Neler Yeni

[Rehber] Modem Hat Değerleri

Erda Yıldırım

80+ Gold
Katılım
22 Kasım 2020
Mesajlar
5,762
Modem arayüzünden hat değerleriniz nasıl, ne kadar hız alabilirim gibi kendinizce yorumlar yapmanızı sağlayabilirsiniz.

Not: ADSL kullanıyorsanız ADSL değerler için, VDSL kullanıyorsanız VDSL için değerlerdir. Kullanmadığınız bir yapının değerleri size ulaşmaz.

SNR Margin, kabaca size gelen sinyalin kalitesi diyebiliriz. Bunu bazen Noise Margin veya Gürültü Payı olarak modemlerin arayüzünde görebilirsiniz. SNR (Signal to Noise Raito) Asıl data sinyalinin kablodaki istenmeyen sinyallere (gürültü) oranıdır.

Telekom ile bizim aramızda kablo üzerinde data sinyali gelirken, kablo üzerinde dış etkenler nedeniyle oluşmuş diğer sinyallerden (gürültü) etkilenir. Bu etkilenme ne kazar az ise veya data sinyalinin gürültüye oranı ne kadar fazla ise sinyal o kadar kaliteli gelebiliyor demektir. Bu ne kadar fazla ise o kadar iyidir.

Modemlerin arayüzünde ise genelde SNR Margin değeri olur ("Receive Margin", "SNR", "Noise") ki bu da data sinyalinin bozulmaya başlamadan önceki tampon alanı belirtir, sonuç itibariyle bu değerin büyük olması bizim için iyidir.
  • 6db (desibel) ve altında modemininiz hiç buluşmaz. Dolayısı ile ADSL'i kullanamazsınız.
  • 7dB-10dB arası idare eder ancak gün içinde hatta oynamalar olursa tolere etmeyecektir (DSL sönüp hattan düşme ihtimali var)
  • 11dB-20dB İyi
  • 20dB-28dB Çok iyi
  • 29dB ve üstü ise mükemmel kabul edilir.
Kısacası 12db altında SNR değeri ciddi problem demek ve buna yapılabilecek fazla bir şey yok. Binanın girişinden (Telekom kablosunun binaya girdiği noktadan itibaren) kablonuzu kontrol etmek, yenilemek (cat5 kablo ile) fayda sağlayabilir.

SNR'yi düşüren bir çok etken vardır, santralden bize kadar gelen kablo üzerine etki eden elektrik motorları, yüksek gerilim hatları, aynı kablo demetinde bulunan başka ADSL ve diğer data hatları vs. vs. Biz telekom kablosuna zaten müdahale edemeyiz, ama binanın girişindeki telekom kutusundan itibaren biz sorumluyuz ve bir şeyler yapabiliriz. Öncelikle bu kutunun temiz bir şekilde olması, karmakarışık kablolar yerine alttaki gibi olması tercih edilir.

Evimizde ise paralel çekilmiş telefonlar ve fax cihazları, telefon prizinin temiz olmaması ve özellikle de ADSL splitter'ın kalitesiz veya bozuk olması SNR'yi etkileyebilir. En temiz yöntem evde telefon prizinden direkt modeme giriş yapıp (arada hiç bir şey olmadan, splitter dahi olmadan) SNR değerine bakmak ve SNR yükseliyorsa yani gelişme varsa, probleme yol açan paralel bağlantıyı, ek kabloları vs düzeltmek olmalıdır.(Mümkünse eve giren ilk kabloya bağlamak)

Attenuation veya zayıflama ise, ADSL sinyalinin telekom santralinden çıktıktan sonra bakır kablonun uzunluğuna ve kalitesine bağlı olarak zayıflamasını gösterir. Eviniz telekom santraline ne kadar uzaksa zayıflama artar ve alabileceğiniz maksimum hız düşer. Zayıflama yani Attenuation değerinin düşük olması bizim için iyidir.
  • 20dB ve altı mükemmel
  • 20dB-30dB iyi
  • 30dB-40dB idare eder
  • 40dB-50dB eh işte
  • 50dB-60dB zayıf, bağlantı sorunları olabilir
  • 60dB ve üstü bağlanamama ihtimaliniz çok yüksek.
Unutmamanız gereken şey, yüksek hızda bir bağlantı için attenuation ve SNR değerlerinin ikisinin de iyi olması gerektiğidir.

Tabii ki bu yazılanlar hep sizin ev ile telekom santrali arasındaki bağlantı hızıdır. Oysa sizin "internet hızı" diye değerlendireceğiniz hız daha bir çok değişkene bağlıdır. Telekomun iç şebekesi, bağlandığınız web sunucunun hızı gibi bir çok etken bulunmaktadır.

Kendi modemim üzerinden kısaca anlatım:

4526fbac-d708-4d89-8f74-66bba3edb824.PNG



Bölgedeki hız durumu için, TTNET, Süper Online, Türknet gibi İSS'lerin altyapı sorgulamasını kullabilirsiniz.
  • HG255s
  • modemde nasıl bakıcam ?
 

MochaNoir

80+
Katılım
23 Eylül 2020
Mesajlar
78
Dahası  
Reaksiyon skoru
21
İsim
Emre ilmen
Başka bir modem ile deneme şansınız varsa onun ile deneyin, bazen modemler de bu sorunu yaratabiliyor.

Ek olarak, bu konudaki işlemleri deneyin, problem çözülmezse isterseniz başka bir ISS ile deneyebilirsiniz.

2 defa kablo değiştirdim çözüme ulaşmadı. modem değiştirdim yine sonuç aynı. regletten direkt modeme kablo çekili halde. iss ise destek olmamakta ısrarcı...
 

ApRâ

80+ Silver
Katılım
29 Ocak 2021
Mesajlar
2,048
En İyi Cevap
1

Mehmet Yılmaz

Vitreus
Yönetici
Katılım
23 Mart 2020
Mesajlar
29,093
En İyi Cevap
15
Dahası  
Reaksiyon skoru
68,858
Konum
Ankara
İsim
Mehmet Yılmaz
İlgilendiği Kategoriler
Ekran Kartları ve İnternet Servis Sağlayıcıları
Epic Games
DreamRS
Discord
mehmet_yilmaz
Değer yorumlama kısmı ezber kalmış. 6 SNR altında bağlantı sağlanır. 3-4 SNR ile bile günlerce kopmayan hat gördüm.
 

ApRâ

80+ Silver
Katılım
29 Ocak 2021
Mesajlar
2,048
En İyi Cevap
1
Değer yorumlama kısmı ezber kalmış. 6 SNR altında bağlantı sağlanır. 3-4 SNR ile bile günlerce kopmayan hat gördüm.
Bu biraz hattın durumuna (ADSL/VDSL) ve modeme de bağlı. İçeriğin güncellenmesi gerekiyor bunu da müsait olunca yapacağım. Yazı eski, sadece burada yayımlanalı çok olmadığı için yanlış ifadeler içeriyor gibi gözükebiliyor.
 

Mehmet Yılmaz

Vitreus
Yönetici
Katılım
23 Mart 2020
Mesajlar
29,093
En İyi Cevap
15
Dahası  
Reaksiyon skoru
68,858
Konum
Ankara
İsim
Mehmet Yılmaz
İlgilendiği Kategoriler
Ekran Kartları ve İnternet Servis Sağlayıcıları
Epic Games
DreamRS
Discord
mehmet_yilmaz
20 hat zayiflama değeri de mükemmel değil, kafadan +500 metre demek. Bu değerler aşiri derecede teorik, pratikte mümkün değil.
 

MochaNoir

80+
Katılım
23 Eylül 2020
Mesajlar
78
Dahası  
Reaksiyon skoru
21
İsim
Emre ilmen
Başka bir modem ile deneme şansınız varsa onun ile deneyin, bazen modemler de bu sorunu yaratabiliyor.

Ek olarak, bu konudaki işlemleri deneyin, problem çözülmezse isterseniz başka bir ISS ile deneyebilirsiniz.

Tekrardan rahatsız ediyorum. Yeni modem aldım Tenda V12. Kurulumu tamamladım. Eski modemde hız testinde çıkan pingim 18 iken yeni modemde 33 ila 38 arası çıkıyor. Yardımcı olur musunuz? Bir de netspeed ile altyapı sorgulama yaptığımda adresimin saha dolabına uzaklığı 576m çıkmakta. Komşularımın ise 312m çıkmakta. Bunun hakkında da bir bilgi verebilecek misiniz?
 

ApRâ

80+ Silver
Katılım
29 Ocak 2021
Mesajlar
2,048
En İyi Cevap
1
Tekrardan rahatsız ediyorum. Yeni modem aldım Tenda V12. Kurulumu tamamladım. Eski modemde hız testinde çıkan pingim 18 iken yeni modemde 33 ila 38 arası çıkıyor. Yardımcı olur musunuz? Bir de netspeed ile altyapı sorgulama yaptığımda adresimin saha dolabına uzaklığı 576m çıkmakta. Komşularımın ise 312m çıkmakta. Bunun hakkında da bir bilgi verebilecek misiniz?
Hız testinde çıkan ping çok önemli değil, o sonuçlar neredeki sunucuya test yaptığına göre değişir. Dün altyapı sorgulama üzerinde akşam saatlerinden bakım sonra çalışması vardı, neredeyse hiçbiri çalışmıyordu, ufak bir bug olabilir, uzalık genelde binaya göre değişir. Arayıp bilgi almanız bu konuda daha doğru olur. Sağlayıcılar farklı değerler gösterebilir.

1645164949575.png


Modem üzerinde ise görebileceğim hız. 81mbps. Kopma olabilir denebilir fakat SNR değerini 1'e çekip tam hızı alarak, kopma olmadan kullanmıştım :)
1645165002423.png
 

MochaNoir

80+
Katılım
23 Eylül 2020
Mesajlar
78
Dahası  
Reaksiyon skoru
21
İsim
Emre ilmen
Hız testinde çıkan ping çok önemli değil, o sonuçlar neredeki sunucuya test yaptığına göre değişir. Dün altyapı sorgulama üzerinde akşam saatlerinden bakım sonra çalışması vardı, neredeyse hiçbiri çalışmıyordu, ufak bir bug olabilir, uzalık genelde binaya göre değişir. Arayıp bilgi almanız bu konuda daha doğru olur. Sağlayıcılar farklı değerler gösterebilir.

Alıntıyı görüntüle

Modem üzerinde ise görebileceğim hız. 81mbps. Kopma olabilir denebilir fakat SNR değerini 1'e çekip tam hızı alarak, kopma olmadan kullanmıştım :)
Alıntıyı görüntüle
Çok teşekkür ederim. İyi forumlar...
 
Yeni mesajlar Yeni Konu Aç      

SON KONULAR

Forum istatistikleri

Konular
1,015,689
Mesajlar
9,172,818
Üyeler
160,873
Son üye
Euroolmus40lira
Top Bottom