Neler Yeni

(REHBER) KASK ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ

CoNKeR

80+ Bronze
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
627
Merhaba arkadaşlar,

Uzun zamandır aklımda olan fakat bir türlü zaman bulamadığım konuyu sonunda yazmak istedim. Kask alırken nelere dikkat edilir detaylı bir şekilde anlatmaya çalışacağım. Konuşmalarım biraz samimi olacak, yanlış veya düzeltilmesi gereken yer olursa yorum olarak yazabilirsiniz. Eksik kaldığım kısımlar olursa, sonradan aklıma gelirse eklerim. Adminlerden ricam @Mehmet Yılmaz , konuyu (uygun görürlerse) sabitlesinler. Herkes faydalansın.

Kask alırken dikkat edilmesi gereken birçok konu var hangisinden başlasam bilmiyorum ama en temelinden başlayayım.

KASK YANİ KAFANIZ, MOTORUNUZDAN DAHA DEĞERLİ. Bu bilinci oluşturmamız lazım. 250bin liraya motor alıyorsun 1000 TL'ye kask alıyorsun bence olmaz. Kafam motorumdan daha değerli deyip, önce 10-15 bin lira kaskına ayırmalısın, diğer ekipmanların için de paranı ayırmalısın sonra kalan paranla motor almalısın.


İstatistiksel olarak kafada en fazla darbe alan yer, çene bölgesi. Bu yüzden şehir içinde çok düşük süratlerde 50cc'lik motor kullanılmayacaksa, kesinlikle Full-face bir kask alınmalı. Çene açılan bir kask, çeneye darbe aldığında anında bağlantı yerlerinden kırılıyor ve koruma sağlamıyor. Aynı şekilde yarım kask, çene bölgesinde bir koruma olmadığı için darbeye çok müsait. Tam olarak şu sebeple full face bir kask almalısınız:
1693474529722.jpeg


1.İnternetten kask ALINMAZ. Mont, eldiven, pantolon vs alınabilir fakat kask alınmaz.
İstanbul'da Kadıköy/Hasanpaşa (Fenerbahçe stadyumu yanı) motorcuların en yoğun olarak toplandığı bölge. Aradığınız şeylerin %90'ını burada bulabilirsiniz, Arai'den Shoei'ye HJC'den AGV'ye birçok farklı motor ekipmanı satan yerde bu markalar mevcut. Sadece kask değil bütün motorcu ekipmanları mevcut. Diğer illeri bilmiyorum kusura bakmayın sadece istanbul'u biliyorum yazmak istedim.
1.1. Kasklar yere düşürüldüklerinde, dış koruyucu katmanında sertliğe bağlı olarak çatlak oluşabilir. Bu çatlağı araba camındaki çatlağa benzetebiliriz. Nasıl araba camındaki çatlak rüzgar gördükçe, zamanla ilerliyor ve büyüyorsa, kask üstündeki çatlak da zamanla ilerleyecek ve büyüyecektir (rüzgar, güneş, ısınma, soğuma gibi etmenler yüzünden). Allah korusun kaza yaptığınızda da kaskın dış kabuğu kırık olduğu için korumayacaktır. Bunun internetle ne alakası var? Satıcılar ellerinden düşürdükleri, raflardan düşürdükleri kaskları direk kullanıcıya gönderirler. Acaba çatlamış mı diye bakmazlar, baksalar da göremeyecekleri çatlaklar olabilir. Bu yüzden sıfır kutusundan çıkarıp bakmak denemek, çizik var mı diye kontrol etmek önemlidir.

1.2. Termoplastik, polikarbon, kompozit polikarbon, fiber, kompozit fiber kaskların ömrü 5 yıl, karbon fiber kaskların ömrü ise 2 yıldır. Bu yüzden ürünü satın alırken kaskın içinde yazan üretim tarihinde bakılmalı, en fazla son 1 yıl içinde üretilen kasklar alınmalıdır. Böylece ömrü daha uzun olacaktır. Online satın alırken de satıcılar kasın üretim tarihini söylememektedir. Bu son derece önemli bir konudur.

1.3. Kask denenirken, elmacık kemiklerini birazcık sıkacak, kaskın içinde kafa dönmeyecek, oynamayacak, ama aynı zamanda kafanın üst tarafına ve şakaklara baskı yapmayacak şekilde bir kask bedeni ve tipi seçilmelidir. Şampiyonumuz Toprak'ın kaskının oturmasını ekte bulabilirsiniz. Bu yüzden kaskı internetten sipariş verdiğinizde şakağınızda baskı yaparsa, geçmiş olsun 5 dakika bile kullanamadan başınız ağrıyacaktır.
1693468174656.png


1.4. Kaskın bedeni tam olsa dahi kask sıkabilir, kask markalarının kafa yapıları birbirinden farklıdır. Resimden de anlaşılacağı üzere, kafanız yuvarlak yapıdaysa farklı markalar(veya modeller) tercih etmelisiniz, yumurta gibi ise daha farklı. İnsanların %75-%80’ine intermadiate oval kasklar oluyor ama bu durum sizin için geçerli olmayabilir.

1693468208558.png

Örneğin Arai kask almak istiyorsunuz ve kafa yapınız uzun (yani yumurta) Ekten de anlaşılacağı üzere signet veya profile modellerini seçmelisiniz.

1693468220619.png

Yani sonuç olarak denemeden kask alınmaz. Mağazaya gideceksin, kaskı takacaksın, 2 dakika kafanda dursun sıkıp sıkmadığını anlarsın zaten.

2.1. Kask dış kabuğu (Asıl dayanıklı, sağlam katmanı)

Şimdi şu piyasadaki saçma kaskların, bu rehberimizde bahsi bile geçmiyor, şunların;

1693468246920.png
1693468256187.png



Bu kasklar, leğen plastiğinden üretiliyor.

Dış kabuk olarak doğru sıralama diye bişey pek yok ama yine de kalite olarak sıralamaya çalışalım.

Termoplastik<Polikarbon<Kompozit Polikarbon< Fiber<Kompozit Fiber<Karbon Fiber

Şimdi arkadaşlar bu sıralama yüzde yüz doğru değil de bilgi olması açısından yaklaşık olarak yazdım.

Örneğin enduro yapacak arkadaşlar için, taş vb şeylerin üstüne düşme durumunda kompozit polikarbon malzemesi fiberden daha iyi koruyor darbe dayanımı bir tık daha iyi, ama asfaltta hem düşme hem de sürtünme sürüklenme için fiber daha dayanıklı, araziye çıkacaksanız polikarbon dış malzemeli bir kask tercih etmeli, eğer yolda sürecekseniz imkan dahilinde en iyisini karbon fiber veya kompozit fiber almalısınız.

Bir kask beğendiniz; hemen https://sharp.dft.gov.uk/ sitesine girip dış kabuk malzemesine bakıyoruz. Termoplastik ise daha iyilerini bulabilirim deyip es geçiyoruz. (Her şey bütçeye bağlı tabi)
LS2’lerin yüzde 80’i, AGV K3, K3 SV, AGV K1 gibi kasklar termoplastik. Tabi ki teknolojileri kaliteleri birbirinden farklıdır ama malzeme aynı.

Yolda kullanılacaksa bütçe de el veriyorsa kompozit fiber bir kask alınmalı. Kompozit fiberden kastım karışım fiber. Mesela HJC RPHA71 kaskın dış kabuk malzemeleri şunlar: karbon-aramid fiber, karbon fiber, glass fiber, organik dokunmamış kumaş ve doğal linen fiber içeren yeni kabuk malzemesi

Para çoktur, 2 senede bir karbon fiber kask almak maddi olarak seni üzmüyordur, karbon fiber bir kask alınmalı.

2.2. Kaskın bağlantı tipi (kaskı çene altından bağladığın kayışın tipi)

Birçok tip var en iyisi Double D Ring. Yarışçıların istisnasız hepsinin kaskının bağlantı tipi Double D.

1693468348089.png


2.3. Köpük katmanı
Kask ile bir defa kaza yapıldığında içindeki köpük katmanı, kafanı koruyunca sertleşeceği için ikinciye korumayacaktır. Bu yüzden kask ile bir defa kaza yapılırsa (kafa yere çarpar veya darbe alırsa), o kask artık çöptür, yenisi alınması gereklidir.
1693468359446.png

Bu kısım darbe etkisiyle incelecek ve sertleşecek. Tekrar aynı kaskı kullanırsan, o kısım artık taş kadar sert olacak ve kafanı korumayacak.

2.4. Kaskın güneş vizörü (Drop down sun visor)
Önceden şu düşüncedeydim. Kasklara güneş vizörü eklediklerinde o bölgedeki köpük kısmından çalmış oluyorlar, kaza yapıldığında başın ön kısmından darbe alınırsa etkin bir koruma sağlayamaz, bu yüzden tehlikeli diyordum. Ama şimdi ise güneşin kazaya sebep olacağı noktalarda kaza olmadan önlemek için ve görüşü gerçekten artırması açısından güneş vizörlü bir kask öneriyorum. Birinde kaza olduktan sonrasını düşünüyoruz birinde ise kazanın güneş sebepli(daha doğrusu görüş sebepli) gerçekleşmesini engellemiş oluyoruz.
61ptclmF9FL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

2.5. Aksesuar ve diğerleri
Kask gözlük takmaya uygun mu, kask interkom hoparlörleri takmaya uygun mu gibi özellikleri var mı diye bakabiliriz bunlar sizin için önemliyse. Kaza anında acil çıkarma kiti var bazı kasklarda mesela, onlardan tutup, tek hareketle kaskın pedleri çıkabiliyor.

3.Kaskın güvenlik sertifikaları.

3.1. ECE 22.05 (ve 2023 yılı itibariyle ECE 22.06 çıktı)


ECE Economic Commission for Europe kısaltması. Avrupa’da motor kullanmak istiyorsan, minimum şartları karşılayan bir kask kullanmalısın. Bu minimum güvenlik şartlarını sağlayan bütün kasklara ECE 22.05 sertifikası veriliyor. Konunun başında bahsettiğim saçma sapan kaskların bu sertifikası yok. Geri kalan bilinen tüm markaların bu sertifikası var (LS2,MT, AGV,Arai,Shoei,HJC vb hepsinin). Bu kaskları aldığında içinde kaskın içinde E3,E4 yazı yazar, o da bu ECE sertifikası hangi ülkede verildiği anlamına gelir. O ülkede verilmiş olması sadece o ülkede geçerlidir anlamında değildir, tüm avrupada geçerlidir.

3.2. DOT

Dot da ABD ulaştırma bakanlığı sertifikasıdır. Testleri ECE’nin testinden daha ağırdır. Dot sertifikası alan kask ECE yi rahatlıkla alır. Amerika onayı olduğu için avrupalı üreticilerin bu sertfikası olmayabilir. Ama bu demek değil ki onlar daha dandik kask yapıyorlar. Yani kask aldığımda ECE’si zaten olmak zorunda. Dot sertifikası da olursa daha güzel olur.

3.3. Snell sertifikası https://smf.org/cert

William Pete SNELL araba yarışçısıydı. 1956 yılında bir yarış sırasında aracı takla attı ve başına aldığı darbelerden dolayı vefat etti.

Ölüm sebebi ise kafasına aldığı darbeydi. Kafa bölgesi dışında hiçbir yerde darbeye rastlanmamıştı. O zamanların son teknolojiye sahip olan kaskı onu bu kazada koruyamamıştı. Pete’nin anısına, arkadaşlarının, meslektaşlarının ve Dr. George Snively’nin de aralarında bulunduğu bazı yarışçıların bir kısmı 1957 yılında SNELL Memorial Foundation‘u kurdu. Bu kuruluş kask teknolojilerini geliştirmeye, gerçekten koruyucu kaskların geliştirilmesini ve kullanımını teşvik etmeye yöneltmeyi amaç edinmişti. Günümüzde en üst segmentte yer alan TT, GP, F1, NASCAR gibi tehlikeli spor dallarında Snell Sertifikalı kasklar kullanmaktadır.

Kar amacı gütmeyen maddi çıkarları olmayan özel bir kuruluş Snell. Herhangi bir ülke veya kıtanın zorunlu bir sertifikası değil. Bu sertifikayı almak isteyen kask üreticileri, kasklarını Snell’e gönderir ve kasklarını test ettirir. Snell’in şartları çok ağırdır. Snell sadece güvenlik değil kaskın bütün koşullarını test eder. Bu sertifikayı alan kaskı gözünüz kapalı alabilirsiniz diyebiliriz, çünkü piyasada çok fazla bu sertifikayı alan kask yok.

3.4. Sharp testi (https://sharp.dft.gov.uk/)

Sharp testi size bir bilgi verebilir mesela 2 yıldız veya 1 yıldız alan bir kaskı almazsınız ama sadece sharp testi yıldızına bakılarak kask alınmamalıdır. Snell testinden geçen bir kaska 3 yıldız veren sharp, termoplastik bir kaska 5 yıldız verebiliyor. Bu kuruluş’un maddi çıkarları ile ilgili bir durum olabilir (veya olmayabilir). Kesinlikle sadece sharp testinin yıldızına bakılarak kask alınmamalı.

Mesela HJC RPHA 10 sharp testinde 3 yıldız, ama Snell sertifikası var.
Mesela Arai Quantum J sharp testinde 3 yıldız ama Snell sertifikası var.
Mesela HJC IS-17 Sharp testinde 5 yıldız ama Snell sertifikası yok.

Bunların haricinde çok güzel bir site var ama Avustralya menşeili olduğu için birçok kask bizim ülkede bulunmuyor. Bu sitede kaskların birçok özelliğini karşılaştırabilirsiniz.

https://www.motocap.com.au/products/helmets
1693468520372.png
1693468525233.png
1693468546771.png




Şu ülke şartlarında bu rehbere ne kadar bakabilirsiniz bilmiyorum. En ucuz fiber bir kask 10.000 TL olmuş. Motor binmek bile pahalı bir spor veya ulaşım aracı. Paranız varsa bu rehberden faydalanın, yoksa en F/P ürünü alacaksınız yapacak bişey yok. Bu ülkede anca bu kadar. Kimseyi karşıdan yargılamamalıyız. Durumu olan var olmayan var. Benden bu şimdilik bu kadar. Daha aklıma gelen olursa rehberi güncellerim.

Herkese selamlar.
 
Son düzenleme:

samet135

80+ Bronze
Katılım
9 Ocak 2021
Mesajlar
1,622
Dahası  
Reaksiyon skoru
581
Konum
Ergene/Tekirdağ
İsim
Samet Yeniköy
Merhaba arkadaşlar,

Uzun zamandır aklımda olan fakat bir türlü zaman bulamadığım konuyu sonunda yazmak istedim. Kask alırken nelere dikkat edilir detaylı bir şekilde anlatmaya çalışacağım. Konuşmalarım biraz samimi olacak, yanlış veya düzeltilmesi gereken yer olursa yorum olarak yazabilirsiniz. Eksik kaldığım kısımlar olursa, sonradan aklıma gelirse eklerim. Adminlerden ricam @Mehmet Yılmaz , konuyu (uygun görürlerse) sabitlesinler. Herkes faydalansın.

Kask alırken dikkat edilmesi gereken birçok konu var hangisinden başlasam bilmiyorum ama en temelinden başlayayım.

KASK YANİ KAFANIZ, MOTORUNUZDAN DAHA DEĞERLİ. Bu bilinci oluşturmamız lazım. 250bin liraya motor alıyorsun 1000 TL'ye kask alıyorsun bence olmaz. Kafam motorumdan daha değerli deyip, önce 10-15 bin lira kaskına ayırmalısın, diğer ekipmanların için de paranı ayırmalısın sonra kalan paranla motor almalısın.

1.İnternetten kask ALINMAZ. Mont, eldiven, pantolon vs alınabilir fakat kask alınmaz.

1.1. Kasklar yere düşürüldüklerinde, dış koruyucu katmanında sertliğe bağlı olarak çatlak oluşabilir. Bu çatlağı araba camındaki çatlağa benzetebiliriz. Nasıl araba camındaki çatlak rüzgar gördükçe, zamanla ilerliyor ve büyüyorsa, kask üstündeki çatlak da zamanla ilerleyecek ve büyüyecektir (rüzgar, güneş, ısınma, soğuma gibi etmenler yüzünden). Allah korusun kaza yaptığınızda da kaskın dış kabuğu kırık olduğu için korumayacaktır. Bunun internetle ne alakası var? Satıcılar ellerinden düşürdükleri, raflardan düşürdükleri kaskları direk kullanıcıya gönderirler. Acaba çatlamış mı diye bakmazlar, baksalar da göremeyecekleri çatlaklar olabilir. Bu yüzden sıfır kutusundan çıkarıp bakmak denemek, çizik var mı diye kontrol etmek önemlidir.

1.2. Termoplastik, polikarbon, kompozit polikarbon, fiber, kompozit fiber kaskların ömrü 5 yıl, karbon fiber kaskların ömrü ise 2 yıldır. Bu yüzden ürünü satın alırken kaskın içinde yazan üretim tarihinde bakılmalı, en fazla son 1 yıl içinde üretilen kasklar alınmalıdır. Böylece ömrü daha uzun olacaktır. Online satın alırken de satıcılar kasın üretim tarihini söylememektedir. Bu son derece önemli bir konudur.

1.3. Kask denenirken, elmacık kemiklerini birazcık sıkacak, kaskın içinde kafa dönmeyecek, oynamayacak, ama aynı zamanda kafanın üst tarafına ve şakaklara baskı yapmayacak şekilde bir kask bedeni ve tipi seçilmelidir. Şampiyonumuz Toprak'ın kaskının oturmasını ekte bulabilirsiniz. Bu yüzden kaskı internetten sipariş verdiğinizde şakağınızda baskı yaparsa, geçmiş olsun 5 dakika bile kullanamadan başınız ağrıyacaktır.
Alıntıyı görüntüle

1.4. Kaskın bedeni tam olsa dahi kask sıkabilir, kask markalarının kafa yapıları birbirinden farklıdır. Resimden de anlaşılacağı üzere, kafanız yuvarlak yapıdaysa farklı markalar(veya modeller) tercih etmelisiniz, yumurta gibi ise daha farklı. İnsanların %75-%80’ine intermadiate oval kasklar oluyor ama bu durum sizin için geçerli olmayabilir.

Alıntıyı görüntüle
Örneğin Arai kask almak istiyorsunuz ve kafa yapınız uzun (yani yumurta) Ekten de anlaşılacağı üzere signet veya profile modellerini seçmelisiniz.

Alıntıyı görüntüle
Yani sonuç olarak denemeden kask alınmaz. Mağazaya gideceksin, kaskı takacaksın, 2 dakika kafanda dursun sıkıp sıkmadığını anlarsın zaten.

2.1. Kask dış kabuğu (Asıl dayanıklı, sağlam katmanı)

Şimdi şu piyasadaki saçma kaskların, bu rehberimizde bahsi bile geçmiyor, şunların;

Alıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüle


Bu kasklar, leğen plastiğinden üretiliyor.

Dış kabuk olarak doğru sıralama diye bişey pek yok ama yine de kalite olarak sıralamaya çalışalım.

Termoplastik<Polikarbon<Kompozit Polikarbon< Fiber<Kompozit Fiber<Karbon Fiber

Şimdi arkadaşlar bu sıralama yüzde yüz doğru değil de bilgi olması açısından yaklaşık olarak yazdım.

Örneğin enduro yapacak arkadaşlar için, taş vb şeylerin üstüne düşme durumunda kompozit polikarbon malzemesi fiberden daha iyi koruyor darbe dayanımı bir tık daha iyi, ama asfaltta hem düşme hem de sürtünme sürüklenme için fiber daha dayanıklı, araziye çıkacaksanız polikarbon dış malzemeli bir kask tercih etmeli, eğer yolda sürecekseniz imkan dahilinde en iyisini karbon fiber veya kompozit fiber almalısınız.

Bir kask beğendiniz; hemen https://sharp.dft.gov.uk/ sitesine girip dış kabuk malzemesine bakıyoruz. Termoplastik ise daha iyilerini bulabilirim deyip es geçiyoruz. (Her şey bütçeye bağlı tabi)
LS2’lerin yüzde 80’i, AGV K3, K3 SV, AGV K1 gibi kasklar termoplastik. Tabi ki teknolojileri kaliteleri birbirinden farklıdır ama malzeme aynı.

Yolda kullanılacaksa bütçe de el veriyorsa kompozit fiber bir kask alınmalı. Kompozit fiberden kastım karışım fiber. Mesela HJC RPHA71 kaskın dış kabuk malzemeleri şunlar: karbon-aramid fiber, karbon fiber, glass fiber, organik dokunmamış kumaş ve doğal linen fiber içeren yeni kabuk malzemesi

Para çoktur, 2 senede bir karbon fiber kask almak maddi olarak seni üzmüyordur, karbon fiber bir kask alınmalı.

2.2. Kaskın bağlantı tipi (kaskı çene altından bağladığın kayışın tipi)

Birçok tip var en iyisi Double D Ring. Yarışçıların istisnasız hepsinin kaskının bağlantı tipi Double D.

Alıntıyı görüntüle

2.3. Köpük katmanı
Kask ile bir defa kaza yapıldığında içindeki köpük katmanı, kafanı koruyunca sertleşeceği için ikinciye korumayacaktır. Bu yüzden kask ile bir defa kaza yapılırsa (kafa yere çarpar veya darbe alırsa), o kask artık çöptür, yenisi alınması gereklidir.
Alıntıyı görüntüle
Bu kısım darbe etkisiyle incelecek ve sertleşecek. Tekrar aynı kaskı kullanırsan, o kısım artık taş kadar sert olacak ve kafanı korumayacak.

2.4. Kaskın güneş vizörü (Drop down sun visor)
Önceden şu düşüncedeydim. Kasklara güneş vizörü eklediklerinde o bölgedeki köpük kısmından çalmış oluyorlar, kaza yapıldığında başın ön kısmından darbe alınırsa etkin bir koruma sağlayamaz, bu yüzden tehlikeli diyordum. Ama şimdi ise güneşin kazaya sebep olacağı noktalarda kaza olmadan önlemek için ve görüşü gerçekten artırması açısından güneş vizörlü bir kask öneriyorum. Birinde kaza olduktan sonrasını düşünüyoruz birinde ise kazanın güneş sebepli(daha doğrusu görüş sebepli) gerçekleşmesini engellemiş oluyoruz.
61ptclmF9FL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

2.5. Aksesuar ve diğerleri
Kask gözlük takmaya uygun mu, kask interkom hoparlörleri takmaya uygun mu gibi özellikleri var mı diye bakabiliriz bunlar sizin için önemliyse. Kaza anında acil çıkarma kiti var bazı kasklarda mesela, onlardan tutup, tek hareketle kaskın pedleri çıkabiliyor.

3.Kaskın güvenlik sertifikaları.

3.1. ECE 22.05 (ve 2023 yılı itibariyle ECE 22.06 çıktı)


ECE Economic Commission for Europe kısaltması. Avrupa’da motor kullanmak istiyorsan, minimum şartları karşılayan bir kask kullanmalısın. Bu minimum güvenlik şartlarını sağlayan bütün kasklara ECE 22.05 sertifikası veriliyor. Konunun başında bahsettiğim saçma sapan kaskların bu sertifikası yok. Geri kalan bilinen tüm markaların bu sertifikası var (LS2,MT, AGV,Arai,Shoei,HJC vb hepsinin). Bu kaskları aldığında içinde kaskın içinde E3,E4 yazı yazar, o da bu ECE sertifikası hangi ülkede verildiği anlamına gelir. O ülkede verilmiş olması sadece o ülkede geçerlidir anlamında değildir, tüm avrupada geçerlidir.

3.2. DOT

Dot da ABD ulaştırma bakanlığı sertifikasıdır. Testleri ECE’nin testinden daha ağırdır. Dot sertifikası alan kask ECE yi rahatlıkla alır. Amerika onayı olduğu için avrupalı üreticilerin bu sertfikası olmayabilir. Ama bu demek değil ki onlar daha dandik kask yapıyorlar. Yani kask aldığımda ECE’si zaten olmak zorunda. Dot sertifikası da olursa daha güzel olur.

3.3. Snell sertifikası https://smf.org/cert

William Pete SNELL araba yarışçısıydı. 1956 yılında bir yarış sırasında aracı takla attı ve başına aldığı darbelerden dolayı vefat etti.

Ölüm sebebi ise kafasına aldığı darbeydi. Kafa bölgesi dışında hiçbir yerde darbeye rastlanmamıştı. O zamanların son teknolojiye sahip olan kaskı onu bu kazada koruyamamıştı. Pete’nin anısına, arkadaşlarının, meslektaşlarının ve Dr. George Snively’nin de aralarında bulunduğu bazı yarışçıların bir kısmı 1957 yılında SNELL Memorial Foundation‘u kurdu. Bu kuruluş kask teknolojilerini geliştirmeye, gerçekten koruyucu kaskların geliştirilmesini ve kullanımını teşvik etmeye yöneltmeyi amaç edinmişti. Günümüzde en üst segmentte yer alan TT, GP, F1, NASCAR gibi tehlikeli spor dallarında Snell Sertifikalı kasklar kullanmaktadır.

Kar amacı gütmeyen maddi çıkarları olmayan özel bir kuruluş bu. Snell adındaki Herhangi bir ülke veya kıtanın zorunlu bir sertifikası değil. Bu sertifikayı almak isteyen kask üreticileri, kasklarını Snell’e gönderir ve kasklarını test ettirir. Snell’in şartları çok ağırdır. Snell sadece güvenlik değil kaskın bütün koşullarını test eder. Bu sertifikayı alan kaskı gözünüz kapalı alabilirsiniz diyebiliriz, çünkü piyasada çok fazla bu sertifikayı alan kask yok.

3.4. Sharp testi (https://sharp.dft.gov.uk/)

Sharp testi size bir bilgi verebilir mesela 2 yıldız veya 1 yıldız alan bir kaskı almazsınız ama sadece sharp testi yıldızına bakılarak kask alınmamalıdır. Snell testinden geçen bir kaska 3 yıldız veren sharp, termoplastik bir kaska 5 yıldız verebiliyor. Bu kuruluş’un maddi çıkarları ile ilgili bir durum olabilir (veya olmayabilir). Kesinlikle sadece sharp testinin yıldızına bakılarak kask alınmamalı.

Mesela HJC RPHA 10 sharp testinde 3 yıldız, ama Snell sertifikası var.
Mesela Arai Quantum J sharp testinde 3 yıldız ama Snell sertifikası var.
Mesela HJC IS-17 Sharp testinde 5 yıldız ama Snell sertifikası yok.

Bunların haricinde çok güzel bir site var ama Avustralya menşeili olduğu için birçok kask bizim ülkede bulunmuyor. Bu sitede kaskların birçok özelliğini karşılaştırabilirsiniz.

https://www.motocap.com.au/products/helmets
Alıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüle



Şu ülke şartlarında bu rehbere ne kadar bakabilirsiniz bilmiyorum. En ucuz fiber bir kask 10.000 TL olmuş. Motor binmek bile pahalı bir spor veya ulaşım aracı. Paranız varsa bu rehberden faydalanın, yoksa en F/P ürünü alacaksınız yapacak bişey yok. Bu ülkede anca bu kadar. Kimseyi karşıdan yargılamamalıyız. Durumu olan var olmayan var. Benden bu şimdilik bu kadar. Daha aklıma gelen olursa rehberi güncellerim.

Herkese selamlar.
bu tarz rehberler oldukça az bunun rehberini yapman güzel olmuş. Bende yakında kask alıcağım. Alacak arkadaşlarda paradan kaçınmasın bi kere alın sağlam alın.
 

GirayHan

80+ Gold
Katılım
26 Nisan 2023
Mesajlar
7,203
Merhaba arkadaşlar,

Uzun zamandır aklımda olan fakat bir türlü zaman bulamadığım konuyu sonunda yazmak istedim. Kask alırken nelere dikkat edilir detaylı bir şekilde anlatmaya çalışacağım. Konuşmalarım biraz samimi olacak, yanlış veya düzeltilmesi gereken yer olursa yorum olarak yazabilirsiniz. Eksik kaldığım kısımlar olursa, sonradan aklıma gelirse eklerim. Adminlerden ricam @Mehmet Yılmaz , konuyu (uygun görürlerse) sabitlesinler. Herkes faydalansın.

Kask alırken dikkat edilmesi gereken birçok konu var hangisinden başlasam bilmiyorum ama en temelinden başlayayım.

KASK YANİ KAFANIZ, MOTORUNUZDAN DAHA DEĞERLİ. Bu bilinci oluşturmamız lazım. 250bin liraya motor alıyorsun 1000 TL'ye kask alıyorsun bence olmaz. Kafam motorumdan daha değerli deyip, önce 10-15 bin lira kaskına ayırmalısın, diğer ekipmanların için de paranı ayırmalısın sonra kalan paranla motor almalısın.

1.İnternetten kask ALINMAZ. Mont, eldiven, pantolon vs alınabilir fakat kask alınmaz.

1.1. Kasklar yere düşürüldüklerinde, dış koruyucu katmanında sertliğe bağlı olarak çatlak oluşabilir. Bu çatlağı araba camındaki çatlağa benzetebiliriz. Nasıl araba camındaki çatlak rüzgar gördükçe, zamanla ilerliyor ve büyüyorsa, kask üstündeki çatlak da zamanla ilerleyecek ve büyüyecektir (rüzgar, güneş, ısınma, soğuma gibi etmenler yüzünden). Allah korusun kaza yaptığınızda da kaskın dış kabuğu kırık olduğu için korumayacaktır. Bunun internetle ne alakası var? Satıcılar ellerinden düşürdükleri, raflardan düşürdükleri kaskları direk kullanıcıya gönderirler. Acaba çatlamış mı diye bakmazlar, baksalar da göremeyecekleri çatlaklar olabilir. Bu yüzden sıfır kutusundan çıkarıp bakmak denemek, çizik var mı diye kontrol etmek önemlidir.

1.2. Termoplastik, polikarbon, kompozit polikarbon, fiber, kompozit fiber kaskların ömrü 5 yıl, karbon fiber kaskların ömrü ise 2 yıldır. Bu yüzden ürünü satın alırken kaskın içinde yazan üretim tarihinde bakılmalı, en fazla son 1 yıl içinde üretilen kasklar alınmalıdır. Böylece ömrü daha uzun olacaktır. Online satın alırken de satıcılar kasın üretim tarihini söylememektedir. Bu son derece önemli bir konudur.

1.3. Kask denenirken, elmacık kemiklerini birazcık sıkacak, kaskın içinde kafa dönmeyecek, oynamayacak, ama aynı zamanda kafanın üst tarafına ve şakaklara baskı yapmayacak şekilde bir kask bedeni ve tipi seçilmelidir. Şampiyonumuz Toprak'ın kaskının oturmasını ekte bulabilirsiniz. Bu yüzden kaskı internetten sipariş verdiğinizde şakağınızda baskı yaparsa, geçmiş olsun 5 dakika bile kullanamadan başınız ağrıyacaktır.
Alıntıyı görüntüle

1.4. Kaskın bedeni tam olsa dahi kask sıkabilir, kask markalarının kafa yapıları birbirinden farklıdır. Resimden de anlaşılacağı üzere, kafanız yuvarlak yapıdaysa farklı markalar(veya modeller) tercih etmelisiniz, yumurta gibi ise daha farklı. İnsanların %75-%80’ine intermadiate oval kasklar oluyor ama bu durum sizin için geçerli olmayabilir.

Alıntıyı görüntüle
Örneğin Arai kask almak istiyorsunuz ve kafa yapınız uzun (yani yumurta) Ekten de anlaşılacağı üzere signet veya profile modellerini seçmelisiniz.

Alıntıyı görüntüle
Yani sonuç olarak denemeden kask alınmaz. Mağazaya gideceksin, kaskı takacaksın, 2 dakika kafanda dursun sıkıp sıkmadığını anlarsın zaten.

2.1. Kask dış kabuğu (Asıl dayanıklı, sağlam katmanı)

Şimdi şu piyasadaki saçma kaskların, bu rehberimizde bahsi bile geçmiyor, şunların;

Alıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüle


Bu kasklar, leğen plastiğinden üretiliyor.

Dış kabuk olarak doğru sıralama diye bişey pek yok ama yine de kalite olarak sıralamaya çalışalım.

Termoplastik<Polikarbon<Kompozit Polikarbon< Fiber<Kompozit Fiber<Karbon Fiber

Şimdi arkadaşlar bu sıralama yüzde yüz doğru değil de bilgi olması açısından yaklaşık olarak yazdım.

Örneğin enduro yapacak arkadaşlar için, taş vb şeylerin üstüne düşme durumunda kompozit polikarbon malzemesi fiberden daha iyi koruyor darbe dayanımı bir tık daha iyi, ama asfaltta hem düşme hem de sürtünme sürüklenme için fiber daha dayanıklı, araziye çıkacaksanız polikarbon dış malzemeli bir kask tercih etmeli, eğer yolda sürecekseniz imkan dahilinde en iyisini karbon fiber veya kompozit fiber almalısınız.

Bir kask beğendiniz; hemen https://sharp.dft.gov.uk/ sitesine girip dış kabuk malzemesine bakıyoruz. Termoplastik ise daha iyilerini bulabilirim deyip es geçiyoruz. (Her şey bütçeye bağlı tabi)
LS2’lerin yüzde 80’i, AGV K3, K3 SV, AGV K1 gibi kasklar termoplastik. Tabi ki teknolojileri kaliteleri birbirinden farklıdır ama malzeme aynı.

Yolda kullanılacaksa bütçe de el veriyorsa kompozit fiber bir kask alınmalı. Kompozit fiberden kastım karışım fiber. Mesela HJC RPHA71 kaskın dış kabuk malzemeleri şunlar: karbon-aramid fiber, karbon fiber, glass fiber, organik dokunmamış kumaş ve doğal linen fiber içeren yeni kabuk malzemesi

Para çoktur, 2 senede bir karbon fiber kask almak maddi olarak seni üzmüyordur, karbon fiber bir kask alınmalı.

2.2. Kaskın bağlantı tipi (kaskı çene altından bağladığın kayışın tipi)

Birçok tip var en iyisi Double D Ring. Yarışçıların istisnasız hepsinin kaskının bağlantı tipi Double D.

Alıntıyı görüntüle

2.3. Köpük katmanı
Kask ile bir defa kaza yapıldığında içindeki köpük katmanı, kafanı koruyunca sertleşeceği için ikinciye korumayacaktır. Bu yüzden kask ile bir defa kaza yapılırsa (kafa yere çarpar veya darbe alırsa), o kask artık çöptür, yenisi alınması gereklidir.
Alıntıyı görüntüle
Bu kısım darbe etkisiyle incelecek ve sertleşecek. Tekrar aynı kaskı kullanırsan, o kısım artık taş kadar sert olacak ve kafanı korumayacak.

2.4. Kaskın güneş vizörü (Drop down sun visor)
Önceden şu düşüncedeydim. Kasklara güneş vizörü eklediklerinde o bölgedeki köpük kısmından çalmış oluyorlar, kaza yapıldığında başın ön kısmından darbe alınırsa etkin bir koruma sağlayamaz, bu yüzden tehlikeli diyordum. Ama şimdi ise güneşin kazaya sebep olacağı noktalarda kaza olmadan önlemek için ve görüşü gerçekten artırması açısından güneş vizörlü bir kask öneriyorum. Birinde kaza olduktan sonrasını düşünüyoruz birinde ise kazanın güneş sebepli(daha doğrusu görüş sebepli) gerçekleşmesini engellemiş oluyoruz.
61ptclmF9FL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

2.5. Aksesuar ve diğerleri
Kask gözlük takmaya uygun mu, kask interkom hoparlörleri takmaya uygun mu gibi özellikleri var mı diye bakabiliriz bunlar sizin için önemliyse. Kaza anında acil çıkarma kiti var bazı kasklarda mesela, onlardan tutup, tek hareketle kaskın pedleri çıkabiliyor.

3.Kaskın güvenlik sertifikaları.

3.1. ECE 22.05 (ve 2023 yılı itibariyle ECE 22.06 çıktı)


ECE Economic Commission for Europe kısaltması. Avrupa’da motor kullanmak istiyorsan, minimum şartları karşılayan bir kask kullanmalısın. Bu minimum güvenlik şartlarını sağlayan bütün kasklara ECE 22.05 sertifikası veriliyor. Konunun başında bahsettiğim saçma sapan kaskların bu sertifikası yok. Geri kalan bilinen tüm markaların bu sertifikası var (LS2,MT, AGV,Arai,Shoei,HJC vb hepsinin). Bu kaskları aldığında içinde kaskın içinde E3,E4 yazı yazar, o da bu ECE sertifikası hangi ülkede verildiği anlamına gelir. O ülkede verilmiş olması sadece o ülkede geçerlidir anlamında değildir, tüm avrupada geçerlidir.

3.2. DOT

Dot da ABD ulaştırma bakanlığı sertifikasıdır. Testleri ECE’nin testinden daha ağırdır. Dot sertifikası alan kask ECE yi rahatlıkla alır. Amerika onayı olduğu için avrupalı üreticilerin bu sertfikası olmayabilir. Ama bu demek değil ki onlar daha dandik kask yapıyorlar. Yani kask aldığımda ECE’si zaten olmak zorunda. Dot sertifikası da olursa daha güzel olur.

3.3. Snell sertifikası https://smf.org/cert

William Pete SNELL araba yarışçısıydı. 1956 yılında bir yarış sırasında aracı takla attı ve başına aldığı darbelerden dolayı vefat etti.

Ölüm sebebi ise kafasına aldığı darbeydi. Kafa bölgesi dışında hiçbir yerde darbeye rastlanmamıştı. O zamanların son teknolojiye sahip olan kaskı onu bu kazada koruyamamıştı. Pete’nin anısına, arkadaşlarının, meslektaşlarının ve Dr. George Snively’nin de aralarında bulunduğu bazı yarışçıların bir kısmı 1957 yılında SNELL Memorial Foundation‘u kurdu. Bu kuruluş kask teknolojilerini geliştirmeye, gerçekten koruyucu kaskların geliştirilmesini ve kullanımını teşvik etmeye yöneltmeyi amaç edinmişti. Günümüzde en üst segmentte yer alan TT, GP, F1, NASCAR gibi tehlikeli spor dallarında Snell Sertifikalı kasklar kullanmaktadır.

Kar amacı gütmeyen maddi çıkarları olmayan özel bir kuruluş bu. Snell adındaki Herhangi bir ülke veya kıtanın zorunlu bir sertifikası değil. Bu sertifikayı almak isteyen kask üreticileri, kasklarını Snell’e gönderir ve kasklarını test ettirir. Snell’in şartları çok ağırdır. Snell sadece güvenlik değil kaskın bütün koşullarını test eder. Bu sertifikayı alan kaskı gözünüz kapalı alabilirsiniz diyebiliriz, çünkü piyasada çok fazla bu sertifikayı alan kask yok.

3.4. Sharp testi (https://sharp.dft.gov.uk/)

Sharp testi size bir bilgi verebilir mesela 2 yıldız veya 1 yıldız alan bir kaskı almazsınız ama sadece sharp testi yıldızına bakılarak kask alınmamalıdır. Snell testinden geçen bir kaska 3 yıldız veren sharp, termoplastik bir kaska 5 yıldız verebiliyor. Bu kuruluş’un maddi çıkarları ile ilgili bir durum olabilir (veya olmayabilir). Kesinlikle sadece sharp testinin yıldızına bakılarak kask alınmamalı.

Mesela HJC RPHA 10 sharp testinde 3 yıldız, ama Snell sertifikası var.
Mesela Arai Quantum J sharp testinde 3 yıldız ama Snell sertifikası var.
Mesela HJC IS-17 Sharp testinde 5 yıldız ama Snell sertifikası yok.

Bunların haricinde çok güzel bir site var ama Avustralya menşeili olduğu için birçok kask bizim ülkede bulunmuyor. Bu sitede kaskların birçok özelliğini karşılaştırabilirsiniz.

https://www.motocap.com.au/products/helmets
Alıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüle



Şu ülke şartlarında bu rehbere ne kadar bakabilirsiniz bilmiyorum. En ucuz fiber bir kask 10.000 TL olmuş. Motor binmek bile pahalı bir spor veya ulaşım aracı. Paranız varsa bu rehberden faydalanın, yoksa en F/P ürünü alacaksınız yapacak bişey yok. Bu ülkede anca bu kadar. Kimseyi karşıdan yargılamamalıyız. Durumu olan var olmayan var. Benden bu şimdilik bu kadar. Daha aklıma gelen olursa rehberi güncellerim.

Herkese selamlar.
konu sabitlenmeli ama sabitleyecek moderatör olduğunu düşünmüyorum. yüzlerce defa yazdık çizdik ama ne yazık ki forumda hala vileda kovasından yapılmış kaskları öneren insanlar var. umarım bu konu sabitlenir ve aklı başında herkes kask almadan önce bu konuyu okur. bu konuda yazan her maddenin altına imzamı atarım. emeğine sağlık.
 

BabaVoss7

80+ Silver
Katılım
31 Ocak 2022
Mesajlar
2,043
Dahası  
Reaksiyon skoru
1,182
Konum
Bursa
İsim
Ali yılmaz
On numara olmuş kral herkes adına ben teşekkür ediyorum. Bu ekonomide haklısın ben dahil kimse tam teşekkürlü bir kask almıyo veya para ayırmıyo ama daha bu işe girmemişler kesinlikle iyi bir kaskla başlamalı diye düşünüyorum.
 

UÇAN TÜRK

80+ Bronze
Katılım
8 Kasım 2022
Mesajlar
542
Dahası  
Reaksiyon skoru
247
İsim
EFEKAN SARIKAYA
detaylı bir rehber olmuş eline emeğine sağlık bu çok işime yarayacak.
 

MrBilgin

80+ Silver
Katılım
30 Ocak 2021
Mesajlar
4,455
Dahası  
Reaksiyon skoru
1,571
İsim
Yavuz
Kaskı aldıktan sonra rehber geldi nasip 😄 airflow nasıldır? Bide rapid serisi.
 

METSHEESH

80+ Platinum
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
13,324
En İyi Cevap
5
Dahası  
Reaksiyon skoru
26,114
Yaş
23
İsim
Mert Metshi
cok guzel olmus tesekkur ederim sizce butcesi dusuk olanlar minimum hangi kaski almali (2-3 bin arasi)
 

CoNKeR

80+ Bronze
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
627
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Kaskı aldıktan sonra rehber geldi nasip 😄 airflow nasıldır? Bide rapid serisi.
Kusura bakmayın FF353 Rapid kötü bir kask, dış katman termoplastik, bağlantı kayışı micrometric adjustment, sharp testinde 2 yıldız almış yanları cidden kötü, motocap sitesinde 3 yıldız göstermiş.
LS2 airflow ise yarım kask, çok düşük süratlerde (en fazla 30km gibi), sürekli şehir içinde kullanım olmayacaksa, yarım kask kimseye önermem, çünkü kazalarda en çok darbe alınan yer çene bölgesi. Rehberde bahsetmeyi unutmuşum, kask alınacaksa tam (full-face) bir kask alınmalı. Sebebi ise tam olarak şu resim.

1693473699868.jpeg


cok guzel olmus tesekkur ederim sizce butcesi dusuk olanlar minimum hangi kaski almali (2-3 bin arasi)
İnternetten kask alınmaz dedim ya, bu sitenin mağazası İstanbul/Kadıköy/Hasanpaşa'da (Fenerbahçe stadyumu yanında, motorcular nerde dersen herkes sana gösterir) Orada birçok mağaza var Türkiyenin yanyana en büyük motorsiklet ekipman satış bölgesi diyebiliriz Hasanpaşa için.

Bu fiyat bandının birazcık üstünde HJC C10 kask cidden fiyat performans bir kask. ECE 22.06 yeni test yönetmeliğinden geçmiş, kompozit polikarbonat dış kabuk, ultraviyole A, ve UV-B korumalı vizörü ile gerçekten güzel.

Bir eksisi güneş vizörü yok.
Bu fiyat bandındaki kasklarda Double D bağlantı pek bulunmuyor. Diğer eksisi de bu.
1693474269086.png


1693474300317.png
 
Son düzenleme:

MrBilgin

80+ Silver
Katılım
30 Ocak 2021
Mesajlar
4,455
Dahası  
Reaksiyon skoru
1,571
İsim
Yavuz
Kusura bakmayın FF353 Rapid kötü bir kask, dış katman termoplastik, bağlantı kayışı micrometric adjustment, sharp testinde 2 yıldız almış yanları cidden kötü, motocap sitesinde 3 yıldız göstermiş.
LS2 airflow ise yarım kask, çok düşük süratlerde (en fazla 30km gibi), sürekli şehir içinde kullanım olmayacaksa, yarım kask kimseye önermem, çünkü kazalarda en çok darbe alınan yer çene bölgesi. Rehberde bahsetmeyi unutmuşum, kask alınacaksa tam (full-face) bir kask alınmalı. Sebebi ise tam olarak şu resim.

Alıntıyı görüntüle


İnternetten kask alınmaz dedim ya, bu sitenin mağazası İstanbul/Kadıköy/Hasanpaşa'da (Fenerbahçe stadyumu yanında, motorcular nerde dersen herkes sana gösterir) Orada birçok mağaza var Türkiyenin yanyana en büyük motorsiklet ekipman satış bölgesi diyebiliriz Hasanpaşa için.

Bu fiyat bandının birazcık üstünde HJC C10 kask cidden fiyat performans bir kask. ECE 22.06 yeni test yönetmeliğinden geçmiş, kompozit polikarbonat dış kabuk, ultraviyole A, ve UV-B korumalı vizörü ile gerçekten güzel.

Bir eksisi güneş vizörü yok.
Bu fiyat bandındaki kasklarda Double D bağlantı pek bulunmuyor. Diğer eksisi de bu.
Alıntıyı görüntüle

Alıntıyı görüntüle
Ne yazık ki airflow aldım 50yi geçmiyorum genelde şehir içi. En fazla 2.5k bütçeye ne vardır ilerde alabilirim.
 

CoNKeR

80+ Bronze
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
627
Ne yazık ki airflow aldım 50yi geçmiyorum genelde şehir içi. En fazla 2.5k bütçeye ne vardır ilerde alabilirim.
Hayırlı olsun, kazasız belasız, Allah test ettirmesin. Kimsenin durumunu bilmeden yargılama yapmamalıyız, yapmıyorum da.
Yukarıda bahsettiğim HJC C10 en uyguna alınabilecek F/P bir kask. Bundan daha ucuz olanların gerçekten hepsi düşük kalitede. C10'u beğenmedim derseniz, Airoh Valor (The HRT (High Resistant Thermoplastic) shell) ve KYT TT Course (ADT Advanced termoplastik dış kabuk) bu iki kask da güzel. Termoplastik yapıya sahipler ama üreticilerin dediğine göre standart termoplastik değil, kendilerinin geliştirdiği özel bir malzeme. Ama bu kasklar da 3500-4000 TL civarında. Yok kardeşim ben 2.500'ü 1₺ bile geçemem derseniz, zaten bir tek LS2 FF353 Rapid var, ben önermem.
 
Son düzenleme:

Ensar

80+ Silver
Katılım
23 Mart 2020
Mesajlar
2,323
En İyi Cevap
1
Dahası  
Reaksiyon skoru
1,125
İsim
Ensar
Merhaba arkadaşlar,

Uzun zamandır aklımda olan fakat bir türlü zaman bulamadığım konuyu sonunda yazmak istedim. Kask alırken nelere dikkat edilir detaylı bir şekilde anlatmaya çalışacağım. Konuşmalarım biraz samimi olacak, yanlış veya düzeltilmesi gereken yer olursa yorum olarak yazabilirsiniz. Eksik kaldığım kısımlar olursa, sonradan aklıma gelirse eklerim. Adminlerden ricam @Mehmet Yılmaz , konuyu (uygun görürlerse) sabitlesinler. Herkes faydalansın.

Kask alırken dikkat edilmesi gereken birçok konu var hangisinden başlasam bilmiyorum ama en temelinden başlayayım.

KASK YANİ KAFANIZ, MOTORUNUZDAN DAHA DEĞERLİ. Bu bilinci oluşturmamız lazım. 250bin liraya motor alıyorsun 1000 TL'ye kask alıyorsun bence olmaz. Kafam motorumdan daha değerli deyip, önce 10-15 bin lira kaskına ayırmalısın, diğer ekipmanların için de paranı ayırmalısın sonra kalan paranla motor almalısın.


İstatistiksel olarak kafada en fazla darbe alan yer, çene bölgesi. Bu yüzden şehir içinde çok düşük süratlerde 50cc'lik motor kullanılmayacaksa, kesinlikle Full-face bir kask alınmalı. Çene açılan bir kask, çeneye darbe aldığında anında bağlantı yerlerinden kırılıyor ve koruma sağlamıyor. Aynı şekilde yarım kask, çene bölgesinde bir koruma olmadığı için darbeye çok müsait. Tam olarak şu sebeple full face bir kask almalısınız:
Alıntıyı görüntüle


1.İnternetten kask ALINMAZ. Mont, eldiven, pantolon vs alınabilir fakat kask alınmaz.
İstanbul'da Kadıköy/Hasanpaşa (Fenerbahçe stadyumu yanı) motorcuların en yoğun olarak toplandığı bölge. Aradığınız şeylerin %90'ını burada bulabilirsiniz, Arai'den Shoei'ye HJC'den AGV'ye birçok farklı motor ekipmanı satan yerde bu markalar mevcut. Sadece kask değil bütün motorcu ekipmanları mevcut. Diğer illeri bilmiyorum kusura bakmayın sadece istanbul'u biliyorum yazmak istedim.
1.1. Kasklar yere düşürüldüklerinde, dış koruyucu katmanında sertliğe bağlı olarak çatlak oluşabilir. Bu çatlağı araba camındaki çatlağa benzetebiliriz. Nasıl araba camındaki çatlak rüzgar gördükçe, zamanla ilerliyor ve büyüyorsa, kask üstündeki çatlak da zamanla ilerleyecek ve büyüyecektir (rüzgar, güneş, ısınma, soğuma gibi etmenler yüzünden). Allah korusun kaza yaptığınızda da kaskın dış kabuğu kırık olduğu için korumayacaktır. Bunun internetle ne alakası var? Satıcılar ellerinden düşürdükleri, raflardan düşürdükleri kaskları direk kullanıcıya gönderirler. Acaba çatlamış mı diye bakmazlar, baksalar da göremeyecekleri çatlaklar olabilir. Bu yüzden sıfır kutusundan çıkarıp bakmak denemek, çizik var mı diye kontrol etmek önemlidir.

1.2. Termoplastik, polikarbon, kompozit polikarbon, fiber, kompozit fiber kaskların ömrü 5 yıl, karbon fiber kaskların ömrü ise 2 yıldır. Bu yüzden ürünü satın alırken kaskın içinde yazan üretim tarihinde bakılmalı, en fazla son 1 yıl içinde üretilen kasklar alınmalıdır. Böylece ömrü daha uzun olacaktır. Online satın alırken de satıcılar kasın üretim tarihini söylememektedir. Bu son derece önemli bir konudur.

1.3. Kask denenirken, elmacık kemiklerini birazcık sıkacak, kaskın içinde kafa dönmeyecek, oynamayacak, ama aynı zamanda kafanın üst tarafına ve şakaklara baskı yapmayacak şekilde bir kask bedeni ve tipi seçilmelidir. Şampiyonumuz Toprak'ın kaskının oturmasını ekte bulabilirsiniz. Bu yüzden kaskı internetten sipariş verdiğinizde şakağınızda baskı yaparsa, geçmiş olsun 5 dakika bile kullanamadan başınız ağrıyacaktır.
Alıntıyı görüntüle

1.4. Kaskın bedeni tam olsa dahi kask sıkabilir, kask markalarının kafa yapıları birbirinden farklıdır. Resimden de anlaşılacağı üzere, kafanız yuvarlak yapıdaysa farklı markalar(veya modeller) tercih etmelisiniz, yumurta gibi ise daha farklı. İnsanların %75-%80’ine intermadiate oval kasklar oluyor ama bu durum sizin için geçerli olmayabilir.

Alıntıyı görüntüle
Örneğin Arai kask almak istiyorsunuz ve kafa yapınız uzun (yani yumurta) Ekten de anlaşılacağı üzere signet veya profile modellerini seçmelisiniz.

Alıntıyı görüntüle
Yani sonuç olarak denemeden kask alınmaz. Mağazaya gideceksin, kaskı takacaksın, 2 dakika kafanda dursun sıkıp sıkmadığını anlarsın zaten.

2.1. Kask dış kabuğu (Asıl dayanıklı, sağlam katmanı)

Şimdi şu piyasadaki saçma kaskların, bu rehberimizde bahsi bile geçmiyor, şunların;

Alıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüle


Bu kasklar, leğen plastiğinden üretiliyor.

Dış kabuk olarak doğru sıralama diye bişey pek yok ama yine de kalite olarak sıralamaya çalışalım.

Termoplastik<Polikarbon<Kompozit Polikarbon< Fiber<Kompozit Fiber<Karbon Fiber

Şimdi arkadaşlar bu sıralama yüzde yüz doğru değil de bilgi olması açısından yaklaşık olarak yazdım.

Örneğin enduro yapacak arkadaşlar için, taş vb şeylerin üstüne düşme durumunda kompozit polikarbon malzemesi fiberden daha iyi koruyor darbe dayanımı bir tık daha iyi, ama asfaltta hem düşme hem de sürtünme sürüklenme için fiber daha dayanıklı, araziye çıkacaksanız polikarbon dış malzemeli bir kask tercih etmeli, eğer yolda sürecekseniz imkan dahilinde en iyisini karbon fiber veya kompozit fiber almalısınız.

Bir kask beğendiniz; hemen https://sharp.dft.gov.uk/ sitesine girip dış kabuk malzemesine bakıyoruz. Termoplastik ise daha iyilerini bulabilirim deyip es geçiyoruz. (Her şey bütçeye bağlı tabi)
LS2’lerin yüzde 80’i, AGV K3, K3 SV, AGV K1 gibi kasklar termoplastik. Tabi ki teknolojileri kaliteleri birbirinden farklıdır ama malzeme aynı.

Yolda kullanılacaksa bütçe de el veriyorsa kompozit fiber bir kask alınmalı. Kompozit fiberden kastım karışım fiber. Mesela HJC RPHA71 kaskın dış kabuk malzemeleri şunlar: karbon-aramid fiber, karbon fiber, glass fiber, organik dokunmamış kumaş ve doğal linen fiber içeren yeni kabuk malzemesi

Para çoktur, 2 senede bir karbon fiber kask almak maddi olarak seni üzmüyordur, karbon fiber bir kask alınmalı.

2.2. Kaskın bağlantı tipi (kaskı çene altından bağladığın kayışın tipi)

Birçok tip var en iyisi Double D Ring. Yarışçıların istisnasız hepsinin kaskının bağlantı tipi Double D.

Alıntıyı görüntüle

2.3. Köpük katmanı
Kask ile bir defa kaza yapıldığında içindeki köpük katmanı, kafanı koruyunca sertleşeceği için ikinciye korumayacaktır. Bu yüzden kask ile bir defa kaza yapılırsa (kafa yere çarpar veya darbe alırsa), o kask artık çöptür, yenisi alınması gereklidir.
Alıntıyı görüntüle
Bu kısım darbe etkisiyle incelecek ve sertleşecek. Tekrar aynı kaskı kullanırsan, o kısım artık taş kadar sert olacak ve kafanı korumayacak.

2.4. Kaskın güneş vizörü (Drop down sun visor)
Önceden şu düşüncedeydim. Kasklara güneş vizörü eklediklerinde o bölgedeki köpük kısmından çalmış oluyorlar, kaza yapıldığında başın ön kısmından darbe alınırsa etkin bir koruma sağlayamaz, bu yüzden tehlikeli diyordum. Ama şimdi ise güneşin kazaya sebep olacağı noktalarda kaza olmadan önlemek için ve görüşü gerçekten artırması açısından güneş vizörlü bir kask öneriyorum. Birinde kaza olduktan sonrasını düşünüyoruz birinde ise kazanın güneş sebepli(daha doğrusu görüş sebepli) gerçekleşmesini engellemiş oluyoruz.
61ptclmF9FL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

2.5. Aksesuar ve diğerleri
Kask gözlük takmaya uygun mu, kask interkom hoparlörleri takmaya uygun mu gibi özellikleri var mı diye bakabiliriz bunlar sizin için önemliyse. Kaza anında acil çıkarma kiti var bazı kasklarda mesela, onlardan tutup, tek hareketle kaskın pedleri çıkabiliyor.

3.Kaskın güvenlik sertifikaları.

3.1. ECE 22.05 (ve 2023 yılı itibariyle ECE 22.06 çıktı)


ECE Economic Commission for Europe kısaltması. Avrupa’da motor kullanmak istiyorsan, minimum şartları karşılayan bir kask kullanmalısın. Bu minimum güvenlik şartlarını sağlayan bütün kasklara ECE 22.05 sertifikası veriliyor. Konunun başında bahsettiğim saçma sapan kaskların bu sertifikası yok. Geri kalan bilinen tüm markaların bu sertifikası var (LS2,MT, AGV,Arai,Shoei,HJC vb hepsinin). Bu kaskları aldığında içinde kaskın içinde E3,E4 yazı yazar, o da bu ECE sertifikası hangi ülkede verildiği anlamına gelir. O ülkede verilmiş olması sadece o ülkede geçerlidir anlamında değildir, tüm avrupada geçerlidir.

3.2. DOT

Dot da ABD ulaştırma bakanlığı sertifikasıdır. Testleri ECE’nin testinden daha ağırdır. Dot sertifikası alan kask ECE yi rahatlıkla alır. Amerika onayı olduğu için avrupalı üreticilerin bu sertfikası olmayabilir. Ama bu demek değil ki onlar daha dandik kask yapıyorlar. Yani kask aldığımda ECE’si zaten olmak zorunda. Dot sertifikası da olursa daha güzel olur.

3.3. Snell sertifikası https://smf.org/cert

William Pete SNELL araba yarışçısıydı. 1956 yılında bir yarış sırasında aracı takla attı ve başına aldığı darbelerden dolayı vefat etti.

Ölüm sebebi ise kafasına aldığı darbeydi. Kafa bölgesi dışında hiçbir yerde darbeye rastlanmamıştı. O zamanların son teknolojiye sahip olan kaskı onu bu kazada koruyamamıştı. Pete’nin anısına, arkadaşlarının, meslektaşlarının ve Dr. George Snively’nin de aralarında bulunduğu bazı yarışçıların bir kısmı 1957 yılında SNELL Memorial Foundation‘u kurdu. Bu kuruluş kask teknolojilerini geliştirmeye, gerçekten koruyucu kaskların geliştirilmesini ve kullanımını teşvik etmeye yöneltmeyi amaç edinmişti. Günümüzde en üst segmentte yer alan TT, GP, F1, NASCAR gibi tehlikeli spor dallarında Snell Sertifikalı kasklar kullanmaktadır.

Kar amacı gütmeyen maddi çıkarları olmayan özel bir kuruluş bu. Snell adındaki Herhangi bir ülke veya kıtanın zorunlu bir sertifikası değil. Bu sertifikayı almak isteyen kask üreticileri, kasklarını Snell’e gönderir ve kasklarını test ettirir. Snell’in şartları çok ağırdır. Snell sadece güvenlik değil kaskın bütün koşullarını test eder. Bu sertifikayı alan kaskı gözünüz kapalı alabilirsiniz diyebiliriz, çünkü piyasada çok fazla bu sertifikayı alan kask yok.

3.4. Sharp testi (https://sharp.dft.gov.uk/)

Sharp testi size bir bilgi verebilir mesela 2 yıldız veya 1 yıldız alan bir kaskı almazsınız ama sadece sharp testi yıldızına bakılarak kask alınmamalıdır. Snell testinden geçen bir kaska 3 yıldız veren sharp, termoplastik bir kaska 5 yıldız verebiliyor. Bu kuruluş’un maddi çıkarları ile ilgili bir durum olabilir (veya olmayabilir). Kesinlikle sadece sharp testinin yıldızına bakılarak kask alınmamalı.

Mesela HJC RPHA 10 sharp testinde 3 yıldız, ama Snell sertifikası var.
Mesela Arai Quantum J sharp testinde 3 yıldız ama Snell sertifikası var.
Mesela HJC IS-17 Sharp testinde 5 yıldız ama Snell sertifikası yok.

Bunların haricinde çok güzel bir site var ama Avustralya menşeili olduğu için birçok kask bizim ülkede bulunmuyor. Bu sitede kaskların birçok özelliğini karşılaştırabilirsiniz.

https://www.motocap.com.au/products/helmets
Alıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüleAlıntıyı görüntüle



Şu ülke şartlarında bu rehbere ne kadar bakabilirsiniz bilmiyorum. En ucuz fiber bir kask 10.000 TL olmuş. Motor binmek bile pahalı bir spor veya ulaşım aracı. Paranız varsa bu rehberden faydalanın, yoksa en F/P ürünü alacaksınız yapacak bişey yok. Bu ülkede anca bu kadar. Kimseyi karşıdan yargılamamalıyız. Durumu olan var olmayan var. Benden bu şimdilik bu kadar. Daha aklıma gelen olursa rehberi güncellerim.

Herkese selamlar.
Güzel rehber olmuş, elinize sağlık. Ben de motosiklet ehliyeti aldıktan sonra kask alacağım.
 

Mr.White

80+ Bronze
Katılım
30 Temmuz 2022
Mesajlar
864
Çok güzel bir rehber olmuş, Teşekkürler.

15k bütçem var agv k5s düşünüyorum kaskı gidip denedim kalitesini çok sevdim lakin teknik detaylara çok hakim değilim sence bu fiyat bandında alınabilecek bir kask mı yoksa önerebileceğin başka bir kask var mıdır?
 

METSHEESH

80+ Platinum
Katılım
25 Mart 2020
Mesajlar
13,324
En İyi Cevap
5
Dahası  
Reaksiyon skoru
26,114
Yaş
23
İsim
Mert Metshi
İnternetten kask alınmaz dedim ya, bu sitenin mağazası İstanbul/Kadıköy/Hasanpaşa'da (Fenerbahçe stadyumu yanında, motorcular nerde dersen herkes sana gösterir) Orada birçok mağaza var Türkiyenin yanyana en büyük motorsiklet ekipman satış bölgesi diyebiliriz Hasanpaşa için.

Bu fiyat bandının birazcık üstünde HJC C10 kask cidden fiyat performans bir kask. ECE 22.06 yeni test yönetmeliğinden geçmiş, kompozit polikarbonat dış kabuk, ultraviyole A, ve UV-B korumalı vizörü ile gerçekten güzel.

Bir eksisi güneş vizörü yok.
Bu fiyat bandındaki kasklarda Double D bağlantı pek bulunmuyor. Diğer eksisi de bu.
Alıntıyı görüntüle

Alıntıyı görüntüle
tesekkur ederim hocam peki sizce drift l mi rks 125r mi
 
Yeni mesajlar Yeni Konu Aç      

SON KONULAR

Forum istatistikleri

Konular
907,020
Mesajlar
8,304,531
Üyeler
140,749
Son üye
mamih
Top Bottom