Kısaca yazayım; Yazılım mühendisleri adı üstünde program kodlar, yazar bilgisayar mühendisleri daha kapsamlı donanımla da ilgilenebilir isterse fakat yazılım mühendisleri donanımla çok daha az ilgilenir bilgisayarcılara göre
Logic circuits, Analysis of Algorithms, Microarchitecture, Digital Electronic Circuits gibi donanım tabanlı dersler. Kısmen labları vardı bunların, fizik matematik karışık. SW'nin ders havuzunu tam bilmiyorum ama sanıyorum bunlar sizde yok. Zaten varsa bir problem kalmıyor aynı bölüm
Hocam Analysis of Algorithms varmış ama geri kalanlar yok zaten onlarda donanım dersi bizde olmaması normal ama bence şuanki şartlarda donanım almamamız dezavantaj değil ne de olsa hangi ceng mezunu donanımda çalışıyor ki ülkemizde hepsi yazılım mühendisi olarak çalışıyor çevremde ben ceng mezunuyum ama donanım üretiyorum diyen görmedim
Hocam Analysis of Algorithms varmış ama geri kalanlar yok zaten onlarda donanım dersi bizde olmaması normal ama bence şuanki şartlarda donanım almamamız dezavantaj değil ne de olsa hangi ceng mezunu donanımda çalışıyor ki ülkemizde hepsi yazılım mühendisi olarak çalışıyor çevremde ben ceng mezunuyum ama donanım üretiyorum diyen görmedim
Olaya sadece donanımda çalışmak olarak bakmak yanlış, o donanıma uygun yazılım geliştirme süreçlerinde de bu bilgilerden faydalanılıyor. Bu isterse bir OS olsun isterse bir fizik motoru veya en basitinden herhangi bir cihaza optimizasyon. Kimse oturup devre tasarlamıyor fakat donanım geliştirmek, fiziksel ürünü üretmekten ibaret değil. İşin Türkiye kısmına gelecek olursak, sektör şu şekilde: Çoğu zaman geliştirilen ürün bir uygulama ve bunun çevresinde yapılan database, frontend-backend, güvenlik gibi tatkibatlardan ibaret. Bazı alanlarda ufak çaplı donanım ve donanım ihtiyacına binaen yazılım geliştirme söz konusu fakat bunlar şimdilik küçük ölçekli ve çoğunlukla savunma sanayi ile kısıtlı. BM'lerin avantajları YM'lere kıyasla proje başına geçebilmek, bölüm veya departman yönetebilmek. Bu da tabii ki maaşa yansıyan bir detay. Bazı firmalarda YM'ler aynı pozisyon ve işe karşılık BM'lerden daha az maaş alabiliyor fakat bu hem işe giriş şekli ve bireysel beceriye de bakıyor.
Yurt dışı tarafında da TR gibi sayılabilir, YM'ler ortalamada daha az maaş alıyor fakat bu maaş eşitsizliğinden dolayı değil; BM'lerin eğitimden gelen iş kapasitesi sebebiyle donanım ve donanım özelinde yazılım geliştirme yeteneklerinden. Bu atılımın ben 10 seneye kalmadan Türkiyede de olmasını bekliyorum. Evet şu anlık büyük bir fark yok mezun olunca yurt içinde yapılan işte fakat çip endüstrisi geliştikçe Türkiye de bu ihtiyaçlar doğrultusunda evrilecek. Örnek vermem gerekirse Koç Holding bir yarı iletken fabrikası kurmayı planlıyor, Sabancı Üniversitesi kendi bünyesinde Mikro ve Nanofabrikasyon labaratuvarı kurdu. TSMC ve ASML ile etkileşimde olan bazı kurumlar var, burada üretim yapmayı planlıyorlar. Otomobil endüstrisi de, ki Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden biridir, arabalar için yurt içinde Infotainment sistemleri geliştirmeye başladılar ve duyduğum kadarıyla ilk etapta bu alanlara ağırlıkla BM'ler alınıyor. Örnek veriyorum bir savunma sanayi firması ilan açmış yazılım geliştirme departmanı için; buraya başvuranlar arasından elemeler yapılınca okul, bireysel başarı veya geçmiş/deneyim olarak öne çıkılmıyorsa İK ilk olarak BM almayı hedefler. Bu da onun adına YM'ye karşı bir artıdır.
Şu anlık eğer sadece yazılım tabanlı; Pyhton, Java, SQL gibi bakıyorsak evet fark yok ama bu büyük ihtimalle uzun süre böyle kalmayacak. Bugüne göre konuşuyorsak Excel öğrenmek geri kalan her şeyden mantıklı
Olaya sadece donanımda çalışmak olarak bakmak yanlış, o donanıma uygun yazılım geliştirme süreçlerinde de bu bilgilerden faydalanılıyor. Bu isterse bir OS olsun isterse bir fizik motoru veya en basitinden herhangi bir cihaza optimizasyon. Kimse oturup devre tasarlamıyor fakat donanım geliştirmek, fiziksel ürünü üretmekten ibaret değil. İşin Türkiye kısmına gelecek olursak, sektör şu şekilde: Çoğu zaman geliştirilen ürün bir uygulama ve bunun çevresinde yapılan database, frontend-backend, güvenlik gibi tatkibatlardan ibaret. Bazı alanlarda ufak çaplı donanım ve donanım ihtiyacına binaen yazılım geliştirme söz konusu fakat bunlar şimdilik küçük ölçekli ve çoğunlukla savunma sanayi ile kısıtlı. BM'lerin avantajları YM'lere kıyasla proje başına geçebilmek, bölüm veya departman yönetebilmek. Bu da tabii ki maaşa yansıyan bir detay. Bazı firmalarda YM'ler aynı pozisyon ve işe karşılık BM'lerden daha az maaş alabiliyor fakat bu hem işe giriş şekli ve bireysel beceriye de bakıyor.
Yurt dışı tarafında da TR gibi sayılabilir, YM'ler ortalamada daha az maaş alıyor fakat bu maaş eşitsizliğinden dolayı değil; BM'lerin eğitimden gelen iş kapasitesi sebebiyle donanım ve donanım özelinde yazılım geliştirme yeteneklerinden. Bu atılımın ben 10 seneye kalmadan Türkiyede de olmasını bekliyorum. Evet şu anlık büyük bir fark yok mezun olunca yurt içinde yapılan işte fakat çip endüstrisi geliştikçe Türkiye de bu ihtiyaçlar doğrultusunda evrilecek. Örnek vermem gerekirse Koç Holding bir yarı iletken fabrikası kurmayı planlıyor, Sabancı Üniversitesi kendi bünyesinde Mikro ve Nanofabrikasyon labaratuvarı kurdu. TSMC ve ASML ile etkileşimde olan bazı kurumlar var, burada üretim yapmayı planlıyorlar. Otomobil endüstrisi de, ki Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden biridir, arabalar için yurt içinde Infotainment sistemleri geliştirmeye başladılar ve duyduğum kadarıyla ilk etapta bu alanlara ağırlıkla BM'ler alınıyor. Örnek veriyorum bir savunma sanayi firması ilan açmış yazılım geliştirme departmanı için; buraya başvuranlar arasından elemeler yapılınca okul, bireysel başarı veya geçmiş/deneyim olarak öne çıkılmıyorsa İK ilk olarak BM almayı hedefler. Bu da onun adına YM'ye karşı bir artıdır.
Şu anlık eğer sadece yazılım tabanlı; Pyhton, Java, SQL gibi bakıyorsak evet fark yok ama bu büyük ihtimalle uzun süre böyle kalmayacak. Bugüne göre konuşuyorsak Excel öğrenmek geri kalan her şeyden mantıklı
Hocam savunma sanayide gömülü yazılım üzerine çalışmak örneğin bir roketin yön bulmasındaki yazılımını yazmak veya bir radarın gps sisteminin yazılımını yazmak veya uçaktaki bir silahın hareketlerini kontrol eden kodlarını yazmak istiyorum bir siber güvenlik veya web tasarımı gibi sadece sanal dünyayla ilgilenmek yerine fiziksel dünya ile ilgilenmek istiyorum bu saydıklarımı seng mezunu yapabilir mi yoksa bunlar cengin alanına mı girer
Hocam savunma sanayide gömülü yazılım üzerine çalışmak örneğin bir roketin yön bulmasındaki yazılımını yazmak veya bir radarın gps sisteminin yazılımını yazmak veya uçaktaki bir silahın hareketlerini kontrol eden kodlarını yazmak istiyorum bir siber güvenlik veya web tasarımı gibi sadece sanal dünyayla ilgilenmek yerine fiziksel dünya ile ilgilenmek istiyorum bu saydıklarımı seng mezunu yapabilir mi yoksa bunlar cengin alanına mı girer
Gömülü yazılım tarafına kayıyor dediğiniz gibi bu tür istekler, bilgisayar mühendisliği alanı içerisine girer. Fakat bu sistemlerde kat etmek oldukça güç, öğrendiklerinizin üstüne farklı alanlarda özellikle haberleşme sistemleri konularında ustalaşmalısınız. FPGA, ARM terimleri bazında araştırmalar yaparsanız önden fikir amaçlı umut ışığı olur diye umuyorum. Hocalarınızdan destek alırsanız onların yönlendirmeleri çok değerli olur. İyi Çalışmalar.
Gömülü yazılım tarafına kayıyor dediğiniz gibi bu tür istekler, bilgisayar mühendisliği alanı içerisine girer. Fakat bu sistemlerde kat etmek oldukça güç, öğrendiklerinizin üstüne farklı alanlarda özellikle haberleşme sistemleri konularında ustalaşmalısınız. FPGA, ARM terimleri bazında araştırmalar yaparsanız önden fikir amaçlı umut ışığı olur diye umuyorum. Hocalarınızdan destek alırsanız onların yönlendirmeleri çok değerli olur. İyi Çalışmalar.
Çalışabilir tabii ki fakat iş tanımı gereği ve görülen dersler açısından bilgisayar mühendisliği yazılıma göre 3 adım önde diyebiliriz. Yazılım tek varlığını kod anlamında sürdürdüğü için donanım alanında gelebilecek işler kişiyi zorlayacaktır. Dediğiniz tanıma göre en uygun pozisyon bilgisayar mühendisliği. İş ilanlarını incelerseniz demek istediğimi görebilirsiniz.
Çalışabilir tabii ki fakat iş tanımı gereği ve görülen dersler açısından bilgisayar mühendisliği yazılıma göre 3 adım önde diyebiliriz. Yazılım tek varlığını kod anlamında sürdürdüğü için donanım alanında gelebilecek işler kişiyi zorlayacaktır. Dediğiniz tanıma göre en uygun pozisyon bilgisayar mühendisliği. İş ilanlarını incelerseniz demek istediğimi görebilirsiniz.
Her bilgisayar mühendisi aynı işi yapmaz. Hepsinin ayrı ayrı alanları vardır. İş ararken en buyük etken yetkinliktir. Yazılım mühendisliği yazılımın her alanına girer. Oyun kodlamadan, siber güvenliğe veri biliminden yapay zekaya. Bilgisayar mühendisleri daha kısıtlı yazılım bilgisine sahip olur. Bir şirket bilgisayar mühendisi arıyorsa ne bildiğini, projelerini de sorar. Oyun yapımcısı bir bilgisayar mühendisi, siber güvenlik alanından iş alamaz doğal olarak. Ama yazılım mühendisi o alanla ilgilenmişse işi alır.
dijital oyun tasarımı alanında bir yazılımcının iş alması çok zordur en fazla bionluk gibi basit sitelerden basit mobil oyunlar yaptırırlar.
bosuna dijital game design bölümleri yok bosuna okumuyoruz yani.
daha iyi anlamanız için size bi kaç örnek veriyim.
unreal engine ve unity oyun motorlarına alışkın olmayan birisi profosyonel bir oyun yapamaz. ve zaten unreal engine blue print kullanıyor.
ve bir oyun tasarımıcısı ve geliştiricisi bir oyun geliştirirken beraber çalısır beraber fikirler yuruturler ve oyun geliştirirken yazılımcının neyin nasıl çalıstıgını oyuncu piskolojisini vs anlaması lazım bu çok uzun bir konu youtubeden "digital game designer door problem" diye aratarak bunu daha iyi anlayabilirsiniz.
+ olarak profosyenel şirketler genelde çalısma arkadaslarını game jam tarzı etkinliklerden ve bu bolumu okuyan stajerlerden alıyor. ve en basitinden bir oyunda seslendirme için bir kişiye ihtiyac varsa sirketler seslendirmen almıyor oyun seslendirmeni alıyor.
dijital oyun tasarımı alanında bir yazılımcının iş alması çok zordur en fazla bionluk gibi basit sitelerden basit mobil oyunlar yaptırırlar.
bosuna dijital game design bölümleri yok bosuna okumuyoruz yani.
daha iyi anlamanız için size bi kaç örnek veriyim.
unreal engine ve unity oyun motorlarına alışkın olmayan birisi profosyonel bir oyun yapamaz. ve zaten unreal engine blue print kullanıyor.
ve bir oyun tasarımıcısı ve geliştiricisi bir oyun geliştirirken beraber çalısır beraber fikirler yuruturler ve oyun geliştirirken yazılımcının neyin nasıl çalıstıgını oyuncu piskolojisini vs anlaması lazım bu çok uzun bir konu youtubeden "digital game designer door problem" diye aratarak bunu daha iyi anlayabilirsiniz.
+ olarak profosyenel şirketler genelde çalısma arkadaslarını game jam tarzı etkinliklerden ve bu bolumu okuyan stajerlerden alıyor. ve en basitinden bir oyunda seslendirme için bir kişiye ihtiyac varsa sirketler seslendirmen almıyor oyun seslendirmeni alıyor.
ama tabii ki yazılımcı arkadasımız bu işi yapmak istiyorsa illaki bu bölümü okumasına gerek yok ama çok uğraşması lazım internet üzerinden kendisini geliştirmeli oyun tarihlerini piskolojilerini oyuncuların piskolojilerini level designların nasıl oldugunu programların nasıl calıstıgnı vs. vs. bunları anlayıp bir proje geliştirip sonrasında bu projelerini şirketlere sundugu zaman projeside guzelse kolaylıkla iş alırlar.
dijital oyun tasarımı alanında bir yazılımcının iş alması çok zordur en fazla bionluk gibi basit sitelerden basit mobil oyunlar yaptırırlar.
bosuna dijital game design bölümleri yok bosuna okumuyoruz yani.
daha iyi anlamanız için size bi kaç örnek veriyim.
unreal engine ve unity oyun motorlarına alışkın olmayan birisi profosyonel bir oyun yapamaz. ve zaten unreal engine blue print kullanıyor.
ve bir oyun tasarımıcısı ve geliştiricisi bir oyun geliştirirken beraber çalısır beraber fikirler yuruturler ve oyun geliştirirken yazılımcının neyin nasıl çalıstıgını oyuncu piskolojisini vs anlaması lazım bu çok uzun bir konu youtubeden "digital game designer door problem" diye aratarak bunu daha iyi anlayabilirsiniz.
+ olarak profosyenel şirketler genelde çalısma arkadaslarını game jam tarzı etkinliklerden ve bu bolumu okuyan stajerlerden alıyor. ve en basitinden bir oyunda seslendirme için bir kişiye ihtiyac varsa sirketler seslendirmen almıyor oyun seslendirmeni alıyor.
Mesaj otomatik birleştirildi:
ama tabii ki yazılımcı arkadasımız bu işi yapmak istiyorsa illaki bu bölümü okumasına gerek yok ama çok uğraşması lazım internet üzerinden kendisini geliştirmeli oyun tarihlerini piskolojilerini oyuncuların piskolojilerini level designların nasıl oldugunu programların nasıl calıstıgnı vs. vs. bunları anlayıp bir proje geliştirip sonrasında bu projelerini şirketlere sundugu zaman projeside guzelse kolaylıkla iş alırlar.
Oyun geliştirmenin içerisinde pek çok alan vardır. Yazılımcı elbette bu alanları teker teker yapamaz. Ama programlama yapabilir. Fazla abarttığınızı düşünüyorum. Yazılımcı unity programını ve kodlamasını rahatlıkla çözüp oyun şirketlerinden kolaylıkla iş alabilir. Unreal engine hakkında bilgim yok. Yazılım mühendisliği bu alanda dersler alabiliyor. Eminim oyun yapmak isteyen insanlara ilk adımları attiracak kadar eğitim veriliyordur.
Oyun geliştirmenin içerisinde pek çok alan vardır. Yazılımcı elbette bu alanları teker teker yapamaz. Ama programlama yapabilir. Fazla abarttığınızı düşünüyorum. Yazılımcı unity programını ve kodlamasını rahatlıkla çözüp oyun şirketlerinden kolaylıkla iş alabilir. Unreal engine hakkında bilgim yok. Yazılım mühendisliği bu alanda dersler alabiliyor. Eminim oyun yapmak isteyen insanlara ilk adımları attiracak kadar eğitim veriliyordur.
farklı piskolojiler dediğim gibi door problem adı altında arastırırsanız daha iyi anlarsınız.
ki iş alamaz demiyorum ama büyük stüdyolara ben yazılımcıyım unity öğrendim diye giremez girmek için en az 3 4 tane proje gerçekleştirip cv lerine bunu yazması lazım daha sonrasında büyük studyolar alacaklardır.
size şöyle açıklıyım daha iyi anlarsınız. sizin yeni bir araba tasarladıgınız, geliştirdiğiniz şirketiniz var şirketinize çalısan olarak bu işin okulunu bölümünü okumus eğitimli mühendismi alırsınız yoksa sanayiden çırak ( ki proje gelistirip kendini kanıtlarsa bu usta oluyor) cırak/usta mı alırsınız.
Hocam savunma sanayide gömülü yazılım üzerine çalışmak örneğin bir roketin yön bulmasındaki yazılımını yazmak veya bir radarın gps sisteminin yazılımını yazmak veya uçaktaki bir silahın hareketlerini kontrol eden kodlarını yazmak istiyorum bir siber güvenlik veya web tasarımı gibi sadece sanal dünyayla ilgilenmek yerine fiziksel dünya ile ilgilenmek istiyorum bu saydıklarımı seng mezunu yapabilir mi yoksa bunlar cengin alanına mı girer
Savunma Sanayide genelde boardlar da yazılım da projeye özel oluyor. Bu projelerde aranılan meziyet yazılım bilgisi değil, genel olarak donanım hakimiyeti, ileri düzey elektrik bilgisi (LG, DEC...) ve aygıta uygun OS geliştirmektir. Yazılım daha lineer bir alandır ve en başta da dediğim gibi bir pozisyondur. BM ise bir bilim dalıdır, alanın tüm ihtiyaçlarına cevap verme kapasitesine sahiptir. Yani burada bir iş pozisyonu ile bilim dalını kıyaslıyoruz. Eğer 0'dan bir proje veya savunma sanayi gibi custom ISA temelli bir MA söz konusu ise Bilgisayar Mühendisliği fersah fersah öndedir. Hatta ortalama kod bilgisi ve biraz deneyimi olan bir EEE veya ME de önde gelecektir. https://www.intel.com/content/www/us/en/government/products/programmable/applications.html gibi askeri uygulamaları örnek alırsak buralara açılan sınırlı sayıda ilan herhangi bir YM'den önce bahsettiğim mühendislikler tarafından doldurulacaktır.
Fakat dediğim gibi bu senin kariyer planlamanla ilgili bir durum, eğer hedefin gerçekten savunma sanayi ise YM zaman kaybıdır ama hedefin gündelik yazılım uygulamalarını geliştirmek, şirket altyapıları, IT gibi daha buzdağının üst kısımlarıysa burada herhangi bir fark yok.
Savunma Sanayide genelde boardlar da yazılım da projeye özel oluyor. Bu projelerde aranılan meziyet yazılım bilgisi değil, genel olarak donanım hakimiyeti, ileri düzey elektrik bilgisi (LG, DEC...) ve aygıta uygun OS geliştirmektir. Yazılım daha lineer bir alandır ve en başta da dediğim gibi bir pozisyondur. BM ise bir bilim dalıdır, alanın tüm ihtiyaçlarına cevap verme kapasitesine sahiptir. Yani burada bir iş pozisyonu ile bilim dalını kıyaslıyoruz. Eğer 0'dan bir proje veya savunma sanayi gibi custom ISA temelli bir MA söz konusu ise Bilgisayar Mühendisliği fersah fersah öndedir. Hatta ortalama kod bilgisi ve biraz deneyimi olan bir EEE veya ME de önde gelecektir. https://www.intel.com/content/www/us/en/government/products/programmable/applications.html gibi askeri uygulamaları örnek alırsak buralara açılan sınırlı sayıda ilan herhangi bir YM'den önce bahsettiğim mühendislikler tarafından doldurulacaktır.
Fakat dediğim gibi bu senin kariyer planlamanla ilgili bir durum, eğer hedefin gerçekten savunma sanayi ise YM zaman kaybıdır ama hedefin gündelik yazılım uygulamalarını geliştirmek, şirket altyapıları, IT gibi daha buzdağının üst kısımlarıysa burada herhangi bir fark yok.