Evet bir Proje Ödevi konusu düşünün ki bununla alakalı internette düzgün bir tane bile makale yok ve teslim tarihi bugün....
Bu konuyla alakalı uzun ama güzel cevap yazabilecek babayiğit var mı?
Konu: Sanata felsefe ile bakabilir miyiz konusunun irdelenmesi.
Benim bu yaşta sanata felsefe ile bakmaktan daha önemli hayati dertlerim ve problemlerim var dostum, birkaç not puanı almaktan başka hiçbir işime yaramayacak bu konu hayatımda, beyin harcamaya değmeyecek bir iş.
Benim bu yaşta sanata felsefe ile bakmaktan daha önemli hayati dertlerim ve problemlerim var dostum, birkaç not puanı almaktan başka hiçbir işime yaramayacak bu konu hayatımda, beyin harcamaya değmeyecek bir iş.
yaramayacak? sen bunu derken bile felsefe yaptın bu yapılmak zorunda eğer sen felsefeyi boş görüyorsan sen gerçekten boş bir insansın çünkü felsefe insanı dolu yapan şey .
yaramayacak? sen bunu derken bile felsefe yaptın bu yapılmak zorunda eğer sen felsefeyi boş görüyorsan sen gerçekten boş bir insansın çünkü felsefe insanı dolu yapan şey .
Dostum ben felsefeye bir şey demedim zaten felsefe var olmazsa insanlıkta var olmaz, felsefe kendi özünde çok güzel bir konu başlığı (hayatı, nesneleri, amacımızı, kainatı, yaratılışı, tanrıyı vs. sorgulamak merak etmek) ama benim burda sitem ettiğim şey bana verilen cevabını bulamadığım gereksiz bir felsefe konusu... Bu konu benim bir hiçbir işime yaramayacak ondan bahsediyorum, o yüzden beyin harcamaya değmez yorumlaması yaptım o konu başlığına.
Dostum ben felsefeye bir şey demedim zaten felsefe var olmazsa insanlıkta var olmaz, felsefe kendi özünde çok güzel bir konu başlığı (hayatı, nesneleri, amacımızı, kainatı, yaratılışı, tanrıyı vs. sorgulamak merak etmek) ama benim burda sitem ettiğim şey bana verilen cevabını bulamadığım gereksiz bir felsefe konusu... Bu konu benim bir hiçbir işime yaramayacak ondan bahsediyorum, o yüzden beyin harcamaya değmez yorumlaması yaptım o konu başlığına.
Bu makalenin ana amacı, Aristoteles’in sanatın neliği ile işlevi konusundaki görüşünü, bu ikisi arasındaki ilgileri kurarak ve buradaki ortak temellerin neler olduğunu göstererek irdelemektir. Aristoteles’in sanatın işlevi konusundaki derin görüşünün temelinde, onun sanatın neliğine ilişkin düşünceleri ve belirlemeleri yer almaktadır. Bu ikisi arasında kurulacak bağın temelinde ise duyusallığa bağlı sığ bir duygusallık ve yarar etkili sıradan hazlar değil, öğrenme, tanıma, anlama, bilme gibi etkinlikler ve kafaca gelişmiş bir kişinin karakterine ilişkin olan bir beğeninin varlığı yer almaktadır. Öyle ki, Aristoteles, sanata özgü hoşlanmanın ve sanata özgü bilginin özelliği konularında sanatla felsefe arasında benzerlik kurmaktadır. O, bir taklit olan sanat yapıtlarından hoşlanmanın ve bu hoşlanmayla birlikte günlük yaşamdaki duyguların değişerek dönüşmesinin temeline de öğrenme ve bilme etkinliklerini koymuştur. Buradaki hoşlanmaya temel olan bilginin özelliği ise bunun olanaklar bütününe ilişkin bir bilgi olmasıdır. Bu özelliği ile sanat, insana, yaşantılara ve eylemlere ilişkin olan çeşitli olanakların bilgisini vermektedir. Aristoteles’in görüşünde sanatın nesnesinin ve bilgisinin bu şekilde geniş kapsamlı ve felsefi temelli bir özelliğe sahip olması, onun sanatın işlevine ilişkin görüşünün boyutlarını da genişleterek evrensel olana açmaktadır. Aristoteles, sanatın haz vermenin yanında insana olan etkisiyle ilgisinde daha yüksek bir değerin taşıyıcısı olduğuna işaret etmektedir. Ona göre, sanatın üstün değeri, karaktere ve eyleme ilişkin olarak çeşitli zihin durumları yaratabilme ve de insanlarda doğru ve etik olan yönünde bir yatkınlık meydana getirebilme işlevinde bulunur. Makalenin devamında, Aristoteles’in sanatın bu işlevine ve insan üzerindeki etkisine ilişkin görüşünün zengin boyutları, aynı zamanda, katharsis, hamartia, insan sevgisi gibi kavramlarla olan ilgisi de kurularak, gösterilmeğe çalışılacaktır.
Mesaj otomatik birleştirildi:
Sanat Felsefesi Nedir?
Sanat felsefesi, estetik olan her sanat eserinin incelenmesi, yorumlanması, üretilmesi ve eleştirilmesidir. Bazı filozoflar ise sadece sanat eserleri ile sınırlı kalmamış ve eserlerinde doğal güzelliklere de yer vermiştir.
Estetik, pragmatizm ile taban taban zıt bir disipline sahiptir. Pragmatizmde fayda ve toplumsallık ön planda iken sanat felsefesinin temelinde bireycilik ve estetik yer alır. Bu disipline göre bir sanat eseri işlevsel ya da faydalı olmak zorunda değildir.
Sanat Felsefesinin Temel Kavramları Nelerdir?
Sanat felsefesinin temel kavramları arasında Mimesis ve Katharsis yer alır. İlk kez Aristoteles tarafından kullanılan bu kavramlar, her sanat eserinde bulunur. Mimesis, doğanın taklit edilerek bir sanat yapıtına dönüştürülmesi demektir. Örneğin bir ressamın çizdiği portre ya da manzara resmi bir gerçekliğin yeniden yorumlanması demektir. Hayal gücü ile çizilmiş bir resim dahi Mimesis olarak tanımlanır. Çünkü Aristoteles'e göre Estetik de Varlık gibi nesneler dünyasında değil idealar dünyasındadır.
Katharsis ise özdeşleşme demektir. Günümüzde en çok tiyatro ve sinema sanatlarında kullanılır. Bir izleyici ya da okur, filmin / kitabın bir karakteriyle kendini özdeşleştirir. Kendisini onun yerine koyup sanat eserine dahil olmasına Katharsis denir.
Daha sonra özdeşleştirme tam zıddı olan ''Yabancılaştırma Etkisi'' ortaya çıkmıştır. Bir tiyatro oyunu sahnelerken oyunculardan birinini seyircilerle konuşmaya başlaması bu etkiye örnek gösterilebilir. Dışavurumcu ressamların birçoğu da Katharsis'i reddetmiş ve resimlerinde yabancılaştırma etkisini kullanmıştır.
Estetik özne, estetik haz ve yargı da sanat felsefesinin temel kavramlarını oluşturur. Bir sanat eseri üreten ya da bir eseri salt sanatsal kaygılarla inceleyip beğenen kişiye ''Estetik özne'' denir. Estetik nesne ise bir tablo ya da şiir olabilir. Bu kavram doğrudan sanat eserini tanımlamak için kullanılır. Bir sanat eserinin hissettirdiği duygular ve beğeni de ''estetik haz'' demektir.
Bir edebi metnin analiz edilmesi ya da bir tablonun yorumlanmasına estetik yargı adı verilir. Sanat felsefesine göre estetik yargı ve estetik haz kişiden kişiye değişen, öznel olgulardır. Buna karşın her sanat türünde ele alınması ve uygulanması gereken belli başlı ilkeleri olmak zorundadır.
Sanat Felsefesi ve Temsilcileri
Aristoteles tarafından kaleme alınan Poetika, sanat felsefesi tarihinin ilk eseri kabul edilir. Filozof, bu kitabında tiyatro üzerinden bir sanat eserinde hangi özelliklerin bulunması gerektiğini anlatmıştır.
Sanat felsefesinin gelişmesinde etkin rol oynamış diğer düşünürler ve eserleri şu şekildedir.
Arthur C. Danto - Sanat Nedir - Sanatın Sonundan Sonra - Sıradan Olanın Başkalaşımı
Kojin Karatani - Metafor Olarak Mimari - Derinliğin Keşfi -
Immanuel Kant - Yaşamın Anlamı - Güzellik ve Yücelik Duyguları Üzerine Düşünceler
John Zerzan - Makinelerin Alacakaranlığı - Gelecekteki İlkel
R.G. Colingwood - Bir Sanat Felsefesinin Ana Hatları - Kısaca Sanat Felsefesi
Ömer Naci Soykan - Estetik ve Sanat Felsefesi - Kuram Eylem Birliği Olarak Sanat
Bu makalenin ana amacı, Aristoteles’in sanatın neliği ile işlevi konusundaki görüşünü, bu ikisi arasındaki ilgileri kurarak ve buradaki ortak temellerin neler olduğunu göstererek irdelemektir. Aristoteles’in sanatın işlevi konusundaki derin görüşünün temelinde, onun sanatın neliğine ilişkin düşünceleri ve belirlemeleri yer almaktadır. Bu ikisi arasında kurulacak bağın temelinde ise duyusallığa bağlı sığ bir duygusallık ve yarar etkili sıradan hazlar değil, öğrenme, tanıma, anlama, bilme gibi etkinlikler ve kafaca gelişmiş bir kişinin karakterine ilişkin olan bir beğeninin varlığı yer almaktadır. Öyle ki, Aristoteles, sanata özgü hoşlanmanın ve sanata özgü bilginin özelliği konularında sanatla felsefe arasında benzerlik kurmaktadır. O, bir taklit olan sanat yapıtlarından hoşlanmanın ve bu hoşlanmayla birlikte günlük yaşamdaki duyguların değişerek dönüşmesinin temeline de öğrenme ve bilme etkinliklerini koymuştur. Buradaki hoşlanmaya temel olan bilginin özelliği ise bunun olanaklar bütününe ilişkin bir bilgi olmasıdır. Bu özelliği ile sanat, insana, yaşantılara ve eylemlere ilişkin olan çeşitli olanakların bilgisini vermektedir. Aristoteles’in görüşünde sanatın nesnesinin ve bilgisinin bu şekilde geniş kapsamlı ve felsefi temelli bir özelliğe sahip olması, onun sanatın işlevine ilişkin görüşünün boyutlarını da genişleterek evrensel olana açmaktadır. Aristoteles, sanatın haz vermenin yanında insana olan etkisiyle ilgisinde daha yüksek bir değerin taşıyıcısı olduğuna işaret etmektedir. Ona göre, sanatın üstün değeri, karaktere ve eyleme ilişkin olarak çeşitli zihin durumları yaratabilme ve de insanlarda doğru ve etik olan yönünde bir yatkınlık meydana getirebilme işlevinde bulunur. Makalenin devamında, Aristoteles’in sanatın bu işlevine ve insan üzerindeki etkisine ilişkin görüşünün zengin boyutları, aynı zamanda, katharsis, hamartia, insan sevgisi gibi kavramlarla olan ilgisi de kurularak, gösterilmeğe çalışılacaktır.
Mesaj otomatik birleştirildi:
Sanat Felsefesi Nedir?
Sanat felsefesi, estetik olan her sanat eserinin incelenmesi, yorumlanması, üretilmesi ve eleştirilmesidir. Bazı filozoflar ise sadece sanat eserleri ile sınırlı kalmamış ve eserlerinde doğal güzelliklere de yer vermiştir.
Estetik, pragmatizm ile taban taban zıt bir disipline sahiptir. Pragmatizmde fayda ve toplumsallık ön planda iken sanat felsefesinin temelinde bireycilik ve estetik yer alır. Bu disipline göre bir sanat eseri işlevsel ya da faydalı olmak zorunda değildir.
Sanat Felsefesinin Temel Kavramları Nelerdir?
Sanat felsefesinin temel kavramları arasında Mimesis ve Katharsis yer alır. İlk kez Aristoteles tarafından kullanılan bu kavramlar, her sanat eserinde bulunur. Mimesis, doğanın taklit edilerek bir sanat yapıtına dönüştürülmesi demektir. Örneğin bir ressamın çizdiği portre ya da manzara resmi bir gerçekliğin yeniden yorumlanması demektir. Hayal gücü ile çizilmiş bir resim dahi Mimesis olarak tanımlanır. Çünkü Aristoteles'e göre Estetik de Varlık gibi nesneler dünyasında değil idealar dünyasındadır.
Katharsis ise özdeşleşme demektir. Günümüzde en çok tiyatro ve sinema sanatlarında kullanılır. Bir izleyici ya da okur, filmin / kitabın bir karakteriyle kendini özdeşleştirir. Kendisini onun yerine koyup sanat eserine dahil olmasına Katharsis denir.
Daha sonra özdeşleştirme tam zıddı olan ''Yabancılaştırma Etkisi'' ortaya çıkmıştır. Bir tiyatro oyunu sahnelerken oyunculardan birinini seyircilerle konuşmaya başlaması bu etkiye örnek gösterilebilir. Dışavurumcu ressamların birçoğu da Katharsis'i reddetmiş ve resimlerinde yabancılaştırma etkisini kullanmıştır.
Estetik özne, estetik haz ve yargı da sanat felsefesinin temel kavramlarını oluşturur. Bir sanat eseri üreten ya da bir eseri salt sanatsal kaygılarla inceleyip beğenen kişiye ''Estetik özne'' denir. Estetik nesne ise bir tablo ya da şiir olabilir. Bu kavram doğrudan sanat eserini tanımlamak için kullanılır. Bir sanat eserinin hissettirdiği duygular ve beğeni de ''estetik haz'' demektir.
Bir edebi metnin analiz edilmesi ya da bir tablonun yorumlanmasına estetik yargı adı verilir. Sanat felsefesine göre estetik yargı ve estetik haz kişiden kişiye değişen, öznel olgulardır. Buna karşın her sanat türünde ele alınması ve uygulanması gereken belli başlı ilkeleri olmak zorundadır.
Sanat Felsefesi ve Temsilcileri
Aristoteles tarafından kaleme alınan Poetika, sanat felsefesi tarihinin ilk eseri kabul edilir. Filozof, bu kitabında tiyatro üzerinden bir sanat eserinde hangi özelliklerin bulunması gerektiğini anlatmıştır.
Sanat felsefesinin gelişmesinde etkin rol oynamış diğer düşünürler ve eserleri şu şekildedir.
Arthur C. Danto - Sanat Nedir - Sanatın Sonundan Sonra - Sıradan Olanın Başkalaşımı
Kojin Karatani - Metafor Olarak Mimari - Derinliğin Keşfi -
Immanuel Kant - Yaşamın Anlamı - Güzellik ve Yücelik Duyguları Üzerine Düşünceler
John Zerzan - Makinelerin Alacakaranlığı - Gelecekteki İlkel
R.G. Colingwood - Bir Sanat Felsefesinin Ana Hatları - Kısaca Sanat Felsefesi
Ömer Naci Soykan - Estetik ve Sanat Felsefesi - Kuram Eylem Birliği Olarak Sanat