Gri Caner
80+ Titanium
- Katılım
- 24 Ekim 2020
- Mesajlar
- 30,849
- En İyi Cevap
- 7
- Reaksiyon skoru
- 29,562
Sokrates karşısındaki insana sorular sorarak kişinin zaten bildiği şeyleri kullanarak yeni bir bilgiye ulaşmasında veya zaten bildiği bilgiyi farkındalık alanına getirmede yardımcı oluyordu. Bu teknik bilişsel davranışçı terapi başta birçok terapide kullanılan bir tekniktir. Kendi kendinize uygulayarak zararlı otomatik düşüncelerinizi yenebilirsiniz.
Bilgi toplama soruları (karşıdaki kişinin ne bildiğini ne hissettiğini ne düşündüğünü öğrenmeye çalışırız), çelişki farkındalığı soruları (bilgi toplama aşamasındaki cevaplara çelişkili cevap vermesini sağlayacak sorular sormak) ve doğurtma soruları (içinizdeki gerçek gerçeği fark etmenizi sağlayan sorular) olmak üzere 3 aşamadan oluşur.
1.Hasanın sorunu dinlenilerek sorunuyla ilgili düşüncesinin -inancının dinlenmesi ve yansıtılması
-Yani sınavda kaldığınız için başarısız bir insansınız, bu değişmez, onun için de artık uğraşmaya gerek yok.
2.Konuyla ilgili değişik bilgi ve verilerin farkındalık alanına getirilmesi
-Bu işi daha önce yaptı mı? İlk defa yapılan bir işte başarısızlık sadece kendisinin mi yaşadığı bir şeydir? Bir daha denerse ne kaybeder ne kazanır? Yeni denemelerde sonuç değişebilir mi? Sınavdaki başarı hangi etkenlere bağlıdır vb.
3.Daha sonra, Sokratik sorularla ortaya çıkan yeni bilginin özetlenmesi
-Yani eğer bir insan bir işi ilk defa yapıyorsa zorlanır ve iyi yapamaz, ancak o işle uğraşır ve ısrar ederse giderek daha iyi yapar.
4.Yeni inancın sorunu oluşturan eski sorunla bağlantılı inançla karşılaştırılarak, eski inancın yeni bilgi ışığında yeniden değerlendirmesi
-Eğer bir insan bir işi ilk defa yapıyorsa zorlanır e başarısız olabilir; ancak o işle uğraşır ve ısrar ederse giderek daha iyi yaparsa sizin kendinizi başarısız görmeniz ve uğraşmaya gerek yok demeniz ne kadar uygun?
Ben de bana terapi babında sohbet isteklerinde bu tekniği uyguluyorum.
Bilgi toplama soruları (karşıdaki kişinin ne bildiğini ne hissettiğini ne düşündüğünü öğrenmeye çalışırız), çelişki farkındalığı soruları (bilgi toplama aşamasındaki cevaplara çelişkili cevap vermesini sağlayacak sorular sormak) ve doğurtma soruları (içinizdeki gerçek gerçeği fark etmenizi sağlayan sorular) olmak üzere 3 aşamadan oluşur.
Temel İşleyiş
1.Hasanın sorunu dinlenilerek sorunuyla ilgili düşüncesinin -inancının dinlenmesi ve yansıtılması
-Yani sınavda kaldığınız için başarısız bir insansınız, bu değişmez, onun için de artık uğraşmaya gerek yok.
2.Konuyla ilgili değişik bilgi ve verilerin farkındalık alanına getirilmesi
-Bu işi daha önce yaptı mı? İlk defa yapılan bir işte başarısızlık sadece kendisinin mi yaşadığı bir şeydir? Bir daha denerse ne kaybeder ne kazanır? Yeni denemelerde sonuç değişebilir mi? Sınavdaki başarı hangi etkenlere bağlıdır vb.
3.Daha sonra, Sokratik sorularla ortaya çıkan yeni bilginin özetlenmesi
-Yani eğer bir insan bir işi ilk defa yapıyorsa zorlanır ve iyi yapamaz, ancak o işle uğraşır ve ısrar ederse giderek daha iyi yapar.
4.Yeni inancın sorunu oluşturan eski sorunla bağlantılı inançla karşılaştırılarak, eski inancın yeni bilgi ışığında yeniden değerlendirmesi
-Eğer bir insan bir işi ilk defa yapıyorsa zorlanır e başarısız olabilir; ancak o işle uğraşır ve ısrar ederse giderek daha iyi yaparsa sizin kendinizi başarısız görmeniz ve uğraşmaya gerek yok demeniz ne kadar uygun?
ZAMAN AYARLIDIR
SOKRATİK YÖNTEMLE KENDİ KENDİNİN YAŞAM KOÇU OL!, Psk. Özlem Tokgöz Özsoylar, YouTube
Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama, M.H. Türkçapar, epsilon
Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama, M.H. Türkçapar, epsilon
Ben de bana terapi babında sohbet isteklerinde bu tekniği uyguluyorum.