Merhaba Donanım Arşivi Forum üyeleri ve misafirleri.Bugün bir oyunun 20.yılına özel bir makale hazırladım.O oyunu da başlıktan da görüldüğü gibi MAX PAYNE .Dilerseniz başlayalım.
1:MAX PAYNE NEDİR?
Max Payne, Finlandiyalı Remedy Entertainment tarafından geliştirilip, 3D Realms tarafından üretilmiş ve Gathering of Developers tarafından da yayınlanmış bir üçüncü şahıs nişancı oyunudur. Oyun, 23 Temmuz 2001 tarihinde önce Windows için çıkarılmış ,oyunun haklarının 2002 'de Rockstar Games'e satılmasının ardından 22 Şubat 2002 tarihinde Rockstar Games tarafından Microsoft Xbox ve 21 Nisan 2002 tarihinde Sony PlayStation 2 versiyonları yayınlanmıştır. Ayrıca Macintosh platformu için 2002'nin Haziran'ında MacSoft tarafından Kuzey Amerika'da ve dünyanın geri kalanı için de Feral Interactive tarafından yayınlanmıştır. Şu anda Max Payne Mobile İphone ve Android için de Rockstar Games tarafından yayınlanmıştır.
2:Max payne nasıl ortaya çıktı?
Max payne maddi zorlukları dibine kadar çeken bir firma tarafından yapıldı ve o firma Remedy Ertertainment’tir .Max payne’den önce sadece 1 oyun yapmış olan Remedy Entertainment, yaptığı oyunun kaliteli olmasına karşın küçük ölçekli bir oyundu.Bu sefer büyük bir işe kalkışmaya karar verirler ve yapacakları oyunun adını Dark Justice olarak çıkarmayı planladılar. Yapım aşamasında oyunun ismi değiştirildi ve Max Heat adı altında çıkarmaya karar kılmışlardı .Hatta bu Max Heat isminin tüm haklarını yaklaşık 25 bin dolara satın almışlardı ama ismi tekrardan değişti ve oyun ikonlaşmış isim olan Max PAYNE olarak piyasaya sürüldü.Max Payne'in oynanabilir betası 1998 'de çıkmıştır . Max Payne’in oynanabilir betası 1998’de çıkmasına rağmen oyun 3 yıl sonra final sürümünü alabilmiş.O zamanlara göre baya uzun süre olmasına karşın beta ile final sürümü arasında gözle görülebilir bir fark var . Aşağıdaki fotoğraflarla ve 1998 beta , 2001 gameplay videoları ile farkı gözlemleyebilirsiniz.
1998 Beta ve 2001 gameplay videoları:
Başta dediğim gibi Max Payne, maddi sıkıntılarla boğuşulan bir projeydi .Maddi zorlukların getirdiği sıkıntılardan birisi hatta en önemlisi 3D modelleme .Oyunun ara sahneleri ve karakterleri için büyük bir bütçe gerekiyordu ve haliyle oyunu yapan firmanın bu bütçeyi karşılayacak parası yoktu.Bu sorunu Max Payne karakterini canlandıran Sam Lake'in yardımlarıyla Remedy çözmeyi başardı.Öncelikle Sam Lake’den bahsedelim.Sam Lake aslında oyun sektörüyle hiç alakası olmamış bir adamdı.İngiliz Edebiyatı mezunu olan Sam Lake Remedy’nin kurusucu Petri Järvilehto ile iyi bir arkadaştı. Järvilehto Sam Lake’in iyi bir senarist olduğunu biliyordu ve ilk oyunu için şirketine çağırdı ama sonradan Max Payne projesinin başına getirdi.Sam Lake ,Oyunun senaryosunu yazdı.Max Payne’in yüzü oldu ve maddi sıkıntıların getirdiği zorlukların çözümüne büyük bir katkısı oldu . 3D modelleme sıkıntısını oyunun ara sahnelerini ÇİZGİ ROMAN şeklinde hazırlamayı öneriyor ve bu fikir kabul ediliyor. Yani günümüzün ikonikleşmiş Max Payne’nin çizgi Romansal ara sahne tarzının fikir babası Sam Lake’dir .O zamanlar oyun içi 3D animasyonlar özellikle karakter yüzler açısından çok yetersizdi . Buna da çözüm bulan Max Payne'in yapımcıları , oyundaki karakterlerinin yüzlerinin modellenme değil de onun yerine fotoğraf kullanılmasını düşündüler ve oyun içi yüzleri fotoğraftan yaptılar ,Max Payne oyun içi karakterlerinin yüzlerindeki tepkisizlik bundan kaynaklanır . Tabii yine sıkıntıtlar bitmiyor . Şirketin bu sefer aktör tutacak paraları olmadığından şirkette çalışan ve çalışanların ailelerini oyunda aktör olarak kullandılar.Örneğin Max Payne Sam Lake ,Oyunun baş düşmanı olan Nicole Horne’u ise annesi canlandırdı . Oyunda çeşit çeşit karakterlerin yüzleri çalışanlar ve ailelerinden oluşturuldu.ve Max Payne bu zorluklara rağmen 5 milyon satmayı başardı.Ve oyunun hakları 10 milyon dolara o zamanlar GTA serisiyle oyun dünyasında yavaş yavaş damga vurmaya hazırlanan ve günümüzde RDR, Bully ,GTA, Manhunt serileriyle tanınan Rockstar Games'e satıldı.
Oyun içi karakterlerden bazı görüntüler:
OYUN İÇİ BAZI ÇİZGİ ROMAN ARA SAHNE GÖRÜNTÜLERİ:
3:Bullet Time:
Max Payne’in oynanışını aşırı zevkli kılan bir efekttir.Matrix filmlerinde de kullandığı bir efekttir ve Max Payne oyunu ile özdeşleşmiştir.
Bullet-time sırasında zaman akışı yavaşlar. Bu özellik etkin konumdayken zaman, çıplak gözle kurşunların gidişini görebilecek kadar yavaşlar. Bu durumdayken karakterin hareketleri de yavaşlar ama nişan alma ve komutlara tepki verme hızı gerçek zamandaki gibidir ve bu da oyuncuya düşmanlar karşısında büyük avantaj sağlamaktadır. Bu da vurulmayı zorlaştırır ve Max'e shootdodge gibi özel hareketler yapma imkânı sağlar.
4:Oyunun konusu:
Max Payne, 1998 yılında New York Emniyet Müdürlüğü (NYPD)'nde çalışmaktadır. Bir gün işten döndüğünde silahlı saldırganların evine girdiğini fark eder. Max saldırganları öldürür ancak karısı ve çocuğunu kurtaramaz. Karısının ve çocuğunun cenazesi kaldırıldıktan sonra evine giren saldırganların kanında yüksek dozda "Valkyr" adlı daha önce ne adı duyulmamış bir sentetik uyuşturucu maddenin çıktığını öğrenir. Ailesinin ölümüyle bu madde arasında bir ilişki olduğunu düşünür. Bu yüzden daha önce Narkotik Şubesi(DEA)'nden arkadaşı Alex Balder'ın kendisine yaptığı transfer teklifini kabul eder ve tam üç yıl boyunca bu maddenin şehirde alım-satımını yapanın kim olduğunu araştırır. Sonunda bu maddenin sağlayıcısının Don Angelo Punchinello'nun başında olduğu Punchinello suç ailesinin hiyerarşisi içinde Don Puchinello'dan sonra ikinci sırada gelen Jack Lupino olduğunu öğrenir ve kendine karısının ve çocuğunun ölümünün sebep olanlardan intikam almaya söz verir.
5:Oyunun içindeki Rüya Bölümleri:
Oyunda toplamda 2 tane rüya Bölümleri vardır.Ve bu makalede ayrı bir başlıkta yer vermeyi uygun gördüm.
Max Payne’in Mona sax ve Nicole Horne tarafından verilen uyuşturucuların etkisiyle gördüğü rüyalardır . Labirent şeklinde yollardan geçerken ölü karısının seslenişi, farklı gerici sesler ve ölü kızının ağlama seslerini duyduğumuz ve bu sesleri takip etmeden asla labirentten çıkamadığımız en sonda etrafı sonsuz karanlık ,kandan oluşan ince çizgili yollardan yalpalanarak sadece kızından ve eşinden gelen sesleri takip ettiğimiz bölümlerdir.Gerçekten gerici atmosfere sahip olan bu rüya görevleridir .Birçok gerilim filminin veremediği etkiyi verdiğini oyuncular tarafından söyleniyor.
Ve görüşlerim:
Her oyuncunun hayatında 1 kere oynaması gereken oyun olduğunu düşünüyorum.Çünkü o New york’un karanlık kasvetli havası, Max Payne karakterinin senarist tarafından detaylı bir şekilde işlenmesi karakterin hislerini iliklerinze kadar hissettiriyor.
Max Payne gibi oyunlar sadece oyun olarak değil bir şaheser olarak nitelendirilmeli ve değerlerini görmelidir.Çünkü böyle başyapıtları oyun dünyasında çok az gördük.Hatta korkuyu ,dramı,aksiyonu ve intikamı başyapıt şeklinde bir arada toplayan bir Aksiyon oyunu görebilir miyiz bilemiyorum.Max Payne oyunu tarihe kendini altın harflerle yazdırdığı ,Y kuşağını- Y kuşağı kadar olmasa da - Z kuşağını derinden etkileyerek kalıcılığı sağladığı şüphe edilemez bir gerçektir.
Filminin berbat olduğunu düşünüyorum ve izlenmemesi taraftarıyım.
Max Payne bir seridir .serinin 2 ve 3 . oyunları mevcuttur . 2. oyunun 1. oyundan hemen sonra oynanması taraftarıyım. 3.oyun senaryodan ve atmosferden bağımsız oyun olduğundan Max Payne olarak değil de sıradan 3. şahıs aksiyon oyunu olarak değerlendirmenizi öneriyorum.1. oyunun 20. yıl dönümü olduğundan sadece bu oyunla ilgili yazdım.İleride 2 ve 3. oyunlarla ilgili bir makalem olabilir.
Max Payne=Max Pain = Maksimum acı .Acılarla geçmiş bir hayat hikayesi .
Ve son olarak soundtrack…o muazzam piano sesi kimleri düşüncelere itmez ki … özellikle Max Payne oyununu oynamış insanlar ayrı duygulanır o müziğe
TEŞEKKÜRLER.
1:MAX PAYNE NEDİR?
Max Payne, Finlandiyalı Remedy Entertainment tarafından geliştirilip, 3D Realms tarafından üretilmiş ve Gathering of Developers tarafından da yayınlanmış bir üçüncü şahıs nişancı oyunudur. Oyun, 23 Temmuz 2001 tarihinde önce Windows için çıkarılmış ,oyunun haklarının 2002 'de Rockstar Games'e satılmasının ardından 22 Şubat 2002 tarihinde Rockstar Games tarafından Microsoft Xbox ve 21 Nisan 2002 tarihinde Sony PlayStation 2 versiyonları yayınlanmıştır. Ayrıca Macintosh platformu için 2002'nin Haziran'ında MacSoft tarafından Kuzey Amerika'da ve dünyanın geri kalanı için de Feral Interactive tarafından yayınlanmıştır. Şu anda Max Payne Mobile İphone ve Android için de Rockstar Games tarafından yayınlanmıştır.
2:Max payne nasıl ortaya çıktı?
Max payne maddi zorlukları dibine kadar çeken bir firma tarafından yapıldı ve o firma Remedy Ertertainment’tir .Max payne’den önce sadece 1 oyun yapmış olan Remedy Entertainment, yaptığı oyunun kaliteli olmasına karşın küçük ölçekli bir oyundu.Bu sefer büyük bir işe kalkışmaya karar verirler ve yapacakları oyunun adını Dark Justice olarak çıkarmayı planladılar. Yapım aşamasında oyunun ismi değiştirildi ve Max Heat adı altında çıkarmaya karar kılmışlardı .Hatta bu Max Heat isminin tüm haklarını yaklaşık 25 bin dolara satın almışlardı ama ismi tekrardan değişti ve oyun ikonlaşmış isim olan Max PAYNE olarak piyasaya sürüldü.Max Payne'in oynanabilir betası 1998 'de çıkmıştır . Max Payne’in oynanabilir betası 1998’de çıkmasına rağmen oyun 3 yıl sonra final sürümünü alabilmiş.O zamanlara göre baya uzun süre olmasına karşın beta ile final sürümü arasında gözle görülebilir bir fark var . Aşağıdaki fotoğraflarla ve 1998 beta , 2001 gameplay videoları ile farkı gözlemleyebilirsiniz.
1998 Beta ve 2001 gameplay videoları:
Başta dediğim gibi Max Payne, maddi sıkıntılarla boğuşulan bir projeydi .Maddi zorlukların getirdiği sıkıntılardan birisi hatta en önemlisi 3D modelleme .Oyunun ara sahneleri ve karakterleri için büyük bir bütçe gerekiyordu ve haliyle oyunu yapan firmanın bu bütçeyi karşılayacak parası yoktu.Bu sorunu Max Payne karakterini canlandıran Sam Lake'in yardımlarıyla Remedy çözmeyi başardı.Öncelikle Sam Lake’den bahsedelim.Sam Lake aslında oyun sektörüyle hiç alakası olmamış bir adamdı.İngiliz Edebiyatı mezunu olan Sam Lake Remedy’nin kurusucu Petri Järvilehto ile iyi bir arkadaştı. Järvilehto Sam Lake’in iyi bir senarist olduğunu biliyordu ve ilk oyunu için şirketine çağırdı ama sonradan Max Payne projesinin başına getirdi.Sam Lake ,Oyunun senaryosunu yazdı.Max Payne’in yüzü oldu ve maddi sıkıntıların getirdiği zorlukların çözümüne büyük bir katkısı oldu . 3D modelleme sıkıntısını oyunun ara sahnelerini ÇİZGİ ROMAN şeklinde hazırlamayı öneriyor ve bu fikir kabul ediliyor. Yani günümüzün ikonikleşmiş Max Payne’nin çizgi Romansal ara sahne tarzının fikir babası Sam Lake’dir .O zamanlar oyun içi 3D animasyonlar özellikle karakter yüzler açısından çok yetersizdi . Buna da çözüm bulan Max Payne'in yapımcıları , oyundaki karakterlerinin yüzlerinin modellenme değil de onun yerine fotoğraf kullanılmasını düşündüler ve oyun içi yüzleri fotoğraftan yaptılar ,Max Payne oyun içi karakterlerinin yüzlerindeki tepkisizlik bundan kaynaklanır . Tabii yine sıkıntıtlar bitmiyor . Şirketin bu sefer aktör tutacak paraları olmadığından şirkette çalışan ve çalışanların ailelerini oyunda aktör olarak kullandılar.Örneğin Max Payne Sam Lake ,Oyunun baş düşmanı olan Nicole Horne’u ise annesi canlandırdı . Oyunda çeşit çeşit karakterlerin yüzleri çalışanlar ve ailelerinden oluşturuldu.ve Max Payne bu zorluklara rağmen 5 milyon satmayı başardı.Ve oyunun hakları 10 milyon dolara o zamanlar GTA serisiyle oyun dünyasında yavaş yavaş damga vurmaya hazırlanan ve günümüzde RDR, Bully ,GTA, Manhunt serileriyle tanınan Rockstar Games'e satıldı.
Oyun içi karakterlerden bazı görüntüler:
OYUN İÇİ BAZI ÇİZGİ ROMAN ARA SAHNE GÖRÜNTÜLERİ:
3:Bullet Time:
Max Payne’in oynanışını aşırı zevkli kılan bir efekttir.Matrix filmlerinde de kullandığı bir efekttir ve Max Payne oyunu ile özdeşleşmiştir.
Bullet-time sırasında zaman akışı yavaşlar. Bu özellik etkin konumdayken zaman, çıplak gözle kurşunların gidişini görebilecek kadar yavaşlar. Bu durumdayken karakterin hareketleri de yavaşlar ama nişan alma ve komutlara tepki verme hızı gerçek zamandaki gibidir ve bu da oyuncuya düşmanlar karşısında büyük avantaj sağlamaktadır. Bu da vurulmayı zorlaştırır ve Max'e shootdodge gibi özel hareketler yapma imkânı sağlar.
4:Oyunun konusu:
Max Payne, 1998 yılında New York Emniyet Müdürlüğü (NYPD)'nde çalışmaktadır. Bir gün işten döndüğünde silahlı saldırganların evine girdiğini fark eder. Max saldırganları öldürür ancak karısı ve çocuğunu kurtaramaz. Karısının ve çocuğunun cenazesi kaldırıldıktan sonra evine giren saldırganların kanında yüksek dozda "Valkyr" adlı daha önce ne adı duyulmamış bir sentetik uyuşturucu maddenin çıktığını öğrenir. Ailesinin ölümüyle bu madde arasında bir ilişki olduğunu düşünür. Bu yüzden daha önce Narkotik Şubesi(DEA)'nden arkadaşı Alex Balder'ın kendisine yaptığı transfer teklifini kabul eder ve tam üç yıl boyunca bu maddenin şehirde alım-satımını yapanın kim olduğunu araştırır. Sonunda bu maddenin sağlayıcısının Don Angelo Punchinello'nun başında olduğu Punchinello suç ailesinin hiyerarşisi içinde Don Puchinello'dan sonra ikinci sırada gelen Jack Lupino olduğunu öğrenir ve kendine karısının ve çocuğunun ölümünün sebep olanlardan intikam almaya söz verir.
5:Oyunun içindeki Rüya Bölümleri:
Oyunda toplamda 2 tane rüya Bölümleri vardır.Ve bu makalede ayrı bir başlıkta yer vermeyi uygun gördüm.
Max Payne’in Mona sax ve Nicole Horne tarafından verilen uyuşturucuların etkisiyle gördüğü rüyalardır . Labirent şeklinde yollardan geçerken ölü karısının seslenişi, farklı gerici sesler ve ölü kızının ağlama seslerini duyduğumuz ve bu sesleri takip etmeden asla labirentten çıkamadığımız en sonda etrafı sonsuz karanlık ,kandan oluşan ince çizgili yollardan yalpalanarak sadece kızından ve eşinden gelen sesleri takip ettiğimiz bölümlerdir.Gerçekten gerici atmosfere sahip olan bu rüya görevleridir .Birçok gerilim filminin veremediği etkiyi verdiğini oyuncular tarafından söyleniyor.
Ve görüşlerim:
Her oyuncunun hayatında 1 kere oynaması gereken oyun olduğunu düşünüyorum.Çünkü o New york’un karanlık kasvetli havası, Max Payne karakterinin senarist tarafından detaylı bir şekilde işlenmesi karakterin hislerini iliklerinze kadar hissettiriyor.
Max Payne gibi oyunlar sadece oyun olarak değil bir şaheser olarak nitelendirilmeli ve değerlerini görmelidir.Çünkü böyle başyapıtları oyun dünyasında çok az gördük.Hatta korkuyu ,dramı,aksiyonu ve intikamı başyapıt şeklinde bir arada toplayan bir Aksiyon oyunu görebilir miyiz bilemiyorum.Max Payne oyunu tarihe kendini altın harflerle yazdırdığı ,Y kuşağını- Y kuşağı kadar olmasa da - Z kuşağını derinden etkileyerek kalıcılığı sağladığı şüphe edilemez bir gerçektir.
Filminin berbat olduğunu düşünüyorum ve izlenmemesi taraftarıyım.
Max Payne bir seridir .serinin 2 ve 3 . oyunları mevcuttur . 2. oyunun 1. oyundan hemen sonra oynanması taraftarıyım. 3.oyun senaryodan ve atmosferden bağımsız oyun olduğundan Max Payne olarak değil de sıradan 3. şahıs aksiyon oyunu olarak değerlendirmenizi öneriyorum.1. oyunun 20. yıl dönümü olduğundan sadece bu oyunla ilgili yazdım.İleride 2 ve 3. oyunlarla ilgili bir makalem olabilir.
Max Payne=Max Pain = Maksimum acı .Acılarla geçmiş bir hayat hikayesi .
Ve son olarak soundtrack…o muazzam piano sesi kimleri düşüncelere itmez ki … özellikle Max Payne oyununu oynamış insanlar ayrı duygulanır o müziğe
TEŞEKKÜRLER.
Ekler
Son düzenleme: