Heath Ledger
80+ Silver
- Katılım
- 23 Mart 2020
- Mesajlar
- 2,441
Dahası
- Reaksiyon skoru
- 1,649
- İsim
- Heath Ledger
Elektrikli arabalar her ne kadar 0 emisyon nedeniyle gelecekte yaygın olarak kullanılması öngörülse de gelecekte bizleri bekleyen tehditler var. Bu sorunları tek tek ele almak istedim. Sizlerin de bu konu hakkındaki görüşlerini merak ediyorum.
1. Ekonomik Sıkıntılar
Elektrikli araçlar bildiğiniz üzere yüksek fiyatlar ile satışa çıkıyor. Renault'un Zoe modeli 0 olarak 729.000₺ ye satılıyor. Ona benzer olarak Renault Clio, Zoe'den daha geniş olmasına rağmen 386.900 ₺ ile satışta. Buna ek olarak Bir elektrikli aracın bataryası kullanıma göre ortalama 10-20 yıl arası gidiyor ve ortalama bir batarya değişim fiyatı 13.000-20.000$ arasında değişiyor. Yanlış görmüyorsunuz, Dolar. Şimdi bir düşünelim. Elektrikli arabalara hevesim olduğunu ve bundan dolayı Renault Zoe aldığımızı varsayalım. Daha sonra 15 yıl boyunca bu aracı kullandığımızı ve bataryasının değişmesi gerektiğini düşünelim. Yaklaşık olarak da fiyatı 15.000$ olarak alalım. 15 sonra 15.000$. Yani senede 1000$ eder. Bunu da Türk lirasına çevirirsek yaklaşık senelik 17.000₺ eder. Sözde elektrikli arabayı aldıktan sonra yakıt masrafı olmayan bir elektrikli araba. Şimdi diyebilirsiniz "0 arabayı alırım, 5-10 sene sonra satarım, batarya değişimi ile uğraşmam ve param cebimde kalır" diye. Ancak önümüzdeki yıllarda bu durum daha da gündeme geldikçe kimse 5-10 yıllık elektrikli araçları almak istemeyecek. Yani bu araçların 2. el piyasası neredeyse ölü durumda olacak. Böyle bir durumda Elektrikli araba almak pek mantıklı gözükmüyor. Bunun ana sebebi ise "batarya" fiyatının çok fazla olması. Bu sorunun çözülmesi için Tesla'nın yaptığı gibi Gigafactory'ler kurulup sadece batarya üretimine odaklanmak olacaktır. 1. Ekonomik Sıkıntılar
2. Çevresel Sıkıntılar
Üstte bahsettiğim bataryanın tek sıkıntısı fiyatı değil malesef. 10-20 yıl kullanılan bataryalar malesef geri dönüştürülemiyor. Bu da kimyasal atıkların git gide daha da artacağı anlamına geliyor. Elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla bu atık bataryaların oluşturacağı kirlilik belli bir seviyeden sonra içten yanmalı motorlardaki egzoz gazlarından çıkan gazlardan daha zararlı hale gelebilir. Nasıl egzoz gazları için Emisyon standartları (Euro 4 - Euro 5 - Euro 6 vs.) varsa bu atık bataryalar için de otomobil markalarının bir çözüm bulması gerekiyor.Buna ek olarak bataryalar enerji ile doluyor. Eğer elektrikli arabalar yaygınlaşırsa otomobiller için de fazladan enerjiye ihtiyacımız olacak. Ve eğer biz bu enerjiyi yenilenebilir kaynaklardan elde edemezsek yani nükleer olarak enerji üretmeye çalışırsak çevreye bir de bu yönden zarar vermiş olacağız.
Açıkçası bundan 7-8 yıl önce elektrikli araçlara olan ilgim konunun içerisine ne kadar girersem beni kendinden o kadar soğuttu. Çoğu otomobil üreticisinin içten yanmalı motorlardan uzaklaştığını ve elektrikli araçlara doğru yöneldiğini görmek beni biraz ürkütüyor.
Şahsi görüşümü soracak olursanız Elektrikli araçlar geçiş dönemi araçları olacaktır. Gelecekte ise Hidrojen ile çalışan araçlar otomobil sektörürün zirvesi olacaktır. Eğer isterseniz Hidrojen ile çalışan arabalar hakkında bir yazı yazabilirim.
NOT: Otomotiv Mühendisliği Öğrencisiyim
Şahsi görüşümü soracak olursanız Elektrikli araçlar geçiş dönemi araçları olacaktır. Gelecekte ise Hidrojen ile çalışan araçlar otomobil sektörürün zirvesi olacaktır. Eğer isterseniz Hidrojen ile çalışan arabalar hakkında bir yazı yazabilirim.
NOT: Otomotiv Mühendisliği Öğrencisiyim