, Phantom füzelerle iyi silahlanmış ve topun eklenmesiyle daha öldürücü ama hantaldı. MiG-21 kısa menzilli bir önleme uçağı olarak kullanıldı ve bunda başarılıydı, Phantomlar uzun menzilli bir uçaklardı ve ileri modellerinde gelişmiş sparrow füzeleri sayesinde ciddi avantajları vardı.
F-4 Phantom Emekli, ama MiG-21 Hala Gökyüzüne Yükseliyor
Phantom birden fazla varyantta üretildi ve ABD'nin hava üstünlüğü, avcı bombardıman uçağı, keşif ve radar bozucu hava tamamlayıcılarının birincil bileşeni oldu. Deniz Kuvvetleri, Deniz Piyadeleri ve Hava Kuvvetleri. 1950'lerde geliştirilen 1960 yılında hizmete girdi ve 1958'den 1981'e kadar 30 yıllık bir çalışma sırasında yaklaşık 5.200 üretildi. Savaş hizmeti, Çöl Fırtınası Operasyonu ve ötesinde Vietnam döneminden katılımları içeriyordu. Phantom, en az bir düzine ülkenin hava kuvvetleri tarafından işletildi ve birçoğu hizmette kaldı. ABD ordusu 1996 yılında Phantom'u savaş kullanımından emekliye ayırdı.NATO isimlendirmesinde Fishbed olarak tanımlanan MiG-21, 1940'ların sonlarında ortaya çıkan MiG avcı serisinin devamıydı. MiG-21 1959'da hizmete girdi ve 1985'te üretim sona erdiğinde çeşitli konfigürasyonlarda 11.000'den fazla tamamlandı. Tarihin en yaygın dağıtılan ihracat avcı uçaklarından biri olan MiG-21, birçok ülkede aktif olmaya devam ediyor.
Mühimmatlar F4-E
F4-E sekiz farklı havadan havaya füze taşıyabilirdi bunlardan en meşhuru ısı güdümlü çalışan sidewinder füzeleridir ki
USAF'ın AIM-9J'si geliştirilmiş bir Aim-9e idi. Kısmi katı hal elektroniğine, daha uzun yanan bir gaz jeneratörüne (uçuş süresini arttıran) ve yeni kare uçlu çift delta kanatları tahrik eden daha güçlü aktüatörlere sahipti. Bu son özellik füzenin tek düzlemli “G” kabiliyetini iki katına çıkarmıştır. Sonunda 1972'den itibaren, çoğunlukla mevcut AIM-9B/E füzelerinin dönüştürülmesiyle yaklaşık 10,000 adet AIM-9J üretildi.
Çoğu Sidewinder gibi bu füze de 4,5 kg'lık bir harp başlığına sahiptir ve isabet ettiğinde yüksek tahrip oluşturmaktadır
AIM-7E-2, 9 kg PBXN-4 yüksek patlayıcı ile 30 kg (65 lb) MK 38 MOD 0 sürekli çubuk savaş başlığına sahiptir. Çoğu durumda avcı uçağı büyüklüğündeki hedefleri tek bir vuruşla imha edebilir.
Bunun yanında çeşitli kalibrede bulunan bombaları ve güdümlü füzeleri ve yanıcı bombaları taşıyabilirdi yani bomba yükü tam olan tek bir f4 ile düşman hatlarına oldukça yüksek bir zaiyat verebilirdiniz. Bunun yanında e versiyonunda dahili 20mm vulkan topu vardı ki bu top halen modernize edilerek kullanılan çok etkili bir silahtır
Mühimmatlar mig 21 bis
Vympel R-60M (NATO raporlama adı: AA-8 “Aphid”) Sovyet savaş uçakları tarafından kullanılmak üzere tasarlanmış kısa menzilli hafif kızılötesi güdümlü bir havadan havaya füzedir. İlk olarak 1982'de tanıtılan füze geniş çapta ihraç edilmiş ve halen BDT ve diğer birçok ülkede hizmet vermektedir.
R-60M, R-60'ı gimbal limitinde 21º'lik bir artışın yanı sıra karşı tedbirlere daha dayanıklıdır ama aim9 sidewinder kadar fazla bir patlayıcı kapasitesi yoktur, ona rağmen bu füzeler özellikle İsrail uçaklarına karşı başarıyla kullanılmıştır
R13m1
R-13M1, R-13M tanıtılmadan önce de üzerinde çalışılmakta olan R-13M'nin bir geliştirmesidir. Vympel, R-13M'nin geliştirilmesi üzerinde 1973 yılında çalışmaya başlamış (R-13M 1974 yılında tanıtılmıştır) ve 1975 yılında testlere başlayarak 1976 yılının sonlarında tanıtılmıştır. Bu dönemde, belirtilmemiş bir MiG-21 versiyonu ile birlikte bir MiG-21bis, iki MiG-23 ve bir MiG-23ML, R-13M1'in toplam 19 telemetri ve 19 muharebe test örneğini fırlattı. Buna ek olarak, bir MiG-23 ile birlikte iki MiG-23ML ve bir ihracat MiG-23MS devlet inceleme programı için ayrıldı. R-13M'ye göre yapılan değişiklikler arasında, 70'lerin başında Güney Kore hava üssünden çalınan AIM-9J örneklerinden etkilenen yeni kanard tasarımı da yer almaktadır. Yeni kanardlar manevra kabiliyetini önemli ölçüde arttırdı ve R-13M'nin INEY-70 arayıcı başlığı, füzenin görüş açısını 28°'den 40°'ye çıkaran INEY-M ile değiştirildi. Füze 11.3 kg'lık savaş başlığını, 4.5 saniyelik yanma süresine sahip DWP-240 roket motorunu ve 54 saniyelik aynı uçuş süresini korudu.
Son düzenleme: