Arkadaşlar 12 yıl Motor kullanan ve 125cc çin, japon üretiminden başlayıp 250, 300, 600cc güney kore, çin, japon alman ve 1000, 1200cc amerikan üretimi motor kullanımı deneyimlerime dayanarak bir kaç bilgi paylaşmak istiyorum. Bu yazdıklarım sadece öneri ve görüşlerimden ibaret olacak.
Öncelikle şunu bilmenizi isterim motosiklet can güvenliğinizin en az olduğu ulaşım aracıdır. Bunun başlıca sebepleri diğer araçların sizi trafikte pek umursamaması ve kuralsızlıklardan dolayı oluyor maalesef.
İlk bu hobiye başladığımda (Hobi diyeceğim bizim 18-20 li yaşlarımızda ihtiyaçtan ziyade keyif için kullanılan bir ulaşım aracıydı. şuan yaş 38) çin, japon üretimleri ile deneyim yaşadım. 125cc bir motosiklet şehir içi için iyidir. Bu tarz aletlerle çevre yoluna bile çıkmanızı önermem. Neticede tek silindir bir motosiklet olmasıyla birlikte 70km lerden sonra çok fazla titreşim yapacaktır bunun sebebi karşılığı kardeş piston olmamasıdır. Bu yazdığıma istinaden titreşimden vida atması motor bloğunda parçaların gevşemesi hatta bir arkadaşım yolda egzoz bile bırakmıştı çok gülmüştük. Dönüp alıp yerine vida ve telle bağlayarak devam ettik tabi ki yolumuza
Özellikle çin üretimi motorlarda bu sorun çok yaşanmakta parçaları çok kalitesiz olmakla birlikte sürekli sorun çıkarmaktadır. Canınızı emanet edeceğiniz bir alet olduğu için pek önermiyorum açıkçası. Ayrıca 2. ele düştüğünde gene ucuza satmak zorunda kalıyorsunuz.
Baktık olmadı, 125 japon racing deneyelim dedik. Tamam biraz daha kaliteli bir motosiklet parça kalitesi hemen fark ettirir ama gene şehir dışına çıktığınızda uzun yolda sorun yaşatıyor. Titreşim bu sefer 70km den değil 80km den başlar ama aynısının farklı rengi neticede.
Araba sollama olayına girmiyorum bile 70-80 le giden kamyon minibüs tarzı araçları sollamak bile sorun olur yavaş yavaş hızlanır zor sollarsınız neticede güçsüz bir motosiklet. Hele ki solladığınız araba ise gururuna yediremez küçücük motosiklet diye gaz verir hızlanır saçma sapan bir durum ortaya çıkar. Yani diyeceğim o ki 125cc şehir içinde iyidir ama şehir dışına sürmek için almamanız önerimdir.
250 güney kore üretimi motorumu aldığımda daha iyi bir sürüş yaşayacağımı zannetmiştim ama parça değiştir ayar yap derken zamanımın çoğunu ustanın yanında geçirmeye başladım çin üretiminden tamamen farksız diyebilirim. Bir tık daha kaliteli parçaları ama neredeyse aynı. Neticede ekonomi sınıfı olarak üretiliyor.
300cc ye geçtiğimde racing tarzda bir japon üretimi aldım tamam artık bu son motorum fakat yaz aylarında çok fazla hararet yapması ve uzun yollarda motosikletin çok fazla yorulmasından dolayı 1 yıl içerisinde onu da sattım.
Artık 600cc zamanıydı en heyecanlı olduğum dönem diyebilirim. Racing tarz ile başladım japon motor daha ne olsun hobiye ilk başladığımda hayalimdi. Fakat uzun yolda motor boğulmaları yaz aylarında çabuk hararet (Eskişehirde yaşıyorum 300-400 metrede bir ışık olmasından da kaynaklanıyor maalesef) ayrıca yakıtı su gibi içiyor benzin yetiştiremez oldum bu tarz elimden 2 motor geçti.
Bu yaşananlardan sonra aynı cc de tarz değiştirdim. cooper ve enduro denedim, cooper 600cc için tamamen yeterli bir motosiklet en çok keyif aldıklarımdan birisidir japon üretiminin kalitesini bu tarz ve modellerde fark ediyorsunuz. Ekstra olarak yol tutuşu ve modifiye edilebilir olması ve uzun yoldaki harika hissiyat cabasıdır. Enduro ise kısaca özetle motosikletlerin atıdır çok fazla hareket kabiliyeti her türlü yolda sorun çıkarmadan size rahat ve keyif veren deneyimi ayrıca bu tarzda alman üretiminin kalitesi beni benden alan kıstaslar olmuştur.
Bir hata yapıp 1000cc bir racing aldım hala kendime kızarım hatırladıkça, Arkadaşlar bu tarz ve yüksek cc li motorlar bizim ülkemiz için uygun değil motoru yolda yatırıp neredeyse yarı fiyatına satmış oldum. Güçlü motor alıyorsunuz ama yollar uygun değil şehir içi trafik ışığı dolu zaten motor uzun süre sabit kalınca hararet başlar ayrıca yakıtına yetişilmiyor. Uzun yolda da hız yaptığınızda bir tümsek bir çukur benim gibi motoru yatırmanızla sonuçlanabilir daha kötüsü arkadan gelen arabanın altında kalabilirdim.
Son olarak Amerikan üretimi denemek istedim ve 1200cc deneyimledim. İnanılmaz kaliteli üretim. Al bir kere (bakımlarını kendin yapabiliyorsan yap yapamıyorsan biraz sıkıntı her yerde servisi yok ve pahalı) uzun yıllar parça değiştirmeden kullan. Tabi yakıt gene sorun o ayrı.
Ben bu hobide bu şekilde final yaptım sadece deneyimlerimi paylaşmak istedim sizlerle. Şimdi ne yapıyorsun diye sorarsanız kapının önünde nadiren kullandığım bir arabam var. Ve her yere giderken kullandığım elektrikli scooterım var
Naçizane tavsiyem sizlere şu olur çin malı motosikletlerden uzak durun hayatınızı emanet edeceksiniz bu bineklere. Güney kore üretimleri biraz daha kalitelidir ama idare eder denilebilecek kadar. Japon malı candır Alman, Amerikan en uç noktadır.
Şehir dışına çıkmak için en az 300cc ama en ideali 600cc motosiklet gözünüze kestirin.
Yaşadığınız bölgenin trafik, yağış durumuna göre tarz motosiklet seçmeniz iyi olur.
Bu yazdıklarımın maalesef maddiyata dayalı olduğunun bende farkındayım, şu sıralar çoğu insanın maddiyatının da iyi olmadığını biliyorum. Fakat bir kaza geçirdiğinizde, kalıcı bir hasar aldığınızda yada canınızı kaybederseniz maddiyatın hiçbir değeri kalmıyor. Araba vs diğer ulaşım araçlarıyla da kaza yapılabilir tabi ama motosiklette can kaybı ve kalıcı hasar alma riskiniz çok yüksek. Hayatını kaybeden ve kalıcı hasar(sakat demek istemiyorum ama) alan da.
Bu hobide hepimiz bana bir şey olmaz diye başlarız ama aramızdan bazılarına bir şey olur. İlk önce kendi canınızı sonra motorunuzun size dayatacağı masraf ve sorunları göz önünde bulundurunuz.
Sormak istediğiniz sorular olursa özelden memnuniyetle cevaplarım. Marka model sormayın ama lütfen motosiklet kullanım kalitesine göre ilerleyen yıllarda çok farklılık gösterebilir. (yıpranma payı olarak)
Keyifli forumlar.