Arkadaşlar, öncelikle herkese hayırlı akşamlar. Başlamadan önce biraz geçmişe değinmek istiyorum. Intel, zamanında 6. neslin kralı hatta kendisinden iki yıl sonra çıkan R7 2700X’ten bile üstün olan Core i7 6950X’i çıkardığında, çekirdek performansları günümüzdeki verimlilik çekirdekleri gibi FPS düşüren unsurlar barındırmıyordu.
Her yıl yeni işlemci çıkarmak yerine, belirli bir soket standardı belirlenip her iki yılda bir yeni işlemci geliştirilse, bu hem teknolojik sıçramaları yakalamak için uygun bir zemin hazırlar hem de işlemcilerin evrimleşmesi için yeterli süreyi tanır.
Benim kafamda HEDT (High-End Desktop) kralı olabilecek bir işlemci modeli var. Ancak günümüz kısıtlamaları ve Intel’in bütçesel zorlukları nedeniyle bunun ne kadar mümkün olacağını bilemiyorum. Bu işlemci:
24 çekirdekten oluşuyor ve tamamı performans çekirdeği.
100 MHz * 48 çarpanla çalışabiliyor.
Ancak base clock olarak kendisini donanımsal düzeyde 4.2 GHz olarak gösteriyor.
Yani diğer işlemcilerin verimlilik çekirdekleriyle ulaşamadıkları frekans, bu işlemci için temel frekans oluyor. Yazılım ve donanımın birlikte hatasız çalışması gerekiyor. Neden? Çünkü 24 performans çekirdeği, günlük kullanımda örneğin video izlerken yük altında olmasa bile, verimlilik çekirdeklerine sahip bir işlemciye kıyasla daha fazla ısı üretecektir.
Bu nedenle Extreme anakartlar üzerinden açılabilecek özel bir güç ve görev dağılım ayarı gerekecek. Çekirdekleri asla devre dışı bırakmayacak ama gerektiğinde ısınan çekirdekleri 12’ye 12 şeklinde rotasyona sokarak geçici olarak dinlendirecek. Bu sayede hiçbir çekirdek kapanmadan ısı dengesi sağlanacak.
Boost clock olarak ise, işlemcinin kendi çarpan sınırı nedeniyle tüm çekirdekler 4.8 GHz'e kadar çıkabilecek. Frekans farkının az olması, özellikle 14900K gibi ısınan işlemcilerin önüne geçmesini sağlar. İzlek sayısından çok, çekirdek başına performans bu noktada daha öncelikli hale gelir.
İşlemci, AMD'nin oyun modundaki gibi sadece 24 izleğe sahip olacak. “Peki neden performans çekirdekleri olduğu halde her çekirdeğe iki izlek düşmüyor?” diyebilirsiniz. Bunun sebebi, Intel’in önceki hatalarına düşmemesini istemem. Gerçi böyle bir adımı atacaklarından da emin değilim. İzlekler sanal makineler ve emülatörler için elbette önemli, fakat 140 ila 180W arasında çalışan uzun ömürlü bir işlemcide birkaç FPS artışı için fazladan izlek zorlaması bana göre gereksiz olur. Bırakalım işlemci stabil çalışsın, ısınmasın.
AMD'nin 3D V-Cache (X3D) mimarisine karşılık olarak, bu işlemcide:
L1: 256KB,
L2: 1MB,
L3: 3MB önbellek her çekirdeğe ayrılmalı.
Intel düşük önbellekli işlemciler üretse de, bu artık bir bahane olmamalı.
Kullanım senaryosu olarak düşündüğümüzde, bir yayıncının bu işlemciyi 7 yıl aktif kullanması hâlinde bile güncelliğini ve gücünü kaybetmemesi gerekiyor. CS2 tarafında Ultra Lake ile X3D işlemciler arasındaki FPS farkının çekirdek sayısından çok önbellekten kaynaklandığı zaten bariz.
Sonuç olarak gerekli olan şeyler:
Intel'in ana geliştirici ekibinden bağımsız bir ekip tarafından, her iki yılda bir yeni Extreme işlemci üretilmesi.
Daha fazla zamana sahip olacak bu ekibin, tek bir soketi 8 yıl destekleyecek şekilde optimize etmesi. En az 4 farklı işlemci desteği şart.
Yüksek PCIe hat sayısı. Bence en az 24 adet PCIe 5.0 ve 20 adet PCIe 3.0 hattı zorunlu olmalı.
Ve en önemlisi: Artık bir oyun işlemcisinin Quad Channel DDR5 desteğine sahip olması gerekiyor. Intel XMP ile bu destek en az 8200 MHz seviyesinde başlamalı.
Her yıl yeni işlemci çıkarmak yerine, belirli bir soket standardı belirlenip her iki yılda bir yeni işlemci geliştirilse, bu hem teknolojik sıçramaları yakalamak için uygun bir zemin hazırlar hem de işlemcilerin evrimleşmesi için yeterli süreyi tanır.
Benim kafamda HEDT (High-End Desktop) kralı olabilecek bir işlemci modeli var. Ancak günümüz kısıtlamaları ve Intel’in bütçesel zorlukları nedeniyle bunun ne kadar mümkün olacağını bilemiyorum. Bu işlemci:
24 çekirdekten oluşuyor ve tamamı performans çekirdeği.
100 MHz * 48 çarpanla çalışabiliyor.
Ancak base clock olarak kendisini donanımsal düzeyde 4.2 GHz olarak gösteriyor.
Yani diğer işlemcilerin verimlilik çekirdekleriyle ulaşamadıkları frekans, bu işlemci için temel frekans oluyor. Yazılım ve donanımın birlikte hatasız çalışması gerekiyor. Neden? Çünkü 24 performans çekirdeği, günlük kullanımda örneğin video izlerken yük altında olmasa bile, verimlilik çekirdeklerine sahip bir işlemciye kıyasla daha fazla ısı üretecektir.
Bu nedenle Extreme anakartlar üzerinden açılabilecek özel bir güç ve görev dağılım ayarı gerekecek. Çekirdekleri asla devre dışı bırakmayacak ama gerektiğinde ısınan çekirdekleri 12’ye 12 şeklinde rotasyona sokarak geçici olarak dinlendirecek. Bu sayede hiçbir çekirdek kapanmadan ısı dengesi sağlanacak.
Boost clock olarak ise, işlemcinin kendi çarpan sınırı nedeniyle tüm çekirdekler 4.8 GHz'e kadar çıkabilecek. Frekans farkının az olması, özellikle 14900K gibi ısınan işlemcilerin önüne geçmesini sağlar. İzlek sayısından çok, çekirdek başına performans bu noktada daha öncelikli hale gelir.
İşlemci, AMD'nin oyun modundaki gibi sadece 24 izleğe sahip olacak. “Peki neden performans çekirdekleri olduğu halde her çekirdeğe iki izlek düşmüyor?” diyebilirsiniz. Bunun sebebi, Intel’in önceki hatalarına düşmemesini istemem. Gerçi böyle bir adımı atacaklarından da emin değilim. İzlekler sanal makineler ve emülatörler için elbette önemli, fakat 140 ila 180W arasında çalışan uzun ömürlü bir işlemcide birkaç FPS artışı için fazladan izlek zorlaması bana göre gereksiz olur. Bırakalım işlemci stabil çalışsın, ısınmasın.
AMD'nin 3D V-Cache (X3D) mimarisine karşılık olarak, bu işlemcide:
L1: 256KB,
L2: 1MB,
L3: 3MB önbellek her çekirdeğe ayrılmalı.
Intel düşük önbellekli işlemciler üretse de, bu artık bir bahane olmamalı.
Kullanım senaryosu olarak düşündüğümüzde, bir yayıncının bu işlemciyi 7 yıl aktif kullanması hâlinde bile güncelliğini ve gücünü kaybetmemesi gerekiyor. CS2 tarafında Ultra Lake ile X3D işlemciler arasındaki FPS farkının çekirdek sayısından çok önbellekten kaynaklandığı zaten bariz.
Sonuç olarak gerekli olan şeyler:
Intel'in ana geliştirici ekibinden bağımsız bir ekip tarafından, her iki yılda bir yeni Extreme işlemci üretilmesi.
Daha fazla zamana sahip olacak bu ekibin, tek bir soketi 8 yıl destekleyecek şekilde optimize etmesi. En az 4 farklı işlemci desteği şart.
Yüksek PCIe hat sayısı. Bence en az 24 adet PCIe 5.0 ve 20 adet PCIe 3.0 hattı zorunlu olmalı.
Ve en önemlisi: Artık bir oyun işlemcisinin Quad Channel DDR5 desteğine sahip olması gerekiyor. Intel XMP ile bu destek en az 8200 MHz seviyesinde başlamalı.