Şeyh Said Hakkında ne düşünüyorsunuz? | Kendi düşüncelerim ve belgelerle

Durum
Bu konu kilitlenmiştir.
Katılım
30 Ocak 2022
Mesajlar
188
Reaksiyon skoru
38
1)öncelikle şeyh sait bir Kürt olsa da bu adamın kürdistan gibi bir projesi yok bakınız:

Behçet cemal, şeyh sait isyanı, s. 24 de bu konuya değiniliyor.

Celalettin vatandaş, "şeyh sait isyanı, bir Kürt isyanıdır" diyenlere şu cevabı vermektedir:

"Her ne kadar, resmi söylem tarafından bu isyanın bir Kürt hareketi veya ingilizlerin kışkırtmalarıyla patlak veren Türkiye cumhuriyetine yönelik provakatif bir eylem olduğu kanaati yerleştirilmeye çalışılmışsa da, isyan liderin ve mensuplarının İslam'i toplumsal sistem dışında bir taleplerinin söz konusu olmadığı ve isyanlarında "dış mihrak" teorisinin geçersiz olduğu açıkça bilinmektedir."

Bu yeterli gelmedi mi? Bir de bunlara bakınız:

Ali fuat cebesoy şöyle diyor:eğer şeyh sait bu teşebbüslerine münhasıran kürdistan istiklali adına ve daha evvel girişmiş olsaydı, isyanı dersim ve muş'a da sirayet ettirmesi muhtemeldi. Fakat isyanın gayesi dini kurtarmak ve bilhassa Osmanlı halifeliğini yeniden kurmak şeklinde gösterilince, genç ve Diyarbakır dışında bulunan ve şeyh Said'in manevi nüfuzu altında bulunmayan Kürt aşiretlerini isyana iltifat ettirmedi. Yani isyan kürtçülük davası güdmediği için desteği çok olmadı diyor kısaca. [Ali Fuat Cebesoy Siyasi Hatıralar, Cilt 2 s.160]

Mustafa Kemal ise isyana irtica diyor isyan hadisesinin; "irticai", umumi mürekkep bir cereyan-ı efkâr ve bir silsile-i istihzaratın fiili bir işareti ve neticesi olduğu bir seneden beri cereyan eden ahval ve hâdi-sat ile bir defa daha sabit olmuştur. [Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, s.355]

ismet inönü'de benzer ifadeler kullanıyor:doğu isyanı bir irtica idi. Hakiki bir irtica idi. [Abdi İpekçi, İnönü Atatürk'ü Anlatıyor,

2)Peki bu isyan kürt isyanı değilse ne isyanıydı? :

Şey Said bir beyannamesinde şöyle diyor; ''Medreseler kapatıldı. Din ve Vakıflar Bakanlığı kaldırıldı ve din mektepleri Milli Eğitim’e bağlandı. Gazetelerde birtakım dinsiz yazarlar dine hakaret etmeye, peygamberimize dil uzatmaya cüret ediyorlar. Ben bugün elimden gelse, bizzat dövüşmeye başlar ve dinin yükseltilmesine gayret ederim.'

’Şeyh Said gayet dindar bir adammış. Medreseler ve tekkelerin ilgası, şapka giydirileceği şayiası bu adamı tehyic [heyecanlandırma] etmişti. Isyan etti. Resmi tahkikat asla milli bir Kürt isyanı olmadığını göstermiştir. Ben bunu orada istiklal mahkemesi reisliğini yapan Ali Saib'e de sordum. O da ‘asla Kürt'lük meselesi yoktur, sırf dindir' dedi." rıza nur, hayat ve hatıratım, IV, s. 1324.
Peki inönü bu konu hakkında ne diyor?

1751196004143.webp


1751196010890.webp


1751196018141.webp


(İsmet inönü, hatıralar, s. 464, 465)

3) başarılı olması gibi bir ihtimal yok çünkü herhangi bir milliyetçilik taşımıyor ve bunu bir avuç insan yapıyor.

Diyelim ki başarılı oldu bu durumda herhangi bir kürdistan devleti kurulmaz devlet biraz daha muhafazakar olurdu.

Peki ya bu belgelerden yola çıkarak siz ne düşünüyorsunuz. Meb kitaplarında çoğumuza bu konu çok yanlış anlatıldı. Lütfen birbirimizi kırmadan nezih bir şekilde tartışma ortamı yaratalım.
 
Bu sözün kaynağı nedir?
Binbaşı Kasım Bey'e soruldu:
- Kasım Bey sen anlat..
Şeyh Sait «Piran'a» yollardan geçerken neler söyledi, neler yaptı?.

- İşittiklerim odur ki, Şeyh Sait din için kıyam farz oldu demişti.
Bir Türk öldürmek, yetmiş gâvur öldürmekten efdaldir demiş.
Reis, Şeyh Said'e hitabetti:
Şeyh Sait Efendi sana din bunu mu emrediyor?!..
-Sükut..
 
Binbaşı Kasım Bey'e soruldu:
- Kasım Bey sen anlat..
Şeyh Sait «Piran'a» yollardan geçerken neler söyledi, neler yaptı?.

- İşittiklerim odur ki, Şeyh Sait din için kıyam farz oldu demişti.
Bir Türk öldürmek, yetmiş gâvur öldürmekten efdaldir demiş.
Reis, Şeyh Said'e hitabetti:
Şeyh Sait Efendi sana din bunu mu emrediyor?!..
-Sükut..
İşte bunun kaynağı nedir. Ben yukarıda yazdığım çoğu şeyin altına kitabı ve sayfasını ekledim. Muhalefet etmek yada şeyh saidi savunduğum için demiyorum.
 
  • Beğen
Reaksiyonlar: Che_
İslami toplumsal düzen dedikleri feodalite. Ortada bir Kürt devleti yoktu ama ülkenin doğusu, kendi başına bir düzen kurmuştu. Şeyh Sait de bu düzenin bozulmasını istemedi. 1946'da DP'nin kurulmasıyla biraz daha muhafazakar olduk zaten ve sonuçları günümüzde bile devam ediyor. Planlı bir toplum yerine kaderci bir toplum meydana geldi.
 
Kürtlere soruyorum, kahraman diyecek şeyh diyecek başka dallama bulamadınız mı
Bu soru sadece kürtlere sorulmamalıdır. Yukarıda ismet inönün kitabındaki alıntıya bakacak olursak ve diğer kaynaklara bakacak olursak zaten bu isyanın milli bir değer taşımadığını irtica ve islam için yapıldığı anlaşılır. Sadece kürtler şeyh demiyor birçok türkte destekliyor ve şeyh diyor.
 
Kürtlere soruyorum, kahraman diyecek şeyh diyecek başka dallama bulamadınız mı
Kürtler'e sormuyorsunuz hocam. Düşüncesi şeriat olan Atatürk'den nefret eden ve Cumhuriyeti aşağılayanlara soruyorsunuz bunu. Benim tanıdığım Kürtler bu ülkenin toprak bütünlüğünü savunan, Atatürkçü insanlardan oluşuyor. O sizin söylediklerinizin amacı da zihniyeti de farklı.
 
İngilizlerin desteği ile, ingilizlerin köpeği olarak şeyh said’in bu isyanı çıkardığını düşünüyorum.
 
Bu soru sadece kürtlere sorulmamalıdır. Yukarıda ismet inönün kitabındaki alıntıya bakacak olursak ve diğer kaynaklara bakacak olursak zaten bu isyanın milli bir değer taşımadığını irtica ve islam için yapıldığı anlaşılır. Sadece kürtler şeyh demiyor birçok türkte destekliyor ve şeyh diyor.
İslamcılara da sorulmalı
 
1)öncelikle şeyh sait bir Kürt olsa da bu adamın kürdistan gibi bir projesi yok bakınız:

Behçet cemal, şeyh sait isyanı, s. 24 de bu konuya değiniliyor.

Celalettin vatandaş, "şeyh sait isyanı, bir Kürt isyanıdır" diyenlere şu cevabı vermektedir:

"Her ne kadar, resmi söylem tarafından bu isyanın bir Kürt hareketi veya ingilizlerin kışkırtmalarıyla patlak veren Türkiye cumhuriyetine yönelik provakatif bir eylem olduğu kanaati yerleştirilmeye çalışılmışsa da, isyan liderin ve mensuplarının İslam'i toplumsal sistem dışında bir taleplerinin söz konusu olmadığı ve isyanlarında "dış mihrak" teorisinin geçersiz olduğu açıkça bilinmektedir."

Bu yeterli gelmedi mi? Bir de bunlara bakınız:

Ali fuat cebesoy şöyle diyor:eğer şeyh sait bu teşebbüslerine münhasıran kürdistan istiklali adına ve daha evvel girişmiş olsaydı, isyanı dersim ve muş'a da sirayet ettirmesi muhtemeldi. Fakat isyanın gayesi dini kurtarmak ve bilhassa Osmanlı halifeliğini yeniden kurmak şeklinde gösterilince, genç ve Diyarbakır dışında bulunan ve şeyh Said'in manevi nüfuzu altında bulunmayan Kürt aşiretlerini isyana iltifat ettirmedi. Yani isyan kürtçülük davası güdmediği için desteği çok olmadı diyor kısaca. [Ali Fuat Cebesoy Siyasi Hatıralar, Cilt 2 s.160]

Mustafa Kemal ise isyana irtica diyor isyan hadisesinin; "irticai", umumi mürekkep bir cereyan-ı efkâr ve bir silsile-i istihzaratın fiili bir işareti ve neticesi olduğu bir seneden beri cereyan eden ahval ve hâdi-sat ile bir defa daha sabit olmuştur. [Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, s.355]

ismet inönü'de benzer ifadeler kullanıyor:doğu isyanı bir irtica idi. Hakiki bir irtica idi. [Abdi İpekçi, İnönü Atatürk'ü Anlatıyor,

2)Peki bu isyan kürt isyanı değilse ne isyanıydı? :

Şey Said bir beyannamesinde şöyle diyor; ''Medreseler kapatıldı. Din ve Vakıflar Bakanlığı kaldırıldı ve din mektepleri Milli Eğitim’e bağlandı. Gazetelerde birtakım dinsiz yazarlar dine hakaret etmeye, peygamberimize dil uzatmaya cüret ediyorlar. Ben bugün elimden gelse, bizzat dövüşmeye başlar ve dinin yükseltilmesine gayret ederim.'

’Şeyh Said gayet dindar bir adammış. Medreseler ve tekkelerin ilgası, şapka giydirileceği şayiası bu adamı tehyic [heyecanlandırma] etmişti. Isyan etti. Resmi tahkikat asla milli bir Kürt isyanı olmadığını göstermiştir. Ben bunu orada istiklal mahkemesi reisliğini yapan Ali Saib'e de sordum. O da ‘asla Kürt'lük meselesi yoktur, sırf dindir' dedi." rıza nur, hayat ve hatıratım, IV, s. 1324.
Peki inönü bu konu hakkında ne diyor?

1751196004143.webp


1751196010890.webp


1751196018141.webp


(İsmet inönü, hatıralar, s. 464, 465)

3) başarılı olması gibi bir ihtimal yok çünkü herhangi bir milliyetçilik taşımıyor ve bunu bir avuç insan yapıyor.

Diyelim ki başarılı oldu bu durumda herhangi bir kürdistan devleti kurulmaz devlet biraz daha muhafazakar olurdu.

Peki ya bu belgelerden yola çıkarak siz ne düşünüyorsunuz. Meb kitaplarında çoğumuza bu konu çok yanlış anlatıldı. Lütfen birbirimizi kırmadan nezih bir şekilde tartışma ortamı yaratalım.
Terörist mi Terörist bitmiştir konu teröristtir.
 
Kürtler'e sormuyorsunuz hocam. Düşüncesi şeriat olan Atatürk'den nefret eden ve Cumhuriyeti aşağılayanlara soruyorsunuz bunu. Benim tanıdığım Kürtler bu ülkenin toprak bütünlüğünü savunan, Atatürkçü insanlardan oluşuyor. O sizin söylediklerinizin amacı da zihniyeti de farklı.
Valla kanka senin tanıdığın kürtler asimile olmuş. Bugün bi vana git bitlise hakkariye urfaya git. Sokakta gördüğün her 3 kişiden 2 si apocu. Hdp seçmeninin tamamı pkkya oy attığını bilerek atıyor. Ki ben ankarada yaşıyorum son zamanlarda çevremdeki gizliapocuların fikirlerini söylemekte artık çekinmediğini görüyorum. İş yerinde beraber yemek yediğimiz insanların apocu olduklarına şahit oldum. Artık gizlemiyolar
 
Durum
Bu konu kilitlenmiştir.
Yeni mesajlar Yeni Konu Aç  

   

SON KONULAR

Forum istatistikleri

Konular
1,151,256
Mesajlar
10,374,340
Üyeler
183,085
Son üye
alpk.
Geri
Top