Pek çok öneri yazılmış, ben ek olarak detay vererek anlatmak istiyorum çünkü çok fazla değişken var bu konuda;
1. Altyapı sağlayıcısı:
Fiber kabloyu çeken firma talep kabul edebilir de etmeyebilir de. Türksat mesela asla talep kabul etmiyor(istisnalar harici), planlama nasıl yapıldıysa o şekilde bir döşeme yapılıyor. Türk Telekom ve Turkcell talep kabul edebiliyor fakat orda da bir çok başlık var.
a) Bina Yaşı: Eğer eski bir binanız varsa gelme ihtimali epey düşüyor, gelen ekibin ilk sorduğu şey "Kablo kanalı nerede?" oluyor. Özellikle bir dönüşüm söz konusu ise istediğiniz imzayı toplayın, devamlı erteliyorlar talebinizi.
b) Müşteri Havuzu: Eğer firmanın o bölgede(mahalle-sokak) öncesinde çok müşterisi yoksa, müşterileri genel olarak yaşlı veya daha ucuz paketleri tercih ediyorsa o bölgeye de gelmeye kolay kolay ikna olmuyorlar.
c) İzinler: Bu kısım tam bir keşmekeş, bazı yerler için fiber planlaması çoktan yapılmış izinler bir firma tarafından alınmış fakat hiçbir işlem yapılmamış atıl beklerken, bazı yerlerde de bürokrasinin engelleri işleri karmaşıklaştırıyor. Eğer her şey güzel giderse belediyeler genelde 5-6 ay içinde kazıya müsaade ediyor.
d) Mevcut Altyapı: Eğer kaza eseri biraz iyi bir vdsl varsa o bölgede (mahalle-sokak) veya çevresinde öncelik sıralamasında sıra düşüyor direkt.
e) Konum: Burada avantaj hep gecekondu, şehrin genişleme yerlerinden tarafta. Eski yerleşim yerleri ve merkezi yerler altyapı olmasa dahi kazım zorluğu, devamlı çakışan yetkiler, diğer eski altyapıların getirdiği karmaşa sebebiyle(yukarıda bir de tramvay geçişinden bahsedilmiş ki deveye hendek atlatmak oradan kazı izni almaktan kolaydır) firmalar altyapı için ekip yönlendirmeyi geçtim bunu oturup plana bile almazlar, en azından yakın zamanda.
2. Nasıl bir fiber geldi:
Şimdi burada bahsi geçen adrese dağıtımdan gelen dal ne kadarlık bir bant genişliği planlanarak getirilmiş, Kutu kodu nedir, toplam port sayısı/hane sayısı nasıl planlanmış, switch bant genişliği gibi sorular sorulabilir. Çünkü fiber diye bahsettiğimiz şey temelde hız sorununu çözüyor, bant genişliği tarafında xDSL kuralları geçerli. Eğer genişlemeye müsait bir sistem kurulmuşsa bunun için talebe gerek yok zaten, firma bununla ilgili planlamayı çoktan yapmıştır, size gelmezsem sonraki plan dönemi için başvuruda bulunabilirsiniz.
3. Çalışan Ekibin yoğunluğu:
Kapsamlı bir altyapı dönüşümü varsa işlemler uzar ve sizin bölgenize sonradan tekrar uğrarlar. Türkiyede genelde altyapı çalışması kademe kademe ilerliyor. Önce kaba kablolama yapılıyor, şanslıysanız ve bu kablo hattının üzerindeyseniz(aynı cadde, sokak) iyi bir ihtimalle size de uğrarlar fakat bu hattı hemen dallandırmazlar. Lokal omurga oturduktan sonra yukarıdaki değişkenler tutuyor, ekip sayısı yeterli veya işleri çok değilse dallandırma yapılıyor.
Yukarıda yazdığım maddeler biraz iç içe geçse de kabaca prosedürlerin nasıl işlediğine dair bilgilendirmiştir. Bunun ışığında yapmanız gereken önce altyapı sağlayıcısını öğrenmek, bundan sonra sistemlerini(kutu, kablolar, ekip aracı varsa çalışan o bile) fotoğraflayın çünkü ilk etapta iletişime geçeceğiniz pek çok kimsenin orada altyapı olduğundan veya döşendiğinden haberleri olmayabilir. İsteğinizi ne kadar detaylandırırsanız bu kabul konusunda işinizi o kadar kolaylaştırır. Sonrasında en yakın ilgili şubeye (bayilere falan gitmeyin) veya bölge müdürlüğüne gidin. Burada topladığınız bilgileri paylaşın ve kurdukları sistemin detaylarını, planlarını öğrenin. Eğer sonunda sizin adresiniz içinde bulunduğumuz planlama dönemine/yılına dahil değilse bir sonraki dönem için hazırlık yapın. Önce apartmanınızı ikna edin, fiber paketlere geçmeye teşvik edin, kentsel dönüşüm/yıkıp yeniden yapma gibi bir durumunuz varsa bunu netleştirin apartman/site olarak. Eğer siteyseniz eliniz daha güçlüdür, değilseniz sokağınızı ikna etmek bir sonraki adım. Yıkıp yeniden yapma durumunda mutlaka yeni projenize fiber için kablo kanalı ekletin, fiber dönüşümü için apartman girişi, pano, elektrik tesisatı planlamaya çalışın. Sonra sokağınızı ikna etmek için çevre apartmanlara haber salın, mahallenizi ikna etmek için muhtarınızla görüşün, imzalarınızı da toplamaya başlayın bu sıralarda. İSS'den broşür alıp apartmanlara dağıtabilirsiniz. Bu esnada da mahalle olarak bireysel başvurularınızı BTK'ya, Ulaştırma, Haberleşme ve Altyapı Bakanlığına(bu ikiliye mevcut altyapıdan yakınarak yazmanız yine avantajınıza olur, güzelce yazılmış şikayet dilekçeleri her zaman işe yarar) ve İSS'lere yapabilirsiniz. Yine bireyler telefonla müşteri hizmetlerini darlayabilir. Herkes 1 kere arasa ve kayıt oluştursa bu da dikkat çeker firma tarafında. Tüm bunlar sonrasında da devamlı olarak geri dönüş kanallarını kontrol edin, firmalar genelde 1-2 kere arayıp yoklarlar açmaz, geri dönüş sağlamazsanız kaydı kapatıp kaldırırlar veya askıya alırlar. O nedenle bu iş hem yoğun talep hem de sıkı takip istiyor.
Sonuç olarak bunca efor üstüne size fiber gelmese dahi mevcut altyapınızı geliştirmek için İSS'ler bir takım adımlar atacaktır. Bant genişliğiniz, gecikme süreleriniz iyileşecektir.