Osmanlı ve Bilim Karşıtlığı.

Durum
Bu konu kilitlenmiştir.
Katılım
12 Nisan 2025
Mesajlar
91
Reaksiyon skoru
26
BİLİM VE OSMANLI..
* 1600’lü yıllarda Osmanlı medresesinde fen bilimleri ve matematik öğretiminin meşru olup olmadığı tartışılıyordu.
Avrupa’da Harvey kan dolaşımını;
Toriçelli, cıvalı barometreyi buldu.
-
* 1600’lü yıllara gelmeden Takiyüddin’in yaptığı ve Avrupa’da benzeri olmayan gözlemevi Kadızadelerin “Uğursuzluk getirir, yıkılmalıdır.” şeklindeki kışkırtmalarıyla yıkıldı.
Alman Kepler güneş sistemi yasalarını keşfetmişti.
-
* 1600’lü yıllarda Osmanlıda Hızır peygamberin sağ olup olmadığı tartışılıyordu.
Avrupa’da Gueriche ilk jeneratörü; Thomas Savery de ilk buharlı makineyi yaptı.
-
* 1600’lü yıllarda Osmanlıda Hazreti peygambere saygı olsun diye “Sallallahu aleyhi vesellem” demenin gerekip gerekmediği tartışılıyordu.
Avrupa’da Pascal, ilk hesap makinesini; Newton, yerçekimi yasasını buldu.
-
* 1700’lü yıllarda Osmanlıda Hz. peygamberin anne ve babasının mümin kabul edilip edilmeyeceği tartışılıyordu.
Avrupa’da Newton, ”Optik” adlı kitabını yayımladı.
Volta, ilk elektrik bataryasını yaptı.
-
* 1700’lü yıllarda Osmanlıda firavunun imanla ölüp ölmediği tartışılıyordu.
Avrupa’da J.Watt, uzun süreli çalışan buharlı makineyi yaptı;
Montgolfier kardeşler ilk uçan balon yolculuğunu gerçekleştirdiler.
-
* Osmanlı bu yüzyıllarda Muhyiddin Arabî’nin Şeyh-i Ekber (Büyük Şeyh) kabul edilip edilmeyeceğini tartışırken
Avrupa’da Trevithick, ray üzerinde giden ilk treni (1804) yaptı.
-
* Bu yüzyıllarda Osmanlı kahve ve tütünün haram olup olmadığını tartışırken
Avrupalı stetoskobu ( Kalp ve akciğer dinleme cihazı,1816) bulmuş;
Ampere, elektrik akımını ölçen ampermetreyi yapmış,
Faraday, elektromanyetik kuramları geliştirmişti.
-
* Bu yüzyıllarda Osmanlı ezanı güzel sesle okumanın gerekli olup olmadığını tartışırken;
Avrupalı Londra’da ilk yer altı trenini (metro) (1863) yapmış;
Plante, kurşunlu akümülatörü(1859) ;
Graves Otis ise asansörü bulmuştu.
-
* Bu yüzyıllarda Osmanlı medresesi Yezit’e lanet etmenin gerekip gerekmediğini tartışırken
Batı’da Cooke ve Wheatstone ilk elektrikli telgrafı buldu.
-
* Kanuni’den sonra yozlaşmaya başlayan Osmanlı medresesi türbelerin ziyaret edilip edilmeyeceğini tartışırken
Batı’da Lavoisier (1781) kimyaya nicel yöntemleri yerleştiriyor, kütlenin korunumu yasasını buluyordu.
-
* Bu tarihlerde Osmanlı medresesi, kandillerde toplu olarak namaz kılınıp kılınamayacağını tartışırken
Batı’da Avogadro Birleşen Hacim Oranları Yasası’nı buluyor (1811) ve kimyada yeni bir çığır açıyordu.
-
* Yozlaşan ve gittikçe geriye giden medrese “Selamlaşırken eğilmeli mi?” gibi (!) çok önemli bir soruya yanıt ararken
Batı’da J.J.Thomson atomun yapısındaki elektronları keşfediyordu.
-
Osmanlı okyanuslara dayanıklı gemi yapamadı; ikincisi yobazlara dayanıklı bir kafa yapısı geliştirecek felsefe oluşturamadı. Yani Osmanlıyı her şeyden önce, ama her şeyden önce FELSEFEDEN VE BİLİMDEN uzak olmak, TASAVVUF ve TARİKATLARA SAPLANMAK yıktı.
 
Merak ediyorumda niye bu kadar bos yapmissin amacin ney senin ?

Hayir anlatiyon tarafsiz ve duzgun sekilde anlat gidip o donemde ki osmanli gelisimleri yerine osmanlinin sorunlarini cimbizla secip sonra karsilastirma yapamak icinde o donemde o ovdugun avrupalilarin yaptigi cok daha buyuk kotulukleri ve yanlislari gormezden gelip sadece basarilarini alip karsilastirirken gercekten ne dusunuyordun ?

Bu yaptiginla sadece beyinsiz sosyal medyada her gordugune inanan arastirmayan tarihi gercekleri bilmeyen vasifsiz insanlarin aklina karistirirsin o kadar

Ateist veya benzeri bir inanca sahip oldugunu ve bu konuyuda niye actigini soylememe de gerek yok herhalde cok belli zaten
 
Merak ediyorumda niye bu kadar bos yapmissin amacin ney senin ?

Hayir anlatiyon tarafsiz ve duzgun sekilde anlat gidip o donemde ki osmanli gelisimleri yerine osmanlinin sorunlarini cimbizla secip sonra karsilastirma yapamak icinde o donemde o ovdugun avrupalilarin yaptigi cok daha buyuk kotulukleri ve yanlislari gormezden gelip sadece basarilarini alip karsilastirirken gercekten ne dusunuyordun ?

Bu yaptiginla sadece beyinsiz sosyal medyada her gordugune inanan arastirmayan tarihi gercekleri bilmeyen vasifsiz insanlarin aklina karistirirsin o kadar

Ateist veya benzeri bir inanca sahip oldugunu ve bu konuyuda niye actigini soylememe de gerek yok herhalde cok belli zaten
17-19. Yy gelişmelerinide sen say cevabın haklı olsun
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

Türkler kadar kendi ecdadını kötülemeye çalışan başka bir millet yok
Türkler kadar geçmişinden ders çıkarmayan, eleştri kaldıramayan, geçmişini kutsallaştıran başka bi millet yok desek daha doğru olur
 
BİLİM VE OSMANLI..
* 1600’lü yıllarda Osmanlı medresesinde fen bilimleri ve matematik öğretiminin meşru olup olmadığı tartışılıyordu.
Avrupa’da Harvey kan dolaşımını;
Toriçelli, cıvalı barometreyi buldu.
-
* 1600’lü yıllara gelmeden Takiyüddin’in yaptığı ve Avrupa’da benzeri olmayan gözlemevi Kadızadelerin “Uğursuzluk getirir, yıkılmalıdır.” şeklindeki kışkırtmalarıyla yıkıldı.
Alman Kepler güneş sistemi yasalarını keşfetmişti.
-
* 1600’lü yıllarda Osmanlıda Hızır peygamberin sağ olup olmadığı tartışılıyordu.
Avrupa’da Gueriche ilk jeneratörü; Thomas Savery de ilk buharlı makineyi yaptı.
-
* 1600’lü yıllarda Osmanlıda Hazreti peygambere saygı olsun diye “Sallallahu aleyhi vesellem” demenin gerekip gerekmediği tartışılıyordu.
Avrupa’da Pascal, ilk hesap makinesini; Newton, yerçekimi yasasını buldu.
-
* 1700’lü yıllarda Osmanlıda Hz. peygamberin anne ve babasının mümin kabul edilip edilmeyeceği tartışılıyordu.
Avrupa’da Newton, ”Optik” adlı kitabını yayımladı.
Volta, ilk elektrik bataryasını yaptı.
-
* 1700’lü yıllarda Osmanlıda firavunun imanla ölüp ölmediği tartışılıyordu.
Avrupa’da J.Watt, uzun süreli çalışan buharlı makineyi yaptı;
Montgolfier kardeşler ilk uçan balon yolculuğunu gerçekleştirdiler.
-
* Osmanlı bu yüzyıllarda Muhyiddin Arabî’nin Şeyh-i Ekber (Büyük Şeyh) kabul edilip edilmeyeceğini tartışırken
Avrupa’da Trevithick, ray üzerinde giden ilk treni (1804) yaptı.
-
* Bu yüzyıllarda Osmanlı kahve ve tütünün haram olup olmadığını tartışırken
Avrupalı stetoskobu ( Kalp ve akciğer dinleme cihazı,1816) bulmuş;
Ampere, elektrik akımını ölçen ampermetreyi yapmış,
Faraday, elektromanyetik kuramları geliştirmişti.
-
* Bu yüzyıllarda Osmanlı ezanı güzel sesle okumanın gerekli olup olmadığını tartışırken;
Avrupalı Londra’da ilk yer altı trenini (metro) (1863) yapmış;
Plante, kurşunlu akümülatörü(1859) ;
Graves Otis ise asansörü bulmuştu.
-
* Bu yüzyıllarda Osmanlı medresesi Yezit’e lanet etmenin gerekip gerekmediğini tartışırken
Batı’da Cooke ve Wheatstone ilk elektrikli telgrafı buldu.
-
* Kanuni’den sonra yozlaşmaya başlayan Osmanlı medresesi türbelerin ziyaret edilip edilmeyeceğini tartışırken
Batı’da Lavoisier (1781) kimyaya nicel yöntemleri yerleştiriyor, kütlenin korunumu yasasını buluyordu.
-
* Bu tarihlerde Osmanlı medresesi, kandillerde toplu olarak namaz kılınıp kılınamayacağını tartışırken
Batı’da Avogadro Birleşen Hacim Oranları Yasası’nı buluyor (1811) ve kimyada yeni bir çığır açıyordu.
-
* Yozlaşan ve gittikçe geriye giden medrese “Selamlaşırken eğilmeli mi?” gibi (!) çok önemli bir soruya yanıt ararken
Batı’da J.J.Thomson atomun yapısındaki elektronları keşfediyordu.
-
Osmanlı okyanuslara dayanıklı gemi yapamadı; ikincisi yobazlara dayanıklı bir kafa yapısı geliştirecek felsefe oluşturamadı. Yani Osmanlıyı her şeyden önce, ama her şeyden önce FELSEFEDEN VE BİLİMDEN uzak olmak, TASAVVUF ve TARİKATLARA SAPLANMAK yıktı.
Osmanlı başta gayet bilime ve ilime önem veren bir ülke idi, bir yerden sonra bazı padişahların aldığı belli kararlar sonucu yeni nesil iyi yetişemedi, onlar da sonraki nesili daha da kötü yetiştirdi, zamanında bilimde ve teknolojide öncü olan, Avrupa dini meselelere saplanmışken her konuda iyi konumda olan Osmanlı gelişmeyi bıraktı, Avrupa ise tersine dinde reformlar yaptı bilime odaklandı. Birkaç yüzyıl sonra meseleye uyandılar da o zaman Osmanlı dönüşü olmayan düzeyde geriye düşmüştü zaten. Osmanlı geç bile yıkıldı aslında, Avrupalı ülkeler Osmanlıyı kendi aralarında paylaşamadığı için süreç baya uzadı.

Tabi bunlar benim fikrim.
 
Osmanlı zamanında piramitleri bile incelemedi İngilizler gelince inceledi
 
Rönesans döneminden önceki avrupayı da anlatsana kanki ya
Rönesans’tan önceye gitmeye hiç gerek yok kanki, tam da o arkadaşın öve öve bitiremediği 1600'lü yıllarda Avrupa’da ne dönüyordu ben sana kısaca özetleyeyim:
  • Cadı Avı Vahşeti: Rönesans'ın göbeğinde, 1560-1650 arasında Avrupa'da toplu cinnet yaşanıyordu. Çoğunluğu yaşlı, dul veya şifacı olan on binlerce masum kadın 'Şeytan'la işbirliği yapıyor, fırtına çıkarıyor' diye kazıklara bağlanıp diri diri yakıldı.

  • Yasal Tecavüz ve Pedofili (1600-1800'ler): Amerika ve Avrupa sömürgelerinde siyahiler "mal" sayıldığı için, beyaz aristokratların siyahi kadınlara ve küçük yaştaki çocuklara tecavüz etmesi tamamen yasal bir haktı.

  • İnsan Hayvanat Bahçeleri (1800-1900'ler): Paris, Londra ve Brüksel'de, Afrika'dan kaçırılan çıplak yerli kadın ve çocuklar kafeslere konup "Hayvanat Bahçesi" olarak sergilendi; Avrupalılar para verip izledi.

  • Belçika Kongosu Katliamı (1885-1908): Belçika Kralı 2. Leopold, Kongo'yu kendi kişisel mülkü yaptı. Kauçuk toplama kotasını dolduramayan yerli çocukların, kadınların ve erkeklerin ellerini ve ayaklarını baltalarla kestirdi. Sırf bu vahşet yüzünden 10 milyondan fazla insan işkenceyle ve katledilerek öldü.

  • Engizisyon Terörü: 1600'de Giordano Bruno evren sonsuz dediği için Roma'da diri diri yakıldı; 1633'te Galileo 'Dünya dönüyor' dediği için zindana atılmakla tehdit edilip ömür boyu ev hapsine mahkûm edildi.

  • Din Adına Katliam (Otuz Yıl Savaşları): 1618-1648 arasında Katolikler ve Protestanlar din adına birbirini boğazladı. Sırf bu mezhep savaşında Avrupa nüfusunun %20'si (yaklaşık 8 milyon insan) kılıçtan geçirildi veya açlıktan öldü.

  • Köle Ticareti ve Sömürge: Aydınlanma Çağı dedikleri 1700'lerde, Avrupalı devletler Afrika'dan milyonlarca siyahiyi hayvan gibi zincirleyip gemilerle Amerika'ya taşıyor, köle olarak satıyor ve din adına katlediyordu.

  • Pislik ve Veba: Aynı yüzyıllarda Paris ve Londra gibi başkentlerde kanalizasyon yoktu, insanlar dışkılarını pencereden sokağa fırlatıyordu. Parfüm ve topuklu ayakkabı bu pislik kokusundan kaçmak için icat edildi, pislikten çıkan veba milyonları kırdı.

    Daha fazla sayayim mi ???
Yani Rönesans'tan önceye gitmeye gerek yok; her şey gözümüzün önünde, o kadar uzak bir tarihte de değil. Ama işte böyle ucubelere bunu anlatamazsın reis, boş ver.

(Not: Ben ingilzice klavye kullandigim yani turkce harfler olmadigi icin ve Hzili yazdigim icin yazim hatalari oldu baya bu yuzden AI ile yazdigim metni duzelttim yani Sonra AI cevabi diye alamasinlar diye not dusuyorum buraya)
 
17-19. Yy gelişmelerinide sen say cevabın haklı olsun

Ben sizin yapay zeka botunuz muyum kardeşim? Niye her şeye cevap vererek, 'İki saat yazdıklarım doğru mu yoksa yanlış mı hatırlıyorum?' diye emin olmak için tekrar detayları araştırayım? Veya uzun uzun onlarca satır metin yazıp bileklerimi, parmaklarımı yorup; sonra çok uzun olduğunu fark edip okumayacağınızı bildiğim için yapay zekaya atıp 'Bunu daha akıcı, net ve kısa yap' diyeyim? (Ki denemeler sonucunda aldığım en kayıpsız sonuç bile yazdığım önemli şeylerin en az %20'sini siliyor, es geçiyor vs.)

Buraya yapıştırayım, sonra siz hiç araştırmadan gidip yapay zekaya 'Buna karşı cevap yaz' deyip saçma sapan şeyler yazdığınızda, tekrar size hatalarınızı belirtip tartışarak zaman mı kaybedeyim? Veya 2-3 tane beyinsiz gelip, saçma ve alakasız, beyinsiz varlık seviyesindeki yorumlar yaptığında onlara cevap verip tartışarak kendimi kanser mi edeyim? Gerek yok.

(Daha önce kaç defa bu hatayı yaptım OKB takıntımdan ötürü, o yüzden artık uzatıp tartışmıyorum. Hatta eğer OKB olmasaydı bunu da yazmaz, sana cevap bile verip zaman kaybetmezdim.)
 
Kolpaya devam kral.
 
Ben sizin yapay zeka botunuz muyum kardeşim? Niye her şeye cevap vererek, 'İki saat yazdıklarım doğru mu yoksa yanlış mı hatırlıyorum?' diye emin olmak için tekrar detayları araştırayım? Veya uzun uzun onlarca satır metin yazıp bileklerimi, parmaklarımı yorup; sonra çok uzun olduğunu fark edip okumayacağınızı bildiğim için yapay zekaya atıp 'Bunu daha akıcı, net ve kısa yap' diyeyim? (Ki denemeler sonucunda aldığım en kayıpsız sonuç bile yazdığım önemli şeylerin en az %20'sini siliyor, es geçiyor vs.)

Buraya yapıştırayım, sonra siz hiç araştırmadan gidip yapay zekaya 'Buna karşı cevap yaz' deyip saçma sapan şeyler yazdığınızda, tekrar size hatalarınızı belirtip tartışarak zaman mı kaybedeyim? Veya 2-3 tane beyinsiz gelip, saçma ve alakasız, beyinsiz varlık seviyesindeki yorumlar yaptığında onlara cevap verip tartışarak kendimi kanser mi edeyim? Gerek yok.

(Daha önce kaç defa bu hatayı yaptım OKB takıntımdan ötürü, o yüzden artık uzatıp tartışmıyorum. Hatta eğer OKB olmasaydı bunu da yazmaz, sana cevap bile verip zaman kaybetmezdim.)
Kral bu kadar evham yapacağına bildiğini paylaşsaydın hiç yoktan. Narin bileklerin dolma parmakların gene yoruldu değerli vaktin gene gitti ne anladım bu işten😂
 
ulan bir suru musluman bilim adami var musluman yazik sana
 
beyler bu konularda biraz bilgim var 2 cümlede özetleyeyim osmanlı kanuni sonrası dönemde devlet içi iskanı sağlayamamış devşirmeler otorite sahiplerinden daha yobazlaşmış ve güç yetirememişler yenilenememin büyük sebebi yeniçeri kapıkulu sistemi yakın dönemde abdülmecid ve 2.mahmut dışı reform getiren yokki zaten onların döneminde ıslahat fermanı var ayrıca bizim milletin kapasitesi bu ki olmuyor Atatürk bile zar zor yaptı etti ilk patlağıda kendi parti üyelerinden geldi :D işin özü imam ossursa cemaat s.... ama bu konunun sahibi tam bir dallama kusura bakmasın
 
Durum
Bu konu kilitlenmiştir.
Geri
Top