Neler Yeni

Donanım Satıcılarının Yasal Sorumlulukları Üzerine...

Katılım
9 Ocak 2023
Mesajlar
12
Dahası  
Reaksiyon skoru
14
Yaş
34
Konum
Samsun
İsim
Yunusemre Kemal Sönmez
Merhabalar, foruma bir farkındalık çalışması adına katıldım ve hem bilgileneceğinizi hem de yardımlarınızla daha çok insanın yardıma ulaşmasını sağlayacağınızı düşündüğüm bir konu var.

Bu konu ile ilgili Ekşi Sözlük'te de bir başlığım mevcut.
https://eksisozluk.com/entry/147331914 adresinden meselenin tamamına ulaşabilirsiniz fakat forum üyelerine saygının bir gereği olarak konuyu kısaca da olsa açıklamak istiyorum;
"6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun" ve "Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği" adında iki adet güçlü regülasyon var internet üzerinden yaptığımız donanım alışverişlerinde hakkımızı korumak için.
Hepimizin ürün arızası ya da iade isteği gibi durumlarda başını ağrıtan bir satıcı olmuştur mutlaka. Satıcıların bunu neden ve nasıl yaptığına dair konuşacağım aslında; daha fazla ayrıntı isterseniz Ekşi Sözlük'teki içerikten bilgi alabilir, daha fazla bilgi ve materyal arzu ederseniz bana ulaşabilirsiniz. Bu materyaller yalnızca yasal mevzuat değil yakın zamanda Sinerji Bilgisayar ile yaşadığım sorunda kendilerinin takındığı uzun soluklu tavır neticesinde elde ettiğim yığınla yasaya aykırı ifadenin ve niyetin kayıt altına alınmış hâlleridir.

İlk soru: Yeni aldığımız ve ilk denememizde arıza ile karşılaştığımız ya da memnun kalmadığımız ürünler üzerindeki inisiyatifimizin sınırları nereye kadar uzanır?
Neredeyse sınırsızdır, 23 Ağustos 2022'de yayınlanan değişiklikle ilân edilmiş birkaç ürün grubu hariç bütün ürünlerde çok geniş bir manevra alanımız var, bilgisayar temel bileşenleri bahsi geçen ürün gruplarına dahil değil zaten. Sinerji Bilgisayar ile yaşadığım sorunu belgeleriyle uzun uzun anlattığım bir başka Ekşi Sözlük başlığında (https://eksisozluk.com/29-aralik-2022-sinerji-bilgisayar-rezaleti--7517162) ekran kartına "sarf malzemesi" demeye çalışan tipler çıktı, sakın ha firmaların bu iddiasına pabuç bırakmayın. Sarf malzemesinin tanımı bellidir. Neyse, yasa diyor ki; mesafeli sözleşme ile satın aldığın ürünü 14 gün içerisinde hiçbir gerekçe göstermeden iade edebilir ve satıştan cayabilirsin. Ürün arızalıysa bu arızayı gerekçe göstermenize lüzum bile yok. Üründeki herhangi bir ayıptan bahsetmek için tek nedeniniz, o hasarı ürüne sizin vermediğinize ve kutudan o şekilde çıktığına dair bilgi vermek olabilir.

Pekiyi satıcılar ne yapıyor?
Kutusundan çıkarılmış, jelatini sökülmüş, montajı yapılmış, vidayla bir yerlere tutturulmuş ve sarf malzemelerinin paketlendiği ambalajı yırtılarak açılmış ürünü iade almıyor satıcılar.
Gerekçe olarak da "biz bu ürünü tekrar satamayız, siz olsanız bu şekilde iade edilmiş bir ürünü size sıfır gibi satmamızı kabul eder misiniz?" gibi bana kalırsa aşağılıkça bir ifadeye sığınıyorlar.
Neden aşağılıkça diyebiliyorum rahatlıkla, hakaret soruşturmasından korkmadan? Bu ortaya sürülen argümanın zaten yasal mevzuatta yeri yok, iade edilen ürün zaten yasa gereği artık sıfır olarak yeniden ambalajlanıp satılamaz. Bu satıcının etik insafına bırakılmış bir durum değildir; satıcı ürünü iade alır, parayı öder, ürünü artık refurbished olarak satar ve fiyat farkını kendi zarar hanesine yazmakla yükümlüdür. Tüccar bu tür ticari riskleri aldığı için maaşlıdan daha fazla kazanır zaten.

Neyse, yasa bu durumlar için ne diyor pekiyi?
6502 - 48/4'te ürünün mutat kullanımı nedeniyle meydana gelen değişikliklerden ve bozulmalardan tüketicinin sorumlu tutulamayacağı cümlesi olanca açıklığıyla yer alıyor.

Bu durum mesafeli satış sözleşmeleri için geçerlidir tabii, elden aldığınız bir ürünü kontrol etmek, teste tabi tutmak, satıcıdan ürüne dair sunum talep etmek en doğal hakkınız olduğunuz için ürünü direkt aldığınızda bu haklarınızdan feragat etmiş sayılıyorsunuz. Mesafeli satışlarda böyle bir imkân söz konusu olmadığı için bu haklarınızı ürünü aldığınız tarihten itibaren 14 gün içerisinde doya doya kullanma imkânını devlet ellerinize tutuşturuyor.

Yeni soru: Satıcı yasayı ve mevcut durumdaki haksızlığını bal gibi bildiği hâlde neden ısrarla müşterinin talebini reddediyor?
Yanıt: Haksızlığının yasal yollardan tespiti hâlinde uğrayacağı hiçbir ekstra yaptırım yok. İadeyi bugün kabul ederse anakartın 4 bin liralık ücretini ya da ekran kartının 21 bin liralık ücretini ödeyecek, aylar sonra çıkacak bir Tüketici Hakem Heyeti kararı ile kabul ederse yine aynı parayı ödeyecek. Süre 3 ay sürerse tüketici parasını ödediği bir üründen 3 ay hizmet alamamış olacak ve bu durumun satıcı açısından hiçbir yaptırımı yok. Satıcı da bu durumu bildiği için işi yokuşa sürüp tüketicinin yasal süreci işletirkenki nefesinin tükenmesini, "lânet olsun, uğraşmıyorum artık!" demesini bekliyor ellerini ovuşturarak. 10 uyuşmazlığın 2 tanesinde tüketicinin nefesi tükense ve şirket iadeden tamam yırtsa, kalanların 2 tanesinde müşteriye aklınca güzellik yapıp değişim önerse ve yazacağı refurbished zararına karşı satamadığı bir ürün grubundan bir şeyleri müşteriye itelese, kalan 6 tanede de 4 ay boyunca değer kaybetmiş para birimi üzerinden ödeme yapsa onun için fazla fazla kâr zaten.

Öyle de pişkinler ki; Sinerji Bilgisayar beni arayıp "biz süreçte sorumluluk sahibi diiliz ama yine de bir seferlik bir uygulama yapıyoruz memnuniyetiniz için, ürününüzün iadesini kabul edeceğiz ama bize mail yoluyla Hakem Heyeti ve Asliye Ceza Mahkemesi başvurularınızı geri çektiğinize dair belgeleri ulaştırmanız gerekiyor" dedi geçenlerde. Ben gerekçe sorduğumda Hakem Heyeti kararı çıkmadan cayma prosedürünün zaten başlatılamayacağı gibi yalanlar sıraladılar ki ben süreç boyunca iki avukat arkadaşımla sürekli temas hâlinde olduğum için işledikleri 20'ye yakın suçun arasına bir yenisini daha eklediklerini bilerek karşı çıktım yalnızca. Başvurumu geri çekmediğim için kendilerine destek arayüzünden ulaşırken üründe sorunla karşılaştığıma dair yazdığım cümleleri editleyip sonuna değişim ya da onarım talep ettiğim bir cümleyi benim ağzımdan ekleyerek sahte bir evrak yaratmak suretiyle ürünümü garanti servisine teslim ettiler zorla. Çok rahatlar bu süreç boyunca, öyle rahatlar ki... Mail ile bile iletebiliyorlar başvurumu geri çekmem talebini, yazılı olarak kayıt altında olacağını bile bile. Onun ekran görüntüsünü koyayım şuraya da... Sonra atıp tutamasın kimse.

Pekiyi bugün ne oldu? Kendilerine yaptığım arıza bildirimi üzerinden 12 gün geçti ve garanti süresi içindeki onarım süreçleri arıza bildirimi ile başlar. Yine aynı yasal mevzuat, onarım süresi 10 iş gününü geçen ürünler için müşteriye bir muadil ürün tahsis edilmelidir onarım sonuçlanana kadar diye satıcıye bir yeni sorumluluk yükler. Ben bu sorumluluklarını 3 gün önce yazılı yoldan hatırlattım ki yine aynı yasada tüketicinin talep etmemesi durumunda satıcıya verilen sorumluluktan kaçınma hakkına sığınamasınlar. 3 gündür yanıt yok diye telefonla ulaştım kendilerine, umurlarında bile olmadı. "Yardımcı olamayacaklarını" söylemekle yetindiler 3-4 defa kendilerine kanun metnini okumama rağmen. Hatta teknik servis yetkilisi onarımların genelde 25 gün kadar sürdüğünü söyledi, kendisine azami onarım süresinin yasada 20 gün olduğunu hatırlatıp süreyi tekrarlamasını rica ettiğimde hiç çekinmeden "25 gün, evet" diye kestirip attı. fazlasıyla rahattı!



Bakın bunu yalnızca gizli gizli, müşteriyle bire bir kaldıkları alanlarda yapmıyorlar; paylaştığım ilk Ekşi Sözlük linkine tıklayıp bir göz gezdirirseniz piyasadaki bütün büyük donanım mağazalarının web sitelerinde kendi kafalarına göre yazdıkları iptal/iade koşullarına ve mesafeli satış mevzuatına ulaşabilirsiniz. 14 günlük süreyi 7 güne kafasına göre indiren mi dersiniz, cayma hakkının kullanılamayacağı durumlara "gerekçenin X Bilgisayar tarafından uygun bulunmaması" gibi bir madde ekleyen mi dersiniz, 23 Ağustos değişikliğinde eklenen cayma hakkı istisnalı ürün gruplarına depolama birimlerini ve işlemcileri kafasına göre ekleyen mi dersiniz...

- - - - - - - -

Pekiyi biz ne yapmalıyız?

Elimde Sinerji Bilgisayar ile yaptığım bütün yazışmaların dökümleri var, en geç bir ay sonra Hakem Heyeti eliyle yazılacak haklılık kararım cebimde olacak, işledikleri suçların devlet tarafından tanınır ortamda kayıt altına alınması için Hakem Heyeti sonucu için elzem olmasalar dahi çoğunu Hakem Heyeti başvuru dosyasına elden bile eklettim.
Birkaç gündür herkes tarafından görünür bir hâlde, Ekşi Sözlük başlığımda bütün meşhur donanım satıcılarının web sitelerine koydukları o koşulların ekran görüntüleri mevcut.
Satıcılar ile bu problemi yaşayan çok sayıda forum sakini olduğuna inanıyorum, onların da ellerinde nedensiz cayma hakkını kullandırtmama sürecine dair yazılı materyal vardır muhakkak.
Bunları toplayıp önce CİMER aracılığıyla Ticaret Bakanlığı'na şikâyette bulunmak, durumun yaptırımsızlık ve denetimsizlik nedeniyle sistematik bir yıldırma politikası hâlinde bütün satıcılar tarafından benimsenen bir uygulamaya dönüştüğünü anlatmak mühim tabii. Sonrasında örnek bir olay ve firma seçerek o firmayı nitelikli dolandırıcılık suçlamasıyla dava etmek ki bunun için aynı satış sezonu içinde 5-10 müşteriye aynı zorluğu çıkarmış olduklarına dair materyal edinmemiz gerekecek, oradan alınacak bir emsal karar ile bundan sonra yapılacak her mesafeli satış sözleşmesinde satıcının kötü niyet girişimlerinin önünü tek bir gerekçeli karar kâğıdıyla kesmek işin nihai ve "emeğin yemeği" kısmı olacak.

Bu hareket için desteklerinizi bekliyorum, hepinize keyifli akşamlar dilerim.
 

Ekler

  • 2023-01-07 16_02_12-Yeni Mesaj _ Destek No_ 19078 - Ürün Hakkında - aggressivetenor@gmail.com ...png
    2023-01-07 16_02_12-Yeni Mesaj _ Destek No_ 19078 - Ürün Hakkında - [email protected] ...png
    54.9 KB · Hit: 68
Katılım
11 Kasım 2022
Mesajlar
292
Kiral çok bunun özeti yokmuydu yani sonunu okumam yetti aslında neyse çok haklısın biz tüketicileri sıkıyorlar jiplere volvolara biniyorlar uyansak iyi olacak
 

WhoCares

80+ Silver
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
4,746
kısacası aldığın üründe sıkıntı varsa ve satıcı senin sıkıntına çözüm olmuyorsa thh ye gidiyorsun bu kadar :kekw:
 
Katılım
9 Ocak 2023
Mesajlar
12
Dahası  
Reaksiyon skoru
14
Yaş
34
Konum
Samsun
İsim
Yunusemre Kemal Sönmez
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
kısacası aldığın üründe sıkıntı varsa ve satıcı senin sıkıntına çözüm olmuyorsa thh ye gidiyorsun bu kadar :kekw:
İşte problemimiz de tam olarak THH'nin 4 ay sonra çıkacak olan kararı lehimize olduğunda o ürünsüz geçirdiğimiz 4 ay bizim yanımıza zarar olarak kalırken firma 4 ay boyunca enflasyon etkisiyle erimiş bir parayı bize ödemenin tadını çıkarıyor. Bununla ilgili bir yaptırım olmadığı için her uyuşmazlıkta yasaya uymayıp "yasaya uymadığımı düşünüyorsan THH aracılığıyla iste hakkını" diyor.

Bunu sistematik olarak yapmanın ağır bir cezası olmalı. Bununla birlikte THH sürecinin de haksız satıcıya gün başı tazminat anlamında bir yansıması olmalı. Gün başına 50 lira adli para cezası ödese satıcı haksız bulunduğunda, bir daha kimsenin hakkını gasp edip "Hakkını THH'de ara paşam" tavrına bürünemezler kanımca.
 

QRuder

80+ Silver
Katılım
3 Şubat 2021
Mesajlar
2,328
İşte problemimiz de tam olarak THH'nin 4 ay sonra çıkacak olan kararı lehimize olduğunda o ürünsüz geçirdiğimiz 4 ay bizim yanımıza zarar olarak kalırken firma 4 ay boyunca enflasyon etkisiyle erimiş bir parayı bize ödemenin tadını çıkarıyor. Bununla ilgili bir yaptırım olmadığı için her uyuşmazlıkta yasaya uymayıp "yasaya uymadığımı düşünüyorsan THH aracılığıyla iste hakkını" diyor.

Bunu sistematik olarak yapmanın ağır bir cezası olmalı. Bununla birlikte THH sürecinin de haksız satıcıya gün başı tazminat anlamında bir yansıması olmalı. Gün başına 50 lira adli para cezası ödese satıcı haksız bulunduğunda, bir daha kimsenin hakkını gasp edip "Hakkını THH'de ara paşam" tavrına bürünemezler kanımca.
cezası olmaz ne kadar cabalarsanız cabalayın siz cabalayacaksanız ben cabalayacağım ahmet, mehmet cabalayacak. Abdullah abinin bugün dediği olay gibi topluca birşeyler yapılması lazım ama gerçekten büyük kitle lazım
Mesaj otomatik birleştirildi:

darbe gibi
 

WhoCares

80+ Silver
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
4,746
İşte problemimiz de tam olarak THH'nin 4 ay sonra çıkacak olan kararı lehimize olduğunda o ürünsüz geçirdiğimiz 4 ay bizim yanımıza zarar olarak kalırken firma 4 ay boyunca enflasyon etkisiyle erimiş bir parayı bize ödemenin tadını çıkarıyor. Bununla ilgili bir yaptırım olmadığı için her uyuşmazlıkta yasaya uymayıp "yasaya uymadığımı düşünüyorsan THH aracılığıyla iste hakkını" diyor.

Bunu sistematik olarak yapmanın ağır bir cezası olmalı. Bununla birlikte THH sürecinin de haksız satıcıya gün başı tazminat anlamında bir yansıması olmalı. Gün başına 50 lira adli para cezası ödese satıcı haksız bulunduğunda, bir daha kimsenin hakkını gasp edip "Hakkını THH'de ara paşam" tavrına bürünemezler kanımca.
katılıyorum bro devletin içinden geçmesi lazım satıcı firmaların ama bu seferde başka şeylere yol açar diye düşünuyorum
 

TeknoPiyon

80+ Gold
Katılım
23 Aralık 2020
Mesajlar
7,856
En İyi Cevap
3
Dahası  
Reaksiyon skoru
4,592
Konum
İnstada Post paylaşıyor
İsim
ArtiAnius
İlgilendiği Kategoriler
Teknoloji Haberleri
hiçbir belgenin aslını hiçbir firmaya vermeyin
 
Katılım
9 Ocak 2023
Mesajlar
12
Dahası  
Reaksiyon skoru
14
Yaş
34
Konum
Samsun
İsim
Yunusemre Kemal Sönmez
cezası olmaz ne kadar cabalarsanız cabalayın siz cabalayacaksanız ben cabalayacağım ahmet, mehmet cabalayacak. Abdullah abinin bugün dediği olay gibi topluca birşeyler yapılması lazım ama gerçekten büyük kitle lazım
1 - Change.org kampanyası
2 - CİMER aracılığıyla Ticaret Bakanlığı'na, ortak metin üzerinden binlerce kişilik şikâyet başvurusu
3 - Teknoloji yayıncılarının Twitter'dan işe dahil edileceği birkaç saatlik bir hashtag hareketi
4 - Benzer olay başından geçmiş tüketicilerin ellerindeki materyalleri aynı başlıkta paylaşması
5 - Çok sayıda müşteriyi mağdur eden bir firmanın seçilip emsal karar çıkarmak maksadıyla dava edilmesi
6 - Emsal kararı aldıktan sonra yapılacak şeylerin sayısı çok fazla olacak, bu konuda mağdur olanların yalnızca bilgisayar donanımı tüketicileri olduğunu düşünmeyin sakın. Sanal mağazaların hepsinde, her ürün grubunda benzer sorunlar yaşanıyor ve her gün binlerce tüketici aylar boyunca parasını ödedikleri üründen hizmet alamadan kâğıt işleriyle uğraşmaktan imtina ettiği için satıcılar tarafından hak gaspına uğruyor.
 

LeftSpace

80+
Katılım
23 Mart 2020
Mesajlar
140
Dahası  
Reaksiyon skoru
89
İsim
Mustafa Aksoy
Ayrıca belirtmek isterimki eğer böyle bir maduriyet yaşarsanız bunu her yerde paylaşın facebook instagram youtube forumlar vs bu insanlar siz bunları yaptıkça sizden korkar sadece hakkınızı almakla yetinmeyin bunu yaptıklarına pişman edin edinki bir daha başkasına yapmasınlar.
 
Katılım
9 Ocak 2023
Mesajlar
12
Dahası  
Reaksiyon skoru
14
Yaş
34
Konum
Samsun
İsim
Yunusemre Kemal Sönmez
Ayrıca belirtmek isterimki eğer böyle bir maduriyet yaşarsanız bunu her yerde paylaşın facebook instagram youtube forumlar vs bu insanlar siz bunları yaptıkça sizden korkar sadece hakkınızı almakla yetinmeyin bunu yaptıklarına pişman edin edinki bir daha başkasına yapmasınlar.
Zaten maksadım tam olarak bu. Beni arayıp "başvurunuzu çekin, para iade işleminizi şimdi başlatalım" gibi çirkin bir teklifte bulundular çoktan, reddedildiler tarafımdan. Bu meseleleri sessiz sedasız kapatabilme ve göze batmadan gemilerini yürütebilme güçleri olduğu sürece çok sayıda insan yine aynı sessizliğin içinde mağdur edilecek.

Bu yüzden desteğinizi istiyorum, organize olma konusunda da fikir üretme konusunda da.
 
Yeni mesajlar Yeni Konu Aç      

SON KONULAR

Forum istatistikleri

Konular
907,157
Mesajlar
8,305,662
Üyeler
140,782
Son üye
emre.blgn
Top Bottom